Gå til innhold

Hackere/trojanske hester på ferde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe er galt, idet

- jeg mottar e-post som ikke er adressert til meg.

- nedlasting av filer går usedvanlig tregt.

Ved kjøring av Symantecs sikkerhetssjekk gis følgende analyser:

WARNING! Unautorized persons can make connections to your computer. This means your computer and data are not safe from hackers."

"WARNING! Your computer and data are vulnerable to Trojan horse attacks. Trojan horse attacks can have serious consequences, including data loss or theft."

En nærmere beskrivelse angir at port 5000 er åpen, med følgend tekst:

"UPnP (Universal Plug and Play). This service is used to communicate with any UPnP devices attached to your network."

Videre om port 5000:

"Sokets de Trois v1."

Jeg bruker oppgraderte versjoner av Symantecs NAV 2003, ZoneAlarm brannmur, Ad-aware 6.0 og SwatIt 2.1.

Bruker WinXP og IE 6.0.

Håper på gode råd.

Fortsetter under...

Skrevet

Med alle disse programmene bør du kunne føle deg ganske trygg. Hvis du vil dobbeltsjekke med et eksternt antivirusprogram kan du f.eks kjøre Housecall: http://housecall.trendmicro.com/

Takk for svar!

Kjørte antivirusprogrammet du oppga, og det avslørte at en fil (System Volum Information ....) var infisert med WORM NETSKY.D. Viruset ble slettet, og maskinen erklært ren.

Forhåpentligvis er derved forurensningsproblemet løst.

Men kanskje du også har en løsning på hvordan det omtalte sikkerhetshullet kan tettes?

Skrevet

Takk for svar!

Kjørte antivirusprogrammet du oppga, og det avslørte at en fil (System Volum Information ....) var infisert med WORM NETSKY.D. Viruset ble slettet, og maskinen erklært ren.

Forhåpentligvis er derved forurensningsproblemet løst.

Men kanskje du også har en løsning på hvordan det omtalte sikkerhetshullet kan tettes?

Kjør Windows Update med jevne mellomrom, og kjør en god brannmur, som du ikke gir andre programmer enn de som virkelig trenger det tilgang til å gå gjennom. Det burde holde.

Skrevet

Kjør Windows Update med jevne mellomrom, og kjør en god brannmur, som du ikke gir andre programmer enn de som virkelig trenger det tilgang til å gå gjennom. Det burde holde.

Begge disse kriteriene mener jeg er oppfylt, i hvert fall hvis gratisversjonen av ZoneAlarm er OK.

Windows Update er programmert til å "si fra" når ny sikkerhetsoppgradering foreligger, og later jeg den ned som "first thing".

Men det forundre meg litt at ikke Norton avslørte viruset.

Takk for all hjelp!

Skrevet

Begge disse kriteriene mener jeg er oppfylt, i hvert fall hvis gratisversjonen av ZoneAlarm er OK.

Windows Update er programmert til å "si fra" når ny sikkerhetsoppgradering foreligger, og later jeg den ned som "first thing".

Men det forundre meg litt at ikke Norton avslørte viruset.

Takk for all hjelp!

Oppsann! Her ble det flere underlige (ufullstendige) ord - meldingen gikk ut utilsiktet pga. fingertrøbbel. Men forhåpentligvis kan en gjette meningen.

Annonse

Skrevet

Med alle disse programmene bør du kunne føle deg ganske trygg. Hvis du vil dobbeltsjekke med et eksternt antivirusprogram kan du f.eks kjøre Housecall: http://housecall.trendmicro.com/

Jeg testa dette "housecall" nå.

Jammen fant den ikke en liten dritt. (en "rabbit"(?) i en merryxmas.exe-fil)

Når den er slettet, og fjernet fra søppelbøtta, er den borte fra maskina da?

Det var sikkert over 1 år gammel. Rart ikke Norton har fisket opp den. *hmf*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...