Gå til innhold

Yrkesretta attføring

Anbefalte innlegg

Gjest Tristelin@
Skrevet

Joda, jeg vet hva attføring heter, og jeg sa også at du ikke trengte å ta det personlig. Jeg kjenner ikke din situasjon godt nok til å dømme :-)

Men for meg så blir det feil at man får betalt for videreutdanning, uansett hvor syk man blir av den jobben man har. Hvorfor skal syke mennesker få betalt for videreutdanning, når friske mennesker må betale for det selv?

Men ellers er jeg veldig enig i at det er mye bedre at mennesker føres tilbake til arbeidslivet, enn at de ender i trygd, bare så det er sagt.

Hva tror du lønner seg best, for oss som skattebetalere? Det er vi som betaler gildet enten folk får sykepenger, trygd eller videreutdannelse som attføring?

Altså; At en førtiåring får tre års utdannelse og så jobber og betaler skatt i minst tjue år etterpå. ELLER at vedkommende nektes videreutdanning og dermed ender opp som trygdet. Da betaler vi ALT, ikke bare tre års utdannelse.

Det blir vurdert fra tilfelle til tilfelle om du kan dra nytte av en spesiell utdannelse, så en får ikke tre år på skolebenken bre for moro skyld. Det blir vurdert opp mot muligheten til å få deg tilbake som skattebetaler. Rett og slett. Og, dessverre, så mislykkes jo enkelte attføringsløp. Men det kan de jo ikke vite på forhånd. Og en kan jo ikke gi opp uten å ha prøvd!

Det kan synes uretterdig pga at en ofte ikke kjenner hele saken. Folk som er på rehabilitering og attføring pynter ofte på egen situasjon, så om vi sammenligner to tilfeller vi tror er like, så kan de være alt annet enn det.

dette er mitt nick
Skrevet

Hva tror du lønner seg best, for oss som skattebetalere? Det er vi som betaler gildet enten folk får sykepenger, trygd eller videreutdannelse som attføring?

Altså; At en førtiåring får tre års utdannelse og så jobber og betaler skatt i minst tjue år etterpå. ELLER at vedkommende nektes videreutdanning og dermed ender opp som trygdet. Da betaler vi ALT, ikke bare tre års utdannelse.

Det blir vurdert fra tilfelle til tilfelle om du kan dra nytte av en spesiell utdannelse, så en får ikke tre år på skolebenken bre for moro skyld. Det blir vurdert opp mot muligheten til å få deg tilbake som skattebetaler. Rett og slett. Og, dessverre, så mislykkes jo enkelte attføringsløp. Men det kan de jo ikke vite på forhånd. Og en kan jo ikke gi opp uten å ha prøvd!

Det kan synes uretterdig pga at en ofte ikke kjenner hele saken. Folk som er på rehabilitering og attføring pynter ofte på egen situasjon, så om vi sammenligner to tilfeller vi tror er like, så kan de være alt annet enn det.

Kom bare til å tenke på en ting, siden du snakker om at skattebetalerene betaler for de trygdede: man må jo skatte av de fleste trygder, ofte like mye som om man var arbeidstaker, så selv om man ikke har "jobbet" for inntekten sin så er man jo med på å bidra til samfunnet gjennom skatten man betaler. Det er jo som regel en god grunn til at man ikke kan jobbe. Det skal mye til å f.eks få igjennom en uføretrygd nå. Dette var kanskje litt utenom tema, men tanken bare slo med mens jeg leste det du skrev.

Gjest Tristelin@
Skrevet

Kom bare til å tenke på en ting, siden du snakker om at skattebetalerene betaler for de trygdede: man må jo skatte av de fleste trygder, ofte like mye som om man var arbeidstaker, så selv om man ikke har "jobbet" for inntekten sin så er man jo med på å bidra til samfunnet gjennom skatten man betaler. Det er jo som regel en god grunn til at man ikke kan jobbe. Det skal mye til å f.eks få igjennom en uføretrygd nå. Dette var kanskje litt utenom tema, men tanken bare slo med mens jeg leste det du skrev.

Joda, det er jo sant det, en betaler jo litt skatt. Hvis en har mer enn minstetrygden iallefall. De har vel nesten lik netto med det brutto er.

Men så er det jo restbeløpet da, DET betales jo fra felleskassen om en ikke jobber. Vanligvis er det jo arbeidsgiveren som ordner den biten.

Men uføretrygd er ikke noe å misunne folk da: De fleste må lide og føle seg tråkka på i årevis før en får det. Sleipe folk finnes det alltid, om de ikke lura til seg trygd så hadde de sikkert finni på annen faenskap. De som ikke vil jobbe, de jobber heller ikke! Trygd eller ikke trygd.

Skrevet

Joda, det er jo sant det, en betaler jo litt skatt. Hvis en har mer enn minstetrygden iallefall. De har vel nesten lik netto med det brutto er.

Men så er det jo restbeløpet da, DET betales jo fra felleskassen om en ikke jobber. Vanligvis er det jo arbeidsgiveren som ordner den biten.

Men uføretrygd er ikke noe å misunne folk da: De fleste må lide og føle seg tråkka på i årevis før en får det. Sleipe folk finnes det alltid, om de ikke lura til seg trygd så hadde de sikkert finni på annen faenskap. De som ikke vil jobbe, de jobber heller ikke! Trygd eller ikke trygd.

Jeg har minstebeløpet på attføring, men må betale 20% skatt.

Sånn .. bare til info :)

Gjest Tristelin@
Skrevet

Jeg har minstebeløpet på attføring, men må betale 20% skatt.

Sånn .. bare til info :)

Hvor mye har en når en har minstebeløpet nå? Brutto altså.

Det er vel det samme for attføring og rehabilitering iallefall.

Skrevet

Hvor mye har en når en har minstebeløpet nå? Brutto altså.

Det er vel det samme for attføring og rehabilitering iallefall.

1,8 ganger grunnbeløpet (grunnbeløpet er ca 56 000).

Jeg har også barnetillegg på 17 kr dagen.

Skrevet

Kan du ikke ta en master i språk f.eks .. det kan du jo bruke til oversetting etc etc

Så ta det du ev. trenger av ped (høgskole-pedagogikk) som privatist etterpå? Ev. med studielån etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...