Gå til innhold

Sykmelding under arbeidsløshet

Anbefalte innlegg

Gjest Snart ledig
Skrevet

Jeg blir arbeidsløs til sommeren. Jeg er for tiden syk, men ikke sykmeldt, siden jeg ikke trenger jobbe i oppsigelsestiden. Når må jeg melde meg hos legen for å ha rett på sykepenger, holder det å komme siste dagen man er i jobb? Hvis jeg etter en stund blir friskmeldt og går over på dagpenger, men så blir syk igjen, kan jeg da få sykepenger igjen? Håper noen kan svare.

Skrevet

Om du er syk, må du ha sykemelding fra legen.

Hvis du er arbeidsledig, leverer du en del av sykemeldingen til arbeidskontoret ("arbeidsgiveren din"), og sender en annen kopi til trygdekontoret.

Om du er i jobb leverer du sykemeldingen til arbeidsgiver, og de sender den videre til trygdekontoret.

Du har rett på sykepenger om du blir syk uansett om du er i jobb eller er arbeidsledig.

Gjest Snart ledig
Skrevet

Om du er syk, må du ha sykemelding fra legen.

Hvis du er arbeidsledig, leverer du en del av sykemeldingen til arbeidskontoret ("arbeidsgiveren din"), og sender en annen kopi til trygdekontoret.

Om du er i jobb leverer du sykemeldingen til arbeidsgiver, og de sender den videre til trygdekontoret.

Du har rett på sykepenger om du blir syk uansett om du er i jobb eller er arbeidsledig.

Leste at jeg måtte ha vært i jobb siste fire uker for å få rett til sykepenger. Så hvis jeg venter med å sykmelde meg til en stund etter jeg har blitt ledig, så har jeg vel ikke rett til sykepenger lenger? Men siden arbeidsgiver vanligvis dekker de første to ukene så var jeg også litt usikker på om jeg måtte sykmelde meg når det er minst to uker igjen av oppsigelsestiden... Noen som vet?

Skrevet

Leste at jeg måtte ha vært i jobb siste fire uker for å få rett til sykepenger. Så hvis jeg venter med å sykmelde meg til en stund etter jeg har blitt ledig, så har jeg vel ikke rett til sykepenger lenger? Men siden arbeidsgiver vanligvis dekker de første to ukene så var jeg også litt usikker på om jeg måtte sykmelde meg når det er minst to uker igjen av oppsigelsestiden... Noen som vet?

Hei, jeg er ikke ekspert men tror kanskje det er slik at du må ha vært ansatt i minst fire uker for å ha rett på sykepenger.

Om du mister jobben av andre grunner enn at du sier opp selv, kan du gå på arbeidskontoret og registrer deg som arbeidsledig og søke om dagpenger.

Hvis du blir sykemeldt etter at du har blitt arbeidsledig regner de ut hvor mye du får utbetalt i forhold til hva du får i dagpenger.

Hvis du blir sykemeldt når du er i jobb, tror jeg du får like mye sykepenger som den vanlige lønnen. Det er forskjellen.

Gjest mallet
Skrevet

Hvorfor skaffer du deg ikke bare sykemelding nå, da? Oppnår du noe ved å vente så lenge som mulig?

Bente831365380491
Skrevet

Sykemeld deg nå! Det er mye enklere, for plutselig begynner trygdekontoret å stille spørsmål ved hvorfor du sykemeldte deg rett før du var fri for jobb! De kan godt finne på det, for man kan aldri stole på slike folk.

Blir du friskmeldt, begynner på dagpenger og så blir sykemeldt igjen, så er det dagpengene sykepengene blir regnet ut fra. Det betyr at du vil få mindre enn du har hvis du sykemelder deg nå.

Og du må ha jobbet de 4 siste ukene for å ha krav på sykepenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...