Gå til innhold

Sykepenger og trygdekontor 2 (litt langt)

Anbefalte innlegg

Gjest nervene i høyspent!
Skrevet

Noen som vet hvordan reglene er for studenter som jobber deltid?

Jeg har en sak gående med trygdekontoret der hun jeg snakket med påsto at jeg ikke hadde lov til å studere og jobbe samtidig, og siden jeg gjorde dette, hadde jeg ikke krav på stønader ra lånekassen, og jeg ha ikke krav på sykepenger.

Har snakket med lånekassen og de sier at jeg har lov til å jobbe så me jeg vil. Det eneste som skjer dersom jeg tjener for mye, er at noe av stipendet blir gjort om til lån.

Har også snakket med jusshjelpa, og de sier at det ikke står noen steder at studenter ikke har krav på sykepenger. Dette er jo penger jeg hadde hatt dersom jeg jobbet!

Hun var dessuten svært ufin hun damen jeg pratet med, og sa at dette var en klar tilbakebetalingssak, og at hun kom til å stoppe utbetalingene.

Så ringte samboeren min og snakket med samme damen, og da sa hun at hun ikke hadde sagt at det var en klar tilbakebetalingssak, men en mulig tilbakebetalingssak. Det nektet han på, og sa at han hadde hørt hva hun hadde sagt, fordi vi hadde høytaleren på på telefonen. Hun ble veldig spak da.

Sånn som han forsto det, så var det eneste problemet det at jeg ikke hadde skrevet på sykemeldingen min at jeg er student. Hun påsto at det var en plass der man skulle skrive det, men det er det ikke (har sjekket).

Det er nå ca. 1 måned siden jeg hadde denne samtalen med trygdekontoret. Har ikke hørt noe fra dem etter det, men pengene kom inn på min konto, for hun sa til samboeren min at hun ikke hadde myndighet til å stoppe noen utbetalinger (men hvorfor sa hun det til meg da).

Jeg går med nervene i høyspent, og tør nesten ikke hente posten, for det kan jo ligge et brev fra trygdekontoret der, hvor det står at jeg må betale tilbake sykepengene jeg har fått.

Er nå blit gravid, og blir ekstra nervøs for dette da, for jeg får ikke opparbeidet meg noen fødselspenger dersom det viser seg at jeg må betale alt tilbake, og jeg klarer ikke å jobbe pga smertene!

Noen som har noen råd til hva jeg skal gjøre?? Er temmelig fortvilet nå!!

Gjest bare en
Skrevet

Jeg ville ha sagt i fra til de som sitter høyere opp i systemet hvordan denne personen fra trygdekontoret oppførte seg.

Skrevet

Jeg ville ha sagt i fra til de som sitter høyere opp i systemet hvordan denne personen fra trygdekontoret oppførte seg.

men til hvem?? Jeg tør ikke ringe til trygdekontoret i frykt for hva jeg får høre. Tør ikke engang ringe å spørre hva de finner ut. Går bare rundt med hjertet i halsen og jubler for hver dag som går, og det ikke kommer noe brev!

Har nå tatt kontakt med alle trygdekontorene i fylket samt fylkestrygdekontoret, for å høre hva de mener om saken.

Skrevet

men til hvem?? Jeg tør ikke ringe til trygdekontoret i frykt for hva jeg får høre. Tør ikke engang ringe å spørre hva de finner ut. Går bare rundt med hjertet i halsen og jubler for hver dag som går, og det ikke kommer noe brev!

Har nå tatt kontakt med alle trygdekontorene i fylket samt fylkestrygdekontoret, for å høre hva de mener om saken.

Fylkesmannen/fylkestrygdekontoret kan du henvende deg til.

Når det gjelder studenter så er det bare studenter som tjener mindre enn halvparten av grunnbeløpet som ikke får sykepenger ut over arbeidsgiverperioden. Grunnbeløpet er 56 861 kr.

Ellers kan du fint studere og få sykepenger samtidig, så lenge du ikke studerer i den tiden du har arbeidstid.

("bruker sykepengene til å finansiere studiene med")

Og som du har funnet ut, lånekassen har ingenting i mot om du jobber, de bare reduserer stipendet når du tjener mye.

(Dette har de kalkulator på, får opp valg etter å ha kjørt støttekalkulatoren)

Gjest nervene i høyspent
Skrevet

Fylkesmannen/fylkestrygdekontoret kan du henvende deg til.

Når det gjelder studenter så er det bare studenter som tjener mindre enn halvparten av grunnbeløpet som ikke får sykepenger ut over arbeidsgiverperioden. Grunnbeløpet er 56 861 kr.

Ellers kan du fint studere og få sykepenger samtidig, så lenge du ikke studerer i den tiden du har arbeidstid.

("bruker sykepengene til å finansiere studiene med")

Og som du har funnet ut, lånekassen har ingenting i mot om du jobber, de bare reduserer stipendet når du tjener mye.

(Dette har de kalkulator på, får opp valg etter å ha kjørt støttekalkulatoren)

Fylkestrygdekontoret uttaler seg ikke i enkeltsaker.

Skrevet

Fylkestrygdekontoret uttaler seg ikke i enkeltsaker.

Det var rimelig normalt der jeg bodde før at de som var innom var nødt å gjerne låne telefonen på selve Trygdekontoret for å ringe fylkestrygdekontoret å få dem til å snakke folk til fornuft :P

Men kan jo hende de har strammet inn på det etterhvert.

Gjest nervene i høyspent
Skrevet

Det var rimelig normalt der jeg bodde før at de som var innom var nødt å gjerne låne telefonen på selve Trygdekontoret for å ringe fylkestrygdekontoret å få dem til å snakke folk til fornuft :P

Men kan jo hende de har strammet inn på det etterhvert.

Mulig det. Har forsøkt å ringe dit, men de sier at jeg må ta et opp med mitt trygdekontor evt. trygdesjefen.

Men har vært i kontakt med flere andre trygdekontor, som sier at det ikke skal ha noe å si at man er student. Man har krav på sykepenger så fremst man har jobbet i 4 uker, og tjener minst en halv G i året. Dette gjør jeg, så det skulle ikke være noe problem.

Ringte en annen dame på trygdekontoret idag, og hun skulle ringe meg på mandag, når hun hadde fått sjekket ut ang. denne saken. Kan ikke gå i en evighet i uvisshet. Jeg tør ikke bruke av sykepengene jeg får, av frykt for å måtte betale alt tilbake.

Vi får se hva som skjer. Hun damen skal hvertfall få høre det, for det med at hun brøt taushetsplikten, skal ikke gå upåaktet hen!

Skrevet

Mulig det. Har forsøkt å ringe dit, men de sier at jeg må ta et opp med mitt trygdekontor evt. trygdesjefen.

Men har vært i kontakt med flere andre trygdekontor, som sier at det ikke skal ha noe å si at man er student. Man har krav på sykepenger så fremst man har jobbet i 4 uker, og tjener minst en halv G i året. Dette gjør jeg, så det skulle ikke være noe problem.

Ringte en annen dame på trygdekontoret idag, og hun skulle ringe meg på mandag, når hun hadde fått sjekket ut ang. denne saken. Kan ikke gå i en evighet i uvisshet. Jeg tør ikke bruke av sykepengene jeg får, av frykt for å måtte betale alt tilbake.

Vi får se hva som skjer. Hun damen skal hvertfall få høre det, for det med at hun brøt taushetsplikten, skal ikke gå upåaktet hen!

Håper saken din ordner seg!

Du skriver at hun brøt taushetsplikten; hva mener du med det?

Gjest nervene i høyspent
Skrevet

Håper saken din ordner seg!

Du skriver at hun brøt taushetsplikten; hva mener du med det?

Samboeren min ringte trygdekontoret og snakket med den umenneskelige saksbehandleren. Ikke spurte hun hvem han var, og ikke hvilken forbindelse han hadde til meg.

Jeg hadde ikke gitt henne fullmakt til å si noe som helst til noen ang. min sak.

Ringte til mitt gamle trygdekontor der jeg kjenner dem som jobber der, og de sa at dersom jeg ville at min mor skulle få vite noe (ba om at de måtte sende noe info til henne), så måtte jeg gi dem en skriftlig fullmakt før de kunne si noe.

Skal være uvesentlig om jeg hadde gitt han tillatelse til å ringe.

Skrevet

Samboeren min ringte trygdekontoret og snakket med den umenneskelige saksbehandleren. Ikke spurte hun hvem han var, og ikke hvilken forbindelse han hadde til meg.

Jeg hadde ikke gitt henne fullmakt til å si noe som helst til noen ang. min sak.

Ringte til mitt gamle trygdekontor der jeg kjenner dem som jobber der, og de sa at dersom jeg ville at min mor skulle få vite noe (ba om at de måtte sende noe info til henne), så måtte jeg gi dem en skriftlig fullmakt før de kunne si noe.

Skal være uvesentlig om jeg hadde gitt han tillatelse til å ringe.

Når din samboer ringer trygdekontoret med utgangspunkt i en samtale du har hatt med samme saksbehandler - og fortsetter diskusjonen der du slapp - så synes jeg det er sært av deg å påberope deg dette som brudd på taushetsplikt. Saksbehandler hadde god grunn til å anta at du ønsket at han skulle hjelpe til. Hadde det vært omvendt - nemlig at hun nektet å la ham argumentere for ditt synspunkt - så hadde man fort sett på dette som byrakrati på sitt verste.

Jeg synes du har grunn til å klage over at saksbehandleren evt. var ufin mot deg i telefonen og uttalte seg på måter som var egnet til å bli skremt av. Å klage over noe som muligens er en formell saksbehandlingsfeil i stedet, synes jeg er dumt.

Gjest nervene i høyspent
Skrevet

Når din samboer ringer trygdekontoret med utgangspunkt i en samtale du har hatt med samme saksbehandler - og fortsetter diskusjonen der du slapp - så synes jeg det er sært av deg å påberope deg dette som brudd på taushetsplikt. Saksbehandler hadde god grunn til å anta at du ønsket at han skulle hjelpe til. Hadde det vært omvendt - nemlig at hun nektet å la ham argumentere for ditt synspunkt - så hadde man fort sett på dette som byrakrati på sitt verste.

Jeg synes du har grunn til å klage over at saksbehandleren evt. var ufin mot deg i telefonen og uttalte seg på måter som var egnet til å bli skremt av. Å klage over noe som muligens er en formell saksbehandlingsfeil i stedet, synes jeg er dumt.

Poenget er at hun ikke visste hvem han var! Og at hun ikke hadde lov til å si noe uansett!

Det er straffbart å bryte taushetsplikten!!!

Skrevet

"Studenter som har arbeidsinntekt under studiet, kan ha opparbeidet trygderettigheter i form av sykepenger. Størrelsen på disse avhenger av arbeidsinntekten og type arbeidsforhold. Har du sykepenger, kan du ikke for samme periode få omgjort lån til stipend.

Ditt lokale trygdekontor kan gi deg nærmere informasjon om hva du har krav på i sykepenger. Dersom du er langvarig syk, bør du ikke leve av studielån. Det kan da være aktuelt å søke sosialhjelp i sykdomsperioden. Forutsetningen for å få sosialhjelp er at du ikke har egne midler til livsopphold."

http://sinot.hint.no/veiledning_sosrett.htm

I tillegg, når det gjelder fødselspenger, så får du vel lån+stipend inkl barnetillegg som fødselsstipend fra lånekassen, i tillegg til en engangsstønad på 32 000.

Det er jo rimelig bra da.

Skrevet

Så dersom jeg overhører en samtale på trygdekontoret så er det helt greit at dersom jeg ringer og snakker godt for meg så kan jeg få saksopplysninger om den personen jeg overhørte?

Creepy.

Skrevet

Poenget er at hun ikke visste hvem han var! Og at hun ikke hadde lov til å si noe uansett!

Det er straffbart å bryte taushetsplikten!!!

Når han kunne referere innholdet av samtalen og hevde at han hadde hørt samtalen på høytafon hadde saksbehandler all grunn til å tro at du ønsket hans hjelp i denne saken på samme måte som om du hadde tatt ham med til et møte på kontoret.

Dette er ikke brudd på taushetsplikten.

Skrevet

"Studenter som har arbeidsinntekt under studiet, kan ha opparbeidet trygderettigheter i form av sykepenger. Størrelsen på disse avhenger av arbeidsinntekten og type arbeidsforhold. Har du sykepenger, kan du ikke for samme periode få omgjort lån til stipend.

Ditt lokale trygdekontor kan gi deg nærmere informasjon om hva du har krav på i sykepenger. Dersom du er langvarig syk, bør du ikke leve av studielån. Det kan da være aktuelt å søke sosialhjelp i sykdomsperioden. Forutsetningen for å få sosialhjelp er at du ikke har egne midler til livsopphold."

http://sinot.hint.no/veiledning_sosrett.htm

I tillegg, når det gjelder fødselspenger, så får du vel lån+stipend inkl barnetillegg som fødselsstipend fra lånekassen, i tillegg til en engangsstønad på 32 000.

Det er jo rimelig bra da.

Tror ikke jeg får noen engangsstønad når jeg tar permisjon. Jeg har jo jobb, og vil derfor opparbeide meg fødselspenger.

Skrevet

Så dersom jeg overhører en samtale på trygdekontoret så er det helt greit at dersom jeg ringer og snakker godt for meg så kan jeg få saksopplysninger om den personen jeg overhørte?

Creepy.

Det er jo det som er saken. Han startet jo heller ikke med å si at han hadde hørt samtalen. Han s det da hun begynte å nekte for ting hun hadde sagt, og da var hun allerede begynt å fortelle!

Og det er ikke særlig "privat" dersom man venter på trygdekontoret, hvertfall ikke her, for her kan man overhøre alt som blir sagt, da det ikke er dør til alle kontorene. Mye vinduer også slik at man kan se personen som sitter der inne!

Skrevet

Creepy.

Nei, - men jeg synes ikke noe om å "ta" saksbehandlere bare for å ta dem.

Skrevet

Tror ikke jeg får noen engangsstønad når jeg tar permisjon. Jeg har jo jobb, og vil derfor opparbeide meg fødselspenger.

Ja, men dersom sykepengene dine skulle gå i vasken (klag nå for all del i så fall :-) ) så kan du huske at fødselsstipend fra lånekassen kombinert med engangstønad ikke er så verst.

Gjest nervene i høyspent
Skrevet

Ja, men dersom sykepengene dine skulle gå i vasken (klag nå for all del i så fall :-) ) så kan du huske at fødselsstipend fra lånekassen kombinert med engangstønad ikke er så verst.

Det er greit nok det. Men kommer ikke så veldig langt medkun 6000 pr måned, når jeg hele tiden har hatt ca 13000.

Tør ikke å bruke sykepengene jeg har fått, i frykt for å måtte betale tilbake og jeg kjenner at det er helt pyton!

Når man begynner å bli voksen, så har man behov for litt mer penger. Har både husleie og en del regninger. Både mobil, hustlf, internett, og en del andre regninger. Så skal man ha mat og leve og da. Ikke bare lett....

Satser på at det ordner seg nå! Hvis ikke, skal jeg lage storliv på trygdekontoret!!!

Gjest nervene i høyspent
Skrevet

Nei, - men jeg synes ikke noe om å "ta" saksbehandlere bare for å ta dem.

Det er jo ikke bare for å ta henne! Hun ga meg den overhøvlinga i telefonen for det hun mente var rett, uten å vite hva hun snakket om. Hadde ærlig talt mest lyst til å ta livet av meg etterpå, for jeg så for meg både det ene og det andre. Hun framstilte meg som den svindleren! Fikk helt panikk og var helt utrøstelig!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...