Gå til innhold

Forelsket i en vietnameser

Anbefalte innlegg

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Jeg hadde vært sånn om det var en Bergenser også jeg! :-) Hadde vært rarrrt å høre skarring i ørene...

*ler*

Fortsetter under...

Gjest Lonkil
Skrevet

Her er poenget, for tredje gang:

Du skriver "se på ham som person istedet for hudfargen hans."

Det er bare du som nevner hudfarge. Hun ser i høyeste grad på ham som en person. Hvordan kan du si at hun ikke gjør det?

Vel, jeg tolker han ikke så bokstavelig som dere gjør her. Jeg legger inn kultur etc. inn under definisjonen "hudfarge" istedet for å tenke på hudfargen. Spørsmålet er vel om tolkerne i denne sammenhengen er vel så mye ute å kjøre som den som brukte uttrykket.

Gjest lurer på meg selv
Skrevet

Lykke til, og ha en flott søndagskveld!

Jeg fikk en romantisk tekstmelding nå om hvor mye han savner meg, og vi har bestemt oss for å møtes ute i morgen for vi kan ikke vente til søndag. Han er bare så fantastisk.

Gjest lurer på meg selv
Skrevet

Du sier: Se på ham som en person istedet for hudfargen.. Hun nevner derimot ikke hudfargen, hun sier "Jeg er vettskremt pga. kulturforskjellen, språkbarrierer osv."

Så det er du som blander inn hudfarge, og i denne sammenhengen er det for simpelt. Du får henne til å fremstå som rasist. Det er lov å være redd for store kulturforskjeller uten å være rasist - hun erkjenner jo forskjellene. Og vet at hun burde overkomme det. Det er ikke hudfarge det er snakk om.

Men at du stempler andre som rasist er jo ikke noe nytt.

Jeg oppfattet ikke Sørs innlegg som negativt mot meg. Tvertimot. Hudfarge og kulturforskjeller er begreper som går i hverandre.

Gjest Lykketil
Skrevet

Ville bare ønske deg lykke til. Datteren min er forlovet med en vietnameser.Var litt skeptisk når de kom sammen fordi jeg hadde hørt masse rart om han. De har vært sammen i fire år og jeg kunne ikke fått en bedre svigersønn. Han behandler henne som en dronning. Følg hjertet.

Gjest bjelke
Skrevet

Jeg oppfattet ikke Sørs innlegg som negativt mot meg. Tvertimot. Hudfarge og kulturforskjeller er begreper som går i hverandre.

Men du hadde ikke trengt å skrive mannens nasjonalitet, og problemstillingen ville fremdeles være den samme. :-)

Derfor blir det feil å trekke inn ordet hudfarge. Synes jeg.

Annonse

Gjest lurer på meg selv
Skrevet

Men du hadde ikke trengt å skrive mannens nasjonalitet, og problemstillingen ville fremdeles være den samme. :-)

Derfor blir det feil å trekke inn ordet hudfarge. Synes jeg.

Vietnmesere, tamiler, nigerianere, brasilianer eller en fra Peru har alle forskjellige hudfarger, men de er andre raser og kulturelt forskjellige fra oss. Nigerianere er mørkest, men vietnamesere er like forskjellige selvom de har lys hudfarge. Jeg tolker hudfarge i denne sammenhengen som kulturelt forskjellig, uten at jeg har tenkt å blande meg i Sørs diskusjoner om andre mennesker.

Gjest bjelke
Skrevet

Vietnmesere, tamiler, nigerianere, brasilianer eller en fra Peru har alle forskjellige hudfarger, men de er andre raser og kulturelt forskjellige fra oss. Nigerianere er mørkest, men vietnamesere er like forskjellige selvom de har lys hudfarge. Jeg tolker hudfarge i denne sammenhengen som kulturelt forskjellig, uten at jeg har tenkt å blande meg i Sørs diskusjoner om andre mennesker.

Han kunne også vært Brasilianer. Eller Sør-Afrikaner.

Og hvit.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...