Gå til innhold

Hjelp, førerprøve....

Anbefalte innlegg

Gjest Sååå nervøs...
Skrevet

Plutselig er det min tur. Jeg skal kjøre opp nå før helgen, og har enda ikke tittet opp i motoren og satt meg inn i hva alt betyr!!! Trodde jeg skulle få oppkjøring laangt etter påske..

Ikke tok jeg teorikurs heller, leste selv, og prøven gikk bra. Hadde jeg tatt teorikurset, ville jeg ihvertfall fått motorlære!!

Noen her som har vært gjennom dette? Vi skal jo kunne alt fra Bremsevæske, kontrollampe for to-krets driftsbrems, betjeningsorganer osv...forstått det slik at jeg må trekke ett spørsmål, og det kan være hva som helst.

Noen med gode råd, eller svar på hva det meste gjør/ikke gjør under funksjon/ikke funksjon???

Finnes det noen greie sider på nettet med svar på alle disse spørsmålene vi kan bli stillt??

Hjeeeelp....

Skrevet

Min kjørelærer tok en liten innføring rett før jeg skulle kjøre opp, samme dag. Han gikk gjennom de vanligste spørsmålene og hva svarene var. Jeg sto glatt. ;)

Skrevet

Gisp! Har hatt lappen i 7 år, og tenkte jeg skulle ta testen nedenfor her for moro skyld. Hadde nok ikke stått hvis jeg hadde tatt prøven i dag nei...

:o)

Men jeg klarte teoriprøven med 12 feil da det gjaldt, så det har vel noe med hvor lenge siden det er man har lest om dette...

Gjest uten signatur
Skrevet

Gisp! Har hatt lappen i 7 år, og tenkte jeg skulle ta testen nedenfor her for moro skyld. Hadde nok ikke stått hvis jeg hadde tatt prøven i dag nei...

:o)

Men jeg klarte teoriprøven med 12 feil da det gjaldt, så det har vel noe med hvor lenge siden det er man har lest om dette...

Junior her i huset tok lappen nylig. På en slik teoritest på nettet strøk han, og ble også kjempenervøs. Men teorien besto han med glans, mye bedre enn gjennomsnittet!

Det var måten prøven på nettet var lagt opp på, som gjorde at den slo feil ut, mener jeg at de sa på bilsakkyndige.

Gjest uten signatur
Skrevet

Du kan ikke spandere en slik testtime med trafikkskolen da? Den er vel dobbel, og da går de igjennom alt i forbindelse med oppkjøring. Det roer nok nerva betraktelig! LIke greit det som å måtte ta oppkøring om igjen.

petter smart
Skrevet

Trodde de hadde slutte med slikt nå. En må jo nesten ha mellomfag i IT og mekanikerutdanning for å sjekke oljen på moderne biler. I tillegg må en gjerne demontere halve motoren for å komme til.

Ta en kjøretime på en skole, eller spør en mekaniker.

Skrevet

Ok, dette kan bli et uhyre langt innlegg. :-) Jeg hadde ikke teorikurs jeg heller, jeg fikk et ark av kjørelæreren hvor det stod om alt man skulle kunne om den tekniske delen og vi gikk gjennom den et par ganger.

Den tekniske delen av førerprøven er uhyre liten, før dere kjører spør sensor et lite spørsmål (hvilken type spørsmål er allerede bestemt på forhånd og står i sensors papirer) som du da helst skal kunne (du stryker ikke om du svarer feil, men det blir nok en 2'er-feil), det er alt. Under panseret er det kun tre ting du skal vite hvor er: bremsevæske, vindusspylervæske og olje til servostyring. De er plassert forskjellig fra bil til bil, så det nytter lite om jeg forteller deg hvor det er. Be kjørelæreren vise deg det på oppvarmingstimen. Du skal kunne vite max/min-nivået (vises på beholderen) og si om det er rett nivå i den bilen (husk at hvis bilen er varm vil oljen da utvide seg).

Så skal du kunne måle mønsterdybden på dekkene, og vite hvor dyp den skal være avhengig av dekk, du skal også vite hvordan man kan se forskjell på vinterdekk og sommerdekk (står ikke i boka mi i allefall, men det står M/S på vinterdekk (mud/snow). Du skal kunne se etter rifter/skader på dekkene, og du skal kunne finne riktig lufttrykk og se om det er riktig dekk som er på bilen (står i vognkortet).

Ved bruk av vognkortet skal du også kunne si hvor mange passasjerer bilen kan ha, hvor mye last osv (ganske enkelt).

Du skal vite om varsellampene på dashbordet, hva de betyr og hva du skal gjøre om de lyser. F.eks. hvis varsellampen for bremsesystemet lyser kan det være lekkasje i bremsesystemet (da utfører du en trykkprøve for å se om det stemmer) eller bremseklossene er slitte. Uansett skal man stoppe bilen med en gang om varsellampen lyser.

Du kan også bli bedt om å utføre noen sikkerhetskontroller. F.eks. se om rattet har unormal dødgang, da skal du dreie rattet forsiktig fra side til side (kun noen få cm) og se på forhjulene om de beveger seg (det skal de), på høyre side ber du sensor sjekke mens du styrer rattet.

Du skal også kunne sjekke om servostyringen virker ved å (mens motoren er av) dra rattet så langt som mulig til den ene siden og holde den der, og så starte motoren og da skal du kunne kjenne tilslaget.

Du skal kunne utføre en trykkprøve på bremsene, med motoren i gang skal bremsene trykkes inne så hardt du kan i noen sekunder og du skal kjenne at de ikke siger innover (da er det lekkasje i bremsevæsken).

Du skal kunne kontrollere skjevtrekk, det burde kjørelæreren din ha vist deg, for det blir litt for innviklet å forklare. Be ham gjøre det under oppvarmingen.

Du skal også kunne se om noen av lyspærene i bilen er gått (men du trenger ikke kunne skifte dem).

Og det var vel alt. Selv fikk jeg spørsmål om to-krets bremsesystem og svarte vel helt greit, fikk ingen feil-poeng for det heldigvis. Jeg syntes førerprøven var latterlig enkel i forhold til selve kjøretimene, jeg var forbauset over hvor lett det gikk og at jeg ikke fikk en eneste feil (og jeg kjørte opp i Oslo). Sensor var utrolig hyggelig, vi pratet og hadde radioen på underveis, og det hjalp mye for stemningen. Lykke til, det kommer til å gå bra!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...