Gå til innhold

idiotene

Anbefalte innlegg

Gjest domgefilmen
Skrevet

Noen som har sett idiotene?

Vil gjerne høre synspunkter på den.

Synes det var en meget annerledes og sær film.

Idiotene, dansk dogmefilm fra 1995.

Skrevet

Idiotene er den eneste filmen av von Trier jeg syns er virkelig god. Den har en nydelig aggresjon i seg.

Skrevet

Er det den med de som "leker" psykisk utviklingshemmet?

I så tilfelle er det den "sprøeste" filmen jeg har sett!!!

Gjest dogmefilm
Skrevet

Idiotene er den eneste filmen av von Trier jeg syns er virkelig god. Den har en nydelig aggresjon i seg.

Det sprenges noen grenser i filmen, det er nå sikkert.

Skrevet

Det stemmer, de går rundt og spasser.

Gjest dogmefilmen
Skrevet

Ja, de spasmer.

Skrevet

Det sprenges noen grenser i filmen, det er nå sikkert.

Ja. Men denne filmen står i en særstilling i von Triers produksjon, da den skiller seg ut med sin realisme og dokumentariske-vibb - langt fra de stiliserte melodramagreiene han ellers styrer med og som jeg ikke har særlig sans for.

Skrevet

Det stemmer, de går rundt og spasser.

Må si filmen var sprø, men dog underholdende:)

Skrevet

Må si filmen var sprø, men dog underholdende:)

Jeg syntes den var dritmorsom :)

Gjest dogmefilm
Skrevet

Ja. Men denne filmen står i en særstilling i von Triers produksjon, da den skiller seg ut med sin realisme og dokumentariske-vibb - langt fra de stiliserte melodramagreiene han ellers styrer med og som jeg ikke har særlig sans for.

Filmen har jo flere "lag", eller en så kalt undertekst. Hva vil du si du fikk ut av den?

Skrevet

Filmen har jo flere "lag", eller en så kalt undertekst. Hva vil du si du fikk ut av den?

En tematisering av sosiale roller, forsøk på frigjøring fra disse og hvor umulige dette til syvende og sist er. Hva vil det si/er det mulig å opptre autentisk i forhold til hverandre? Får meg til å tenke på en forfatter som Gombrowicz og Solstads roman Irr! Grønt! => http://www.vinduet.no/tekst.asp?id=46

Men slikt er alltid etterpå-tanker, ikke det som gjør en film god. Umiddelbart er det den aggressive vibben jeg liker ved filmen.

Gjest dogmefilm
Skrevet

En tematisering av sosiale roller, forsøk på frigjøring fra disse og hvor umulige dette til syvende og sist er. Hva vil det si/er det mulig å opptre autentisk i forhold til hverandre? Får meg til å tenke på en forfatter som Gombrowicz og Solstads roman Irr! Grønt! => http://www.vinduet.no/tekst.asp?id=46

Men slikt er alltid etterpå-tanker, ikke det som gjør en film god. Umiddelbart er det den aggressive vibben jeg liker ved filmen.

Enig, det er ikke det som gjør filmen god eller ikke. Men en skikkelig god film har som oftes flere lag.

Gjest mor i juni
Skrevet

Har du analyse i hjemmelekse? ;-)

Skrevet

Liker du Solstad? Jeg er fan.

Polske Gombrowicz begynte jeg på en gang, den meste kjente av bøkene..., men tror ikke jeg fullførte.

Gjest dogmefilm
Skrevet

Har du analyse i hjemmelekse? ;-)

Nei. :-)

Men jeg vil gjerne reflektere og høre andres synspunkter også. Er ung og stoler ikke på mine egne oppfatninger, men ser ut som jeg burde stole litt mer på meg selv, da jeg hadde samme tanker om filmen.

Skrevet

Liker du Solstad? Jeg er fan.

Polske Gombrowicz begynte jeg på en gang, den meste kjente av bøkene..., men tror ikke jeg fullførte.

Jeg er en hund etter Solstad. Begynte også på Ferdy-ett-eller-annet av Gombrowicz, jeg fullførte den heller ikke...

Skrevet

Nei. :-)

Men jeg vil gjerne reflektere og høre andres synspunkter også. Er ung og stoler ikke på mine egne oppfatninger, men ser ut som jeg burde stole litt mer på meg selv, da jeg hadde samme tanker om filmen.

"Er ung og stoler ikke på mine egne oppfatninger"

Jøye meg, hvilken ydmykhet! Hva

er det med dagens ungdom?

Tør jeg minne om hva Oscar Wilde mente om den saken: "I am not young enough to know everything."

Gjest dogmefilm
Skrevet

Tør jeg minne om hva Oscar Wilde mente om den saken: "I am not young enough to know everything."

Jeg kan kanskje utdype meg, det er noe jeg har fått hørt en del om av psykiateren min. Har elendig selvbilde.

Gjest dogmefilm
Skrevet

En ting til:

Jeg har lest en del av det du har skrevet på psyk.forumet, du har utrolig selvinnsikt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...