Gå til innhold

Krangel med min mor...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men det var det å få handlet det inn jeg trengte hjelp til :o)

Å, da misforsto jeg. Sorry :)

Skrevet

Hvorfor blir alltid kvinners sinne tillagt overgangsalder og PMS? Nedverdigende for kvinnekjønnet å ikke kunne bli sint uten at det skal tolkes alle veier. Hva om vi tolket menns sinne slik?

Nedverdigende? Men det stemmer jo ofte det, at man blir mer hissig og temperamentsfull, kanskje også gretten og sur, hvis en har PMS.

Jeg kjenne det selv at jeg kan ha snev av PMS, og da vet jeg jo med meg selv at det er derfor jeg tenner mer på pluggene, og er mer grinete. Da er det jo det som er grunnen.

Skrevet

Fordi det er et faktum at kvinners sinne ikke er akseptert! En velkjent hersketeknikk som menn ofte bruker.

Nei, det er ikke riktig. Det stemmer at hormonene påvirker sinnet, og da er det jo ingen grunn til å benekte det!

(Med mindre man er rødstrømpe og Ottarmedlem, som ganske sikkert er blant dem som benekter at overgangsalder og PMS innvirker på dette. ;) )

Gjest la oss ha sinnet i fred
Skrevet

Nei, det er ikke riktig. Det stemmer at hormonene påvirker sinnet, og da er det jo ingen grunn til å benekte det!

(Med mindre man er rødstrømpe og Ottarmedlem, som ganske sikkert er blant dem som benekter at overgangsalder og PMS innvirker på dette. ;) )

Jeg er hverken ottarmedlem eller rødstrømpe (noe som også ofte blir brukt i nedsettende vendinger) men jeg mener at kvinner må få lov til å bli sint UTEN at det skyldes PMS eller hormoner. Hvorfor skal vi trykkes ned på den måten og unnskyldes med hormoner? Greit at noen blir ekstra hissig på grunn av hormoner, men av og til har vi grunn til å være sint selv når hormonene er i full harmoni.

Og er det hverken PMS, mensen eller overgangsalder så kan du banne på at det er fordi det er lenge siden vi har hatt oss mannfolk!

Menn - de blir bare sint fordi de blir sint?

Gjest la oss ha sinnet i fred
Skrevet

Nedverdigende? Men det stemmer jo ofte det, at man blir mer hissig og temperamentsfull, kanskje også gretten og sur, hvis en har PMS.

Jeg kjenne det selv at jeg kan ha snev av PMS, og da vet jeg jo med meg selv at det er derfor jeg tenner mer på pluggene, og er mer grinete. Da er det jo det som er grunnen.

Kanskje du har gått rundt og undertrykket din irritasjon lenge, fordi du er kvinne? Og når du har PMS så kommer irritasjonen fram?

Skrevet

Jeg er hverken ottarmedlem eller rødstrømpe (noe som også ofte blir brukt i nedsettende vendinger) men jeg mener at kvinner må få lov til å bli sint UTEN at det skyldes PMS eller hormoner. Hvorfor skal vi trykkes ned på den måten og unnskyldes med hormoner? Greit at noen blir ekstra hissig på grunn av hormoner, men av og til har vi grunn til å være sint selv når hormonene er i full harmoni.

Og er det hverken PMS, mensen eller overgangsalder så kan du banne på at det er fordi det er lenge siden vi har hatt oss mannfolk!

Menn - de blir bare sint fordi de blir sint?

"men av og til har vi grunn til å være sint selv når hormonene er i full harmoni."

Det er klart, jeg er enig i det. Men når man blir så sinna og gretten som det blir skrevet om i hovedinnlegget her, og det for en filleting som sinnakjerringa burde forstått, så er det nærliggende å tro at det ligger noe sånt som f eks PMS bak.

Klart man kan bli sinna uten hormonenes hjelp, og klart det er lov! Men når en blir uforholdsmessig sinna, eller gretten, for bagateller som man generelt ikke syns er noe å hisse seg opp over, så er det ikke så vanskelig å gjette seg til at det dreier seg om hormoner.

Gjest Tristelin@
Skrevet

Hvorfor blir alltid kvinners sinne tillagt overgangsalder og PMS? Nedverdigende for kvinnekjønnet å ikke kunne bli sint uten at det skal tolkes alle veier. Hva om vi tolket menns sinne slik?

Jeg er kvinne selv, og JEG blir i alle fall helt vill før mensen! Hormonene herjer vilt! jeg bare registrerer at det er slik hver måned, så da ser jo sikkert de rundt meg det også. Blir jo bare dumt å nekte for det!

Gjest bebba
Skrevet

Det som skjedde i dag er ikke viktig. Det er en filleting, en dråpe som fikk et eller annet til å flyte over. Kanskje er det forholdet mellom dere, kanskje er det private situsjonen til moren din, eller jobbsitusjonen hennes. Snakk med henne om det og finn ut av det. Glem hele episoden med handling osv. og konsentrer deg om forholdet imellom dere.

Skrevet

Jeg må bare si at jeg kan bli ganske sur hvis jeg spør om noen kan handle noe for meg og de ikke gjør det. For noen uker siden var jeg skikkelig i knipe for venninna mi hadde lovet å kjøpe brød og melk og resultatet var at minstemann og jeg var uten brød og melk hele helga.

Ikke så hyggelig nei. Likevel orker jeg ikke å bli sint. Kommmer ikke brød og melk inn i huset likevel.

Må si jeg er litt enig med deg Dorthe, og det er jo en mulighet for at dette ikke er første gangen datteren har lovet å gjøre moren en tjeneste, og ikke har fått gjort det allikevel.

Man vet jo ikke, og kanskje er moren av typen som har hjulpet datteren titt og ofte, og som ble skuffet over at hun ikke fikk noe tilbake (denne gangen heller) Bare synsing selvsagt, men det virker rart at en episode skulle utløse så mye rabalder.

Skrevet

Må si jeg er litt enig med deg Dorthe, og det er jo en mulighet for at dette ikke er første gangen datteren har lovet å gjøre moren en tjeneste, og ikke har fått gjort det allikevel.

Man vet jo ikke, og kanskje er moren av typen som har hjulpet datteren titt og ofte, og som ble skuffet over at hun ikke fikk noe tilbake (denne gangen heller) Bare synsing selvsagt, men det virker rart at en episode skulle utløse så mye rabalder.

Jeg blir skikkelig skuffet hver gang noen lover noe og ikke holder det.

Nå er det ikke så ofte jeg spør men når jeg spør er det ofte viktig. Det går an å ta en telefon å si at man desverre ikke rekker det likevel.

Skrevet

Jeg blir skikkelig skuffet hver gang noen lover noe og ikke holder det.

Nå er det ikke så ofte jeg spør men når jeg spør er det ofte viktig. Det går an å ta en telefon å si at man desverre ikke rekker det likevel.

"Det går an å ta en telefon å si at man desverre ikke rekker det likevel."

Ja det syntes jeg er på sin plass. Har man lovet noe, så har man lovet det.

Sånn sett hadde både du og moren til innskriver kunnet spørre noen andre om hjelp isteden. Ikke si ifra når alt er for sent.

Mulig reaksjonen til moren hadde vært den samme, men da hadde iallefall datteren gjort det hun kunne for å si ifra.

Datteren kunne jo også sagt at hun fikk se hva hun rakk - i og med tidskjemaet hennes var så hektisk i utgangspunktet den dagen, og foreslått for moren å spørre noen andre.

Jaja, noen gjør alt mye vanskeligere enn det behøver å være.

Kanskje moren var syk også, virker som om datteren har en smule skyldfølelse, men jeg vet jo ikke. Eller så hadde de begge en dårlig dag.

Det hadde vært fint om innskriver kom med et svar her. Og kanskje har alt roet seg nå også :-)

God helg Dorthe

Skrevet

"Det går an å ta en telefon å si at man desverre ikke rekker det likevel."

Ja det syntes jeg er på sin plass. Har man lovet noe, så har man lovet det.

Sånn sett hadde både du og moren til innskriver kunnet spørre noen andre om hjelp isteden. Ikke si ifra når alt er for sent.

Mulig reaksjonen til moren hadde vært den samme, men da hadde iallefall datteren gjort det hun kunne for å si ifra.

Datteren kunne jo også sagt at hun fikk se hva hun rakk - i og med tidskjemaet hennes var så hektisk i utgangspunktet den dagen, og foreslått for moren å spørre noen andre.

Jaja, noen gjør alt mye vanskeligere enn det behøver å være.

Kanskje moren var syk også, virker som om datteren har en smule skyldfølelse, men jeg vet jo ikke. Eller så hadde de begge en dårlig dag.

Det hadde vært fint om innskriver kom med et svar her. Og kanskje har alt roet seg nå også :-)

God helg Dorthe

Ja, det er ikke så mye som skal til før lasset velter så en liten telefon hadde nok vært på sin plass.

God helg til deg også, shandy. Du stikker kanskje innom en tur på dol i helga :o)

Jeg har ikke barnefri så jeg blir nok her, tenker jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...