Gå til innhold

Kvifor absolutt torsdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dei delar av landet der raspeballar og saltkjøt går inn som ein del av menyen, blir denne retten regelfast servert på torsdag. Er det nokon som har ein god teori om kvifor akkurat denne dagen?

Skrevet

Tja, eg har no min eigen teori. Om han er haldbar, veit eg ikkje.

Torsdag må det vere, og slik er det berre. Men, kvifor? Jo - det tar litt til å lage ball, og når ein først lagar, lagar ein gjerne rikeleg. Så mykje at det blir nok til ein ekstra middag.

Og slike "restemiddagar" hoppar ein gjerne over ein dag før ein varmar opp. Ball blir "gjenvunnen" på ein litt spesiell måte, han blir skoren opp i skiver og steikt saman med potetskiver og saltkjøt og kålrabi (heile greia).

Dette skjer altså laurdagar - og dette har vorte typisk god laurdagsmat (lettlaga og god, laurdagen har vore husmoras dag der ho ikkje trengde lage dei store rettane. Tenk berre på ertesuppe og graut).

Slik har eg forska fram denne balldag-teorien, og i morgon (torsdag, ja) skal eg på kaffistova her i Oslo og ete - nettopp - BALL! Nam!

Men, andor, det skulle ikkje forundre meg om nokon kunne finne på å lage det ein annan dag også. (Fy!)

Kizza1365380506
Skrevet

Tja, eg har no min eigen teori. Om han er haldbar, veit eg ikkje.

Torsdag må det vere, og slik er det berre. Men, kvifor? Jo - det tar litt til å lage ball, og når ein først lagar, lagar ein gjerne rikeleg. Så mykje at det blir nok til ein ekstra middag.

Og slike "restemiddagar" hoppar ein gjerne over ein dag før ein varmar opp. Ball blir "gjenvunnen" på ein litt spesiell måte, han blir skoren opp i skiver og steikt saman med potetskiver og saltkjøt og kålrabi (heile greia).

Dette skjer altså laurdagar - og dette har vorte typisk god laurdagsmat (lettlaga og god, laurdagen har vore husmoras dag der ho ikkje trengde lage dei store rettane. Tenk berre på ertesuppe og graut).

Slik har eg forska fram denne balldag-teorien, og i morgon (torsdag, ja) skal eg på kaffistova her i Oslo og ete - nettopp - BALL! Nam!

Men, andor, det skulle ikkje forundre meg om nokon kunne finne på å lage det ein annan dag også. (Fy!)

Jeg bruker søndag. Det er jo så mye arbeid med det. Gidder ikke noen annen dag i uken. Kommer jo hjem fra jobb kl. 16.30. Så jeg er en ordentlig "synder".

Mvh

Skrevet

Jeg bruker søndag. Det er jo så mye arbeid med det. Gidder ikke noen annen dag i uken. Kommer jo hjem fra jobb kl. 16.30. Så jeg er en ordentlig "synder".

Mvh

:o)

Nettopp - nye "generasjonar", nye vanar. Vi er ikkje husmødre lenger som står og jobbar på kjøkkenet heile veka.

Og eg trekkjer det altså endå lengre enn deg, Kizza - eg går på kafe og et det er.

Kizza1365380506
Skrevet

Nettopp - nye "generasjonar", nye vanar. Vi er ikkje husmødre lenger som står og jobbar på kjøkkenet heile veka.

Og eg trekkjer det altså endå lengre enn deg, Kizza - eg går på kafe og et det er.

Men de blir ikke så gode som hjemmelagte. Dessuten er de jo egentlig best dagen etterpå. Men jeg er enig, det er jo det letteste.

Skrevet

Har vi komler heime, er det om sundagen. På kafeane, er torsdag komledag.

Gjest synes nå jeg da
Skrevet

Men de blir ikke så gode som hjemmelagte. Dessuten er de jo egentlig best dagen etterpå. Men jeg er enig, det er jo det letteste.

...og så er de beste stekt :o)

Skrevet

Kanskje fordi man bør spise et skikkelig måltid torsdag siden man egentlig ikke skal spise kjøtt på fredag.

Skrevet

Kanskje fordi man bør spise et skikkelig måltid torsdag siden man egentlig ikke skal spise kjøtt på fredag.

Hvordan VET dere om alle disse matreglene??? ;-) Har ikke fått med meg verken raspeballdagen eller ikke-spise-kjøtt-dagen....

Nå er ikke det første så rart da, ettersom jeg ikke spiser raspeball... ;-)

Skrevet

Hvorfor skal man "egentlig" ikke spise kjøtt på fredager?

"......................"

Skrevet

For da har man hele helga å fordøye det på....;-)

Skrevet

Jeg vet ikke, bare må gjøre meg tanker rundt det.

En gammel mat tradisjon, og arbeidsfolk skulle ha et kraftig måltid i slutten av uken, rester på fredagen , for da var husmoren for opptatt med fredagsrengjøring.

Spør en bestemor, eller Språkteigen på Nrk P2.

-du andor du andor, den var litt fornøyelig denne.

Det som er så underlig , er at en kan gå å gruble seg grønn/eller blå på slike ting, har hatt mine jeg også.

Stå på:)

Skrevet

Hvordan VET dere om alle disse matreglene??? ;-) Har ikke fått med meg verken raspeballdagen eller ikke-spise-kjøtt-dagen....

Nå er ikke det første så rart da, ettersom jeg ikke spiser raspeball... ;-)

Jeg har smakt raspeball en gang og det var nok for meg :o)

Ikke spise kjøtt dag, vet jeg fra jeg bodde i utlandet hvor det ble praktisert, selv om vi aldri brydde oss om det. Står i bibelen da vet du.

Skrevet

Hvorfor skal man "egentlig" ikke spise kjøtt på fredager?

"......................"

Står i bibelen men husker ikke hvorfor. Fredag er fiskedag.

Skrevet

Jeg har smakt raspeball en gang og det var nok for meg :o)

Ikke spise kjøtt dag, vet jeg fra jeg bodde i utlandet hvor det ble praktisert, selv om vi aldri brydde oss om det. Står i bibelen da vet du.

Åja, ikke den mest betydningsfulle boka for meg det! *S*

Bugge1365380662
Skrevet

Har vi komler heime, er det om sundagen. På kafeane, er torsdag komledag.

Ball spiser jeg med stor glede hver gang jeg får det servert,uansett dag i uka. Og da skal det være med fullt tilbehør,et skkkelig festmåltid. Ball,poteter,gulerøtter,kålrabi,pølse,salt kjøtt,bacon og fett.Nå skal jeg hjem til mamma i påska og da blir det ball!

Skrevet

Åja, ikke den mest betydningsfulle boka for meg det! *S*

Nei, jeg er vel mest opptatt av den boka for moro skyld :o) Jeg bruker den ikke til skikk og bruk jeg heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...