Gå til innhold

Venninne som skylder penger

Anbefalte innlegg

Gjest virreberta
Skrevet

Hun er min beste venninne, vi har kjent hverandre i nesten 20 år (fra vi var 9).

Hun er verdens søteste og snilleste jente, men fryktelig distré. Og hun har alltid - ALLTID hatt dårlig råd. Så hun har gjennom årene lånt uttallige kroner av meg. Sånn 100 kr her og 200 kr der. Jeg vet ikke om jeg har fått igjen alt, for hun må alltid betale tilbake i småbeløp.

Det er nå greit, jeg har aldri giddet å holde regnskap over småkroner, vennskapet er tross alt verdt mer enn det.

Men for 2 år siden lånte hun 1000 kr av meg, og disse har jeg enda ikke fått igjen. Har fått igjen en hundrelapp her og der, tror det står igjen 700 kr. Har hintet forsiktig flere ganger, og hun sier jeg skal få dem etterhvert, hun har bare så dårlig råd nå.

Sist hun hadde fått lønning hadde hun fått en stor sum kontant (!) av sjefen, og skulle i banken for å sette dem inn. Sett inn litt til meg og da, sa jeg, mest som et forsiktig hint, halvveis spøk.. redd for å mase. Hun tok ikke hintet.

Nå er det sånn at jeg har ingen problemer med økonomien, men hun har det alltid trangt. Pluss at hun venter barn. Så syns dere at jeg kan be om pengene enda en gang, eller skal jeg bare glemme hele greia?

Hun er som sagt min beste venninne, vi har vært som erteris hele oppveksten, og jeg vet at hun ikke mener å utnytte meg. Jeg vet bare ikke om det er smålig av meg å be om pengene, 700 kr er jo ikke mye..

Gjest ta det opp da vel
Skrevet

Din beste venninne .... javel da krever du å få pengene tilbake NÅ, for NÅ er du i en knipe, du MÅ ha pengene dine tilbake.

Det burde være enklere å ta det opp med din beste venninne enn om det hadde ei som ikke stod så nær

Skrevet

Jeg ville tatt det opp, slik "ta det opp da vel" sier, og så ville jeg latt være å låne ut penger flere ganger.

Gjest virreberta
Skrevet

Din beste venninne .... javel da krever du å få pengene tilbake NÅ, for NÅ er du i en knipe, du MÅ ha pengene dine tilbake.

Det burde være enklere å ta det opp med din beste venninne enn om det hadde ei som ikke stod så nær

Jeg har ikke problemer med økonomien, og det vet hun.

Det er ingen problemer for meg å låne bort penger, og jeg vet at hun har det trangt. Hun mener heller ikke å utnytte meg, så jeg vil ikke gjøre henne forlegen ved å gå rett på sak og kreve.. Hun synes det er så pinlig å ha så dårlig råd.

Gjest buddy holly
Skrevet

Si at du gjerne vil ha tilbake pengene snart, og si summen. Synes du kan gjøre det selv om det er en god venninne.

Gjest virreberta
Skrevet

Jeg ville tatt det opp, slik "ta det opp da vel" sier, og så ville jeg latt være å låne ut penger flere ganger.

Hun er som en søster for meg, og jeg kommer ikke til å si nei hvis hun ber om å få låne penger flere ganger.

Mulig jeg virker dumsnill, men jeg vet hun ikke prøver å utnytte meg, hun har bare konstant utrolig dårlig råd. Og hun er veldig flau over det, så jeg vil ikke gjøre henne forlegen ved å mase om pengene.

Gjest selvfølgelig utnytter hun deg da
Skrevet

Det er ingen problemer for meg å låne bort penger, og jeg vet at hun har det trangt. Hun mener heller ikke å utnytte meg, så jeg vil ikke gjøre henne forlegen ved å gå rett på sak og kreve.. Hun synes det er så pinlig å ha så dårlig råd.

Nei nei, med dette svaret her så skjønner jeg ikke hvorfor du startet en ny tråd i det hele tatt, du vil jo ikke ha pengene jo ......

Du skriver at hun har det trangt ......

Hva vil du egentlig ???

Skrevet

Hun er som en søster for meg, og jeg kommer ikke til å si nei hvis hun ber om å få låne penger flere ganger.

Mulig jeg virker dumsnill, men jeg vet hun ikke prøver å utnytte meg, hun har bare konstant utrolig dårlig råd. Og hun er veldig flau over det, så jeg vil ikke gjøre henne forlegen ved å mase om pengene.

Da får du jo heller bare erkjenne at du ikke låner henne penger, men sponser henne da.

Gjest virreberta
Skrevet

Nei nei, med dette svaret her så skjønner jeg ikke hvorfor du startet en ny tråd i det hele tatt, du vil jo ikke ha pengene jo ......

Du skriver at hun har det trangt ......

Hva vil du egentlig ???

Fra hovedinnlegget;

"Hun er som sagt min beste venninne, vi har vært som erteris hele oppveksten, og jeg vet at hun ikke mener å utnytte meg. Jeg vet bare ikke om det er smålig av meg å be om pengene, 700 kr er jo ikke mye.."

Det er det jeg lurer på..

Gjest virreberta
Skrevet

Da får du jo heller bare erkjenne at du ikke låner henne penger, men sponser henne da.

Så det er ikke smålig å be om å få tilbake 700 kr?

Gjest anonym leser
Skrevet

Det avhenger vel av hvor mye 700 kroner er for deg? For meg er det _ikke_ smålig å be om 700,-!

Gjest virreberta
Skrevet

Det avhenger vel av hvor mye 700 kroner er for deg? For meg er det _ikke_ smålig å be om 700,-!

Det er ikke mye for meg, som skrevet fire ganger nå, jeg har ikke problemer med økonomien. :-)

Men jeg vet ikke om dét gjør det OK å ikke betale tilbake.

Nei, jeg må nok oppdra henne litt. :-)

Skrevet

Det er ikke smålig å be om å få tilbake 700 kr.

Men når du sier at slikt gjentar seg gang på gang, og beløpet som lånes sjelden eller aldri betales tilbake i sin helhet, så er det jo klart det er snakk om sponsing og ikke lån.

Din venninne må lære seg å prioritere, enten kutte ned på kostnadene på en eller annen måte, eller sørge for å øke inntekten sin. En rimeligere bolig, lavere forbruk etc. Man kan ikke basere sin økonomi på stadige lån fra venner, særlig når man ikke er i stand til å betale tilbake.

Men for all del, som sagt, om du synes det er greit å sponse andres liv, så er det jo ingen andre som har noe med det. Jeg synes bare det måtte være greiest å erkjenne hva som faktisk skjer.

Gjest virreberta
Skrevet

Det er ikke smålig å be om å få tilbake 700 kr.

Men når du sier at slikt gjentar seg gang på gang, og beløpet som lånes sjelden eller aldri betales tilbake i sin helhet, så er det jo klart det er snakk om sponsing og ikke lån.

Din venninne må lære seg å prioritere, enten kutte ned på kostnadene på en eller annen måte, eller sørge for å øke inntekten sin. En rimeligere bolig, lavere forbruk etc. Man kan ikke basere sin økonomi på stadige lån fra venner, særlig når man ikke er i stand til å betale tilbake.

Men for all del, som sagt, om du synes det er greit å sponse andres liv, så er det jo ingen andre som har noe med det. Jeg synes bare det måtte være greiest å erkjenne hva som faktisk skjer.

Jeg skal be om å få dem tilbake. Er bare det at jeg vet hun er en av verdens mest distré typer, og det er bare slik hun er.. Og hun bli roppriktig lei seg når jeg har hintet om at hun skylder meg penger. Jaja. :-)

Tror jeg skal gjøre det sånn at jeg ber henne betale for meg når vi er på kafé o.l, så får jeg tilbake pengene på den måten.

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Ikke mer smålig enn det er å la være å betale tilbake penger man har lånt.

Skrevet

Dårlig hukommelse skyldes ofte dårlig råd....

Min venninne og jeg har felles uordnet økonomi. Før tjente hun mer og da endte det med at jeg "lånte", og etterhvert fikk ettergitt gjeld....

Nå har jeg fast inntekt og hun er arbeidsledig- hvis jeg vil f.eks på kino, så sponser jeg. Selvfølgelig.

Glem pengene hvis du har råd. De er ikke verdt det- hvis dette er det eneste problemet.... Hun stiller sikkert opp på andre måter for deg til gjengjeld.

Gjest selvfølgelig utnytter hun deg
Skrevet

Fra hovedinnlegget;

"Hun er som sagt min beste venninne, vi har vært som erteris hele oppveksten, og jeg vet at hun ikke mener å utnytte meg. Jeg vet bare ikke om det er smålig av meg å be om pengene, 700 kr er jo ikke mye.."

Det er det jeg lurer på..

Dette svarer du .....

"Det er ingen problemer for meg å låne bort penger, og jeg vet at hun har det trangt. Hun mener heller ikke å utnytte meg, så jeg vil ikke gjøre henne forlegen ved å gå rett på sak og kreve.. Hun synes det er så pinlig å ha så dårlig råd"

Du vil jo ikke kreve pengene tilbake jo ..... hva ER DET DU LURER PÅ ?????

Gjest sandex
Skrevet

Hvis hun virkelig har dårlig råd, ville jeg glemt det, men hvis du oppedager at hun "strør om seg" med penger, så ville jeg hatt pengene tilbake :)

Gjest virreberta
Skrevet

Dette svarer du .....

"Det er ingen problemer for meg å låne bort penger, og jeg vet at hun har det trangt. Hun mener heller ikke å utnytte meg, så jeg vil ikke gjøre henne forlegen ved å gå rett på sak og kreve.. Hun synes det er så pinlig å ha så dårlig råd"

Du vil jo ikke kreve pengene tilbake jo ..... hva ER DET DU LURER PÅ ?????

Det du refererer til var bare en utvidelse av det jeg skrev først egentlig.

Jeg lurer på, kort og greit, om det er smålig å be om å få tilbake 700 kr når jeg ikke har økonomiske problemer, men hun har.

Du trenger ikke slå på Caps Lock, men komme med et ordentlig svar hvis det er derfor du skriver. Du spør bare hva jeg mener. Hva mener du?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...