Gå til innhold

Råd om boliglån ønskes

Gjest ikke så veldig flink i bank og sånt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan antakelig velge mellom to boliglån i forbindelse med innskudd i borettslag, og lurer på om noen kompetente kan komme med råd?

Begge lån er annuietetslån. Over hvor mange år vet jeg ikke riktig, men stram økonomi tilsier minst 20 år.

Det ene lånet er et vanlig banklån til 3,05% rente (Postbanken).

Det andre lånet har 4,15% rente (kommunen). Her har jeg i tillegg mulighet for et tilskudd på gud vet hvor mye, men kanskje 50.000, som en gjetting?

Umiddelbart virker 3,05% svært mye bedre, men vil det kanskje lønne seg med 4,15% dersom det ekstra tilskuddet er stort nok? Og i så fall, hvor stort tilskudd må til for å jevne ut tapsforskjellen på de to prosentsatsene? Eller for å si det på en annen måte: Hvilket beløp kan jeg låne til 4,15% - som vil utgjøre samme summasumarium som et høyere lån til 3,05%?

Hva vil dere si om disse lånesatsene? Greie, lave, høye?

Skrevet

Jeg sa det ikke, men det er slik at samlet lån i kommunen har én prosentsats, 4,1% (ikke 4,15% som jeg feilaktig skrev). Lånet i banken til 3,05% er selvsagt 60-80% - det resterende til xx% (hvor mye, jeg aner ikke??).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...