Gå til innhold

Mor som legger ut om sin deprimerte sønn


Gjest vet for mye

Anbefalte innlegg

Jeg er uenig i at en skal fortelle sønnen hva mora har sagt. Det kan gjøre sønnen vondt! Og det kan ødelegge forholdet mellom mor og sønn. Sønnen trenger vel mora i det daglige? En må bare respektere at pårørende har behov for å slippe ut litt damp.

Psyke folk kan ikke forlange at hele slekta skal fungere etter deres forgodtbefinnende. Ikek prat hvis JEG ikke vil. Vil JEG prate, så prat. Noen MÅ prate for å overleve. Andre overlever ved å tie stille. Vi kan ikke forlange av hverandre at vi skal være annerledes enn vi er.

"Sønnen trenger vel mora i det daglige?"

Snarere trenger han vel å flytte hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    14

  • Mistera

    13

  • PieLill

    13

  • cathlin

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest vet for mye

Jeg er helt uenig med deg. Denne mora høres ut som ei integritetsløs og egoistisk bitch. Heldigvis høres det ut som "vet for mye" har integritet nok til å unnlate å diskutere vennen bak ryggen hans.

Forresten, det du skriver om bitch er interessant, siden hun og faren bl.a har ødelagt det eneste langvarige forholdet sønnen har hatt. Kjæresten hans hadde nemlig feil hudfarge. Men det er nå litt på siden her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, det du skriver om bitch er interessant, siden hun og faren bl.a har ødelagt det eneste langvarige forholdet sønnen har hatt. Kjæresten hans hadde nemlig feil hudfarge. Men det er nå litt på siden her..

Høres ut som mora og sønnen har en temmelig destruktiv relasjon. Hva tror du skjer om dere forteller ham om moras løsmunnethet - vil han mest bli flau over at hemmeligheten hans er avslørt, eller kan det kanskje føre til at han blir forbanna på henne og får røska opp i ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i at en skal fortelle sønnen hva mora har sagt. Det kan gjøre sønnen vondt! Og det kan ødelegge forholdet mellom mor og sønn. Sønnen trenger vel mora i det daglige? En må bare respektere at pårørende har behov for å slippe ut litt damp.

Psyke folk kan ikke forlange at hele slekta skal fungere etter deres forgodtbefinnende. Ikek prat hvis JEG ikke vil. Vil JEG prate, så prat. Noen MÅ prate for å overleve. Andre overlever ved å tie stille. Vi kan ikke forlange av hverandre at vi skal være annerledes enn vi er.

forgodtfinnende??????????

Tror ikke du helt er klar over hvilke krefter det er snakk om her.Når noe slikt skjer.

Du framstiller det jo som om de som prøver å ta sitt liv,gjør det fordi de ikke vant i lotto eller noe.

Jeg kan forstå at moren vil ha det ut,og trenger å prate.

Helt klart.

Men da kan hun jo bruke SINE venner.SITT nettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vet for mye

Høres ut som mora og sønnen har en temmelig destruktiv relasjon. Hva tror du skjer om dere forteller ham om moras løsmunnethet - vil han mest bli flau over at hemmeligheten hans er avslørt, eller kan det kanskje føre til at han blir forbanna på henne og får røska opp i ting?

Ja, der sa du noe..

Mora og faren har problemer, og sønnen bor hjemme delvis for å holde husfred mellom dem. Han er altfor snill og "ofrer" seg alltid for andre. På grensa til dumsnill, og han trenger helt klart å rive seg løs fra foreldrene. Vi har spurt om det flere ganger også, om han ikke har lyst å flytte for seg selv. Men han skylder på dårlig råd. Vel, den tror vi ikke på, han har tross alt bodd hjemme i over 30 år.. :-)

Jeg misliker mora fordi jeg synes hun bruker ham mot faren, og det er så feil å sette ungene imellom foreldrenes problemer.... Derfor har jeg også problemer med alt mora forteller.. Hun har selvsagt problemer selv.

Det er synd på dem alle, i grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"For å si det rett ut dere kan umulig være gode venner... hva er galt med å prate om problemene sine?"

Nei, men det må skje på hans premisser, vel! For alt vi vet kan det gjøre vondt verre at "alle" vet om problemene hans, at han ikke har noen "fristeder". Det er derfor jeg spør her inne, og ikke våg å kalle oss dårlige venner. Jeg skriver her nettopp fordi vi ønsker å ta godt vare på ham. På beste måte.

Jeg sier jo at vi har prøvd å nærme oss ved å stille vennlige spørsmål om jobben og hjemme, men han vil ikke snakke om det. Dreier samtalen over på noe annet.

"Skjønner ikke hvordan det går and å være sånn, å ikke bry seg..."

Er det oss vennene du mener? Ærlig talt..!!! Snakk om å være fordømmende. Og det sier mer om deg enn oss. Skjerp deg..!

Vet du, ¨nå for en halvtime siden fikk jeg vite at en kompis hengte seg i går kveld...

Samme kompisen som virket glad og fornøyd med livet sitt plutselig, han sa han så opningen, fremtiden, at han skulle utdanne seg, gifte seg, ta vare på sønnen... åsså gjør han dette... det var INGEN som visste at han slet...

Nå føler jeg meg derfor som en DÅRLIG venn for å ikke ha oppfattet dette... at han slet, han sa det aldri... og ingen merket det, da han ikke hadde andre synlige problemer... han virket ikke deppa, i det hele tatt!

Helt ærligt bør dere snakke med ham om det, si at dere stiller opp for ham... et fristed finnes ikke for dem som er suicidiale... enkelt og greit!

"Snakk om å være fordømmende. Og det sier mer om deg enn oss. Skjerp deg..!"

Ok jeg har bare vært i den samme situasjonen selv, jeg vet hva det vil si å prøve og si noe, og ikke bli hørt, før det nesten er forsent... Jada de er jævlig enkelt å si rett ut "jeg har det så sinnsykt vondt inni meg, jeg har flere ganger prøvt å ta livet av meg, og tenker på det hele tiden, hver dag, hver time... samme hva vi prater om så er tankene der ALLTID, det finnes ikke noe fristed.. og det er ingen som bryr seg, eller SER meg"

Du har visst aldri hørt om stille bønn, om å gi uttrykk for motsatte....

MEN så har jeg en del erfaring med suicidiale mennesker, og har selv vært en og vet HVEM som fikk meg ut av det mørkeste mørke! Vennene mine...

Men nå skal vi vennen møtes, for å minnes han som gjikk bort så alt for ung i går kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, der sa du noe..

Mora og faren har problemer, og sønnen bor hjemme delvis for å holde husfred mellom dem. Han er altfor snill og "ofrer" seg alltid for andre. På grensa til dumsnill, og han trenger helt klart å rive seg løs fra foreldrene. Vi har spurt om det flere ganger også, om han ikke har lyst å flytte for seg selv. Men han skylder på dårlig råd. Vel, den tror vi ikke på, han har tross alt bodd hjemme i over 30 år.. :-)

Jeg misliker mora fordi jeg synes hun bruker ham mot faren, og det er så feil å sette ungene imellom foreldrenes problemer.... Derfor har jeg også problemer med alt mora forteller.. Hun har selvsagt problemer selv.

Det er synd på dem alle, i grunn..

Dette oser jo av dysfunksjonell familie. At han bor hjemme for at husfreden mellom foreldrene skal bevares er definitivt ikke bra, ei heller at mora bruker ham mot faren. Sannsynligvis har mora i stor grad bidratt til at han har fått psykiske problemer.

Syns dere skal la mora og faren seile sin egen sjø og oppmuntre ham til å komme seg vekk. Virker som dere er fornuftige og gode venner som vil ham vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vet for mye

Vet du, ¨nå for en halvtime siden fikk jeg vite at en kompis hengte seg i går kveld...

Samme kompisen som virket glad og fornøyd med livet sitt plutselig, han sa han så opningen, fremtiden, at han skulle utdanne seg, gifte seg, ta vare på sønnen... åsså gjør han dette... det var INGEN som visste at han slet...

Nå føler jeg meg derfor som en DÅRLIG venn for å ikke ha oppfattet dette... at han slet, han sa det aldri... og ingen merket det, da han ikke hadde andre synlige problemer... han virket ikke deppa, i det hele tatt!

Helt ærligt bør dere snakke med ham om det, si at dere stiller opp for ham... et fristed finnes ikke for dem som er suicidiale... enkelt og greit!

"Snakk om å være fordømmende. Og det sier mer om deg enn oss. Skjerp deg..!"

Ok jeg har bare vært i den samme situasjonen selv, jeg vet hva det vil si å prøve og si noe, og ikke bli hørt, før det nesten er forsent... Jada de er jævlig enkelt å si rett ut "jeg har det så sinnsykt vondt inni meg, jeg har flere ganger prøvt å ta livet av meg, og tenker på det hele tiden, hver dag, hver time... samme hva vi prater om så er tankene der ALLTID, det finnes ikke noe fristed.. og det er ingen som bryr seg, eller SER meg"

Du har visst aldri hørt om stille bønn, om å gi uttrykk for motsatte....

MEN så har jeg en del erfaring med suicidiale mennesker, og har selv vært en og vet HVEM som fikk meg ut av det mørkeste mørke! Vennene mine...

Men nå skal vi vennen møtes, for å minnes han som gjikk bort så alt for ung i går kveld...

Uff, så grusomt :-(

Men likevel, jeg synes ikke du har noen som helst grunn for å kalle oss dårlige venner, vi har bare ikke så mye erfaring i dette som du sier du har. Så vi prøver bare å gjøre vårt beste, og det er ikke sikkert at det noengang blir "bra nok".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vet for mye

Dette oser jo av dysfunksjonell familie. At han bor hjemme for at husfreden mellom foreldrene skal bevares er definitivt ikke bra, ei heller at mora bruker ham mot faren. Sannsynligvis har mora i stor grad bidratt til at han har fått psykiske problemer.

Syns dere skal la mora og faren seile sin egen sjø og oppmuntre ham til å komme seg vekk. Virker som dere er fornuftige og gode venner som vil ham vel.

"Syns dere skal la mora og faren seile sin egen sjø og oppmuntre ham til å komme seg vekk."

Helt klart.

"Virker som dere er fornuftige og gode venner som vil ham vel."

Tusen takk, godt å høre det. Fikk mye pepper fra Mistera her.. Håper NHD har tid til å svare også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så grusomt :-(

Men likevel, jeg synes ikke du har noen som helst grunn for å kalle oss dårlige venner, vi har bare ikke så mye erfaring i dette som du sier du har. Så vi prøver bare å gjøre vårt beste, og det er ikke sikkert at det noengang blir "bra nok".

Det eneste dere kan gjøre for ham er å være tilgjengelige... og legge merke til forandringer, så lenge dere er klar over problemet kan dere gjøre mer...

Få ham på rett spor... for dette sjokket jeg fikk idag, vil dere ikke ha for å si det slik...

Men når de har bestemt seg så har de bestemt seg... ikke alltid de klarer det, men noenganger går det desverre galt...

Har han vært innlagt noen ganger? vet dere om det... fordi de fleste som prøver å ta livet sitt blir nettopp det i noen uker...

Oppmerksomhet og omtanke på et HELT vannvittig nivå må til...

Og som venner er det å være der det viktigeste, være open for snakk, og ikke være redde for gi inntrykk om at dere bryr dere virkelig... og da spes mennene...

Må stikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på 'bare' venner og bestevenner da. Bestevenner deler en det meste med! Ellers ville det blitt tøft her i verden gitt. Jeg synes iallefall det er en god ventil for meg, at jeg har noen få jeg kan betro meg om alt til, samme hvor stygt og vanskelig det er.

Jeg mener at det at hvis noen begår selvmord, er det ikke venners ansvar.

Jeg ville ikke satt noen av mine venner i den vanskelige situasjonene at jeg forteller dem hvis jeg ikke vil leve lengre. Det blir som å si at det er deres ansvar "å holde meg i livet", og det er det absolutt ikke. Vi er selv ansvarlige for våre liv til syvende og sist. Det blir helt feil å legge ansvaret over på andre, mener jeg helt bestemt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg ville fortalt vedkommende om det jeg hadde fått høre av hans mor.

Jeg ville sagt noe slikt: "Jeg traff din mor for noen dager siden. Hun fortalte følgende om deg:......... Vil du selv si meg noe om dette?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vet for mye

Jeg ville fortalt vedkommende om det jeg hadde fått høre av hans mor.

Jeg ville sagt noe slikt: "Jeg traff din mor for noen dager siden. Hun fortalte følgende om deg:......... Vil du selv si meg noe om dette?"

Hmm.. selv om vi vet at de har et anstregt forhold fra før av?

Er redd han skal føle han ikke har noen fristeder når "alle" vet hva han sliter med.

Skal ta det opp med samboeren min i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du sa at HAN ikke ville snakke om det? Da snakker dere selvfølgelig ikke om det til han. Er det noe dere lurer på så har dere jo nå en dialog med mora, og kan søke informasjon der.

Det er ofte like viktig å ta vare på pårørende som den psyke selv. Så en ikke skaper fler pasienter! Og folk har sine egne måter å takle slikt på. Noen vil prate hele tiden med alle, noen prater med bare et par fortrolige, og noen prater ikke i det hele tatt. Det er jo opp til hver enkelt det. Derfor er det jo greit at dere nå vet at sønnen ikke vil snakke, men mora vil det! Hjelper dere mora ved å snakke, hjelper dere sønnen på den måten at hun da kanskje holder ut uten å klappe sammen. Klapper hun sammen så blir det verre for han. Ikke at det er deres ansvar altså, ikke misforstå, men en kan jo iallefall låne et øre til en fortvilet sjel?

De er de som ikke prater om det i det hele tatt, som som oftest tar livet sitt... i de tillfellene jeg har opplevd også det som skjedde i går, hadde vedkommende ALDRI fortalt dette til NOEN... De bar på all smerten og angsten selv, ene og alene... de hadde ingen som kunne være der, bare være der etter at de hadde det som værst... fordi ingen visste noe....

da jeg var på mitt mest suicidiale, var det nok å bare være sammen med vennene mine, vite at OM jeg hadde behov for å snakke så var de der...

Men alle er ikke like, det er ikke slik vi mennesker er...

Å sitte med dette nå igjen er JÆVLI tungt, da spesielt fordi det var INGEN som visste noe om hvilke tanker han gikk med. ikke dama hans engang...

Har mistet tre stykker på 3 år... igår den 4`de ingen visste noe om problemene...

Her etter skal jeg begynne å SE vennene mine bedre...

Har ikke tenkt å miste flere guttevenner nå!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristelin@

..men lenger opp skriver du " Er det noe dere lurer på så har dere jo nå en dialog med mora, og kan søke informasjon der."

Synes ikke det er noe bedre eller verre enn å fortelle sønnen hva vi vet. Er det bedre å gå bak ryggen hans, mener du?

Det finnes ingen fasit! Så det er jo bare forslag utifra hva JEG har opplevd. Men en ting kan jeg si, jeg tror INGEN vet hvor tøft det er å ha barns om sliter psykisk hvis en ikke selv har prøvd det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Syns dere skal la mora og faren seile sin egen sjø og oppmuntre ham til å komme seg vekk."

Helt klart.

"Virker som dere er fornuftige og gode venner som vil ham vel."

Tusen takk, godt å høre det. Fikk mye pepper fra Mistera her.. Håper NHD har tid til å svare også.

Mye å mye.... er bare det at jeg har en del ERFARING og tenker at hadde du vært min venn i min periode, så hadde jeg ikke vært her idag!

Men klart det, ikke ALLE visste om mine suicidiale tanker, og selvmordsforsøkene, de var kun dem som stod meg nærmest og som jeg stolte på nok til å "være" der for meg!

Kan ikke du tenke deg åssen det hadde vært å "bare" ha mor å gå til... og da "Virker" det som om at det er hun som er problemet!

Å ikke ha noen andre, som kan hente deg inn igjen når du er i mørket? Og hva gjør du når dette mørket kansje er den eneste du kan snakke med det om... fordi vedkommende er den eneste som vet det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristelin@

"Sønnen trenger vel mora i det daglige?"

Snarere trenger han vel å flytte hjemmefra.

Familie har vel nytte og glede av hverandre også etter at en flytter hjemmefra? Bl.a. hjalp jo jeg mine foreldre da de trengte det, på samme måte som jeg ville hjulpet mitt voksne 'barn' om det var nødvendig, selv om vedkommende hadde flyttet hjemmefra for ørten år siden. Hjelp kan jo også bare være en telefonsamtale hvis en bor langat unna hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristelin@

forgodtfinnende??????????

Tror ikke du helt er klar over hvilke krefter det er snakk om her.Når noe slikt skjer.

Du framstiller det jo som om de som prøver å ta sitt liv,gjør det fordi de ikke vant i lotto eller noe.

Jeg kan forstå at moren vil ha det ut,og trenger å prate.

Helt klart.

Men da kan hun jo bruke SINE venner.SITT nettverk.

Nå tror jeg vi misforstår hverandre litt. Uklare formuleringer kanskje, litt her og der?

Noen ganger MÅ den psykes nettverk involveres for å hjelpe. Andre ganger ikke. HVEM kan svare på når det er riktig og når det er galt. Hadde det vært så enkelt hadde vi jo ikke trengt fagfolk! De er jo også ofte i tvil. Ihvertfall greier de ofte ikke kjelpe. Men en kan jo ikke la være å prøve.

Du BØR jo ikke følge de råde dere får her! DET må du huske på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det at hvis noen begår selvmord, er det ikke venners ansvar.

Jeg ville ikke satt noen av mine venner i den vanskelige situasjonene at jeg forteller dem hvis jeg ikke vil leve lengre. Det blir som å si at det er deres ansvar "å holde meg i livet", og det er det absolutt ikke. Vi er selv ansvarlige for våre liv til syvende og sist. Det blir helt feil å legge ansvaret over på andre, mener jeg helt bestemt.

mvh

Så da mener du at det er bedre å få slengt i trynet når du ringer... nei han hengte seg igår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familie har vel nytte og glede av hverandre også etter at en flytter hjemmefra? Bl.a. hjalp jo jeg mine foreldre da de trengte det, på samme måte som jeg ville hjulpet mitt voksne 'barn' om det var nødvendig, selv om vedkommende hadde flyttet hjemmefra for ørten år siden. Hjelp kan jo også bare være en telefonsamtale hvis en bor langat unna hverandre.

"Familie har vel nytte og glede av hverandre også etter at en flytter hjemmefra?"

Slik kan det være, ja, men det kan like gjerne være slik at forholdet er destruktivt og at man burde forsøke å løsrive seg fra familien. I dette tilfellet høres det definitivt ut som det er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...