Gå til innhold

Dette pleier dere å være så gode til..

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Kompisen min skal ha fest for oss på torsdag, hvilket jeg synes er superhyggelig gjort av ham..

Det kommer en 15 stykker..

Jeg tenkte jeg skulle være hyggelig tilbake å ta med en type snack/forett e.l(De pleier å skryte av kokkeleringen min nemlig:-))

Men hva kan jeg lage for noe til så mange som lar seg frakte(av meg) på trikken, egentlig? Pizzaboller har de fått før..

Takknemlig for tips!

Gjest fantasiløs
Skrevet

En god salat med ferske rundstykker, horn eller lignende?

laguna1365380434
Skrevet

En god salat med ferske rundstykker, horn eller lignende?

Salat har streifet meg, men det er vanskelig å frakte..(flere boller o.l)(jeg skal gå til og fra trikkestopp, samt kjøre trikk. Jeg har ingen bærehjelp)

Jeg tenkte på noe som enten kunne fraktes i EN gigantisk kjele/brett eller aller best i pose(som pizza boller)

Men horn er ingen dum ide!

Takker!

Gjest fantasiløs
Skrevet

Salat har streifet meg, men det er vanskelig å frakte..(flere boller o.l)(jeg skal gå til og fra trikkestopp, samt kjøre trikk. Jeg har ingen bærehjelp)

Jeg tenkte på noe som enten kunne fraktes i EN gigantisk kjele/brett eller aller best i pose(som pizza boller)

Men horn er ingen dum ide!

Takker!

Du kan frakte salat i en bøtte?

Kanskje finner du noen tips på matprat.no

laguna1365380434
Skrevet

Du kan frakte salat i en bøtte?

Kanskje finner du noen tips på matprat.no

Det kan jeg gjøre:-)

Takk for hjelpen, matprat skal også konsulteres..

Skrevet

Jeg vet!

Du tror kanskje det er vanskelig å lage vannbakkels? Det trodde jeg også, inntil jeg prøvde.

Bruk en vanlig, standard oppskrift og lag bakkels der du bruker en teskje deig pr. bakkels.

Fyll: En god osteblanding er virkelig godt. Noen liker blåskimmel, andre liker ditten og atter andre datten. Jeg bruker 50/50 med feks en pepperost og en naturell, blander i 'en skvett fløte' og rører sammen til en passe myk konsistens. Viktig at det er ganske mykt og kremaktig, husk dette skal inn i bakkelsene.

Sjekk kokeboka, det pleier å stå forslag til mye god fyll. Kaviar / rømme er godt. Det samme en stuing med feks reker eller blåskjell.

Så skal dette inn i bakkelsene (som altså er stekt i snacks-størrelse). Du kan forsiktig skjære av lokket, klippe av lokket, bruke en kakesprøyte med romslig åpning og sprøyte fyllet inn, eller lirke inn med smal teskje. Jeg bruker kakesprøyta.

Dette er veldig godt, gjør suksess, har litt standard og ikke minst - det er mye enklere å lage enn du tror.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg vet!

Du tror kanskje det er vanskelig å lage vannbakkels? Det trodde jeg også, inntil jeg prøvde.

Bruk en vanlig, standard oppskrift og lag bakkels der du bruker en teskje deig pr. bakkels.

Fyll: En god osteblanding er virkelig godt. Noen liker blåskimmel, andre liker ditten og atter andre datten. Jeg bruker 50/50 med feks en pepperost og en naturell, blander i 'en skvett fløte' og rører sammen til en passe myk konsistens. Viktig at det er ganske mykt og kremaktig, husk dette skal inn i bakkelsene.

Sjekk kokeboka, det pleier å stå forslag til mye god fyll. Kaviar / rømme er godt. Det samme en stuing med feks reker eller blåskjell.

Så skal dette inn i bakkelsene (som altså er stekt i snacks-størrelse). Du kan forsiktig skjære av lokket, klippe av lokket, bruke en kakesprøyte med romslig åpning og sprøyte fyllet inn, eller lirke inn med smal teskje. Jeg bruker kakesprøyta.

Dette er veldig godt, gjør suksess, har litt standard og ikke minst - det er mye enklere å lage enn du tror.

Wow! Det var en spenstig ide!

Takker og bukker, dette må jo bli suksess!

Går det an å lage dagen i forveien, forresten, eller blir det best om jeg fikser og ordner rett før jeg drar?

:-)

Skrevet

Wow! Det var en spenstig ide!

Takker og bukker, dette må jo bli suksess!

Går det an å lage dagen i forveien, forresten, eller blir det best om jeg fikser og ordner rett før jeg drar?

:-)

Helst så tett opp til avgang som mulig.

Nå sjekket jeg i en kokebok her (Aschehougs Store) og estimert arbeidstid er satt til 20-30 minutter. Det er jo ikke avskrekkende, selv om du og jeg antakelig bruker litt lengre tid.

Lykke til!

laguna1365380434
Skrevet

Helst så tett opp til avgang som mulig.

Nå sjekket jeg i en kokebok her (Aschehougs Store) og estimert arbeidstid er satt til 20-30 minutter. Det er jo ikke avskrekkende, selv om du og jeg antakelig bruker litt lengre tid.

Lykke til!

Takker!

Dette blir glimrende. Jeg forventer nå å bli festens heltinne:-)

Skrevet

Takker!

Dette blir glimrende. Jeg forventer nå å bli festens heltinne:-)

Du kan jo slå til med to forskjellige fyll, en med litt heftigere smak enn den andre?

Og nå fikk jeg lyst på selv.

God fest, da :)

Pappa Bjørn
Skrevet

Tar en kjapp oppskrift i hodet på denne, men da regner jeg med at dette ikke er noe man skal spise seg mette på, men ha som snack.

I pannen steker du reker og hakket purre som du klemmer en halv sitron over. Så skjærer du baguette i skiver, smører med ost og litt hvitløk eller litt hvitløksdryss. Legg på litt av purre-reke blandingen og ha ost over. 3-5 minutter i ovnen holder

Sett et par slike på en tallerken, strø litt ruccola salat ved siden som du pynter med et par cherrytomater og litt dill før du tar en klatt hvitløksdressing over.

Dette lager du på null komma niks, og det er mye smak i dette. Ja, også ser det jo flott ut da.

Lykke til.

Gjest kinamamsen
Skrevet

Masse grønnsaker skjært opp i biter (blomkål, gulerøtter, agurk, redikk o.s.v) og tatziki-dipp. Grønnsakene kan du ha med deg i pose og dippen i en bolle med lokk. Så får du sikkert låne et lekkert fat og en bolle når du kommer fram.

God fest !

laguna1365380434
Skrevet

Tar en kjapp oppskrift i hodet på denne, men da regner jeg med at dette ikke er noe man skal spise seg mette på, men ha som snack.

I pannen steker du reker og hakket purre som du klemmer en halv sitron over. Så skjærer du baguette i skiver, smører med ost og litt hvitløk eller litt hvitløksdryss. Legg på litt av purre-reke blandingen og ha ost over. 3-5 minutter i ovnen holder

Sett et par slike på en tallerken, strø litt ruccola salat ved siden som du pynter med et par cherrytomater og litt dill før du tar en klatt hvitløksdressing over.

Dette lager du på null komma niks, og det er mye smak i dette. Ja, også ser det jo flott ut da.

Lykke til.

Mmmm! Hørtes yummi ut! Takk:-)

laguna1365380434
Skrevet

Masse grønnsaker skjært opp i biter (blomkål, gulerøtter, agurk, redikk o.s.v) og tatziki-dipp. Grønnsakene kan du ha med deg i pose og dippen i en bolle med lokk. Så får du sikkert låne et lekkert fat og en bolle når du kommer fram.

God fest !

Godt, praktisk - og sunt!

Takk:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...