Gå til innhold

Kan man

Gjest 3 generasjoner

Anbefalte innlegg

Gjest 3 generasjoner
Skrevet

sende invitasjon til navnefest (barn), og samtidig be at de som har anledning tar med noe til koldtbord?? Eller er det frekt?

Skrevet

Synes det avhenger av flere ting. For det første om det er godt kjente du ber, og for det andre at dere har denne praksisen i andre sammenhenger. Skjønner at det hadde spart deg for masse arbeid, og det er godt når man er blitt mamma.

Gjest 3 generasjoner
Skrevet

Synes det avhenger av flere ting. For det første om det er godt kjente du ber, og for det andre at dere har denne praksisen i andre sammenhenger. Skjønner at det hadde spart deg for masse arbeid, og det er godt når man er blitt mamma.

Det er bare slekta. Men ikke alle jeg ser like ofte.

Skrevet

Hvis du skal be noen ta med noe, må det jo avklares hvem som tar med, og hva de tar med.

For sett at ingen "har anledning", eller at alle tar med en pose tomater, f eks? Da ble det litt krise.

Du kan jo evt, nevne på invitasjonen at de som har lyst og anledning til å bidra med noe til koldbordet, kan ta kontakt med deg på tlf. - - - , innen - - - . Så får du et overblikk over hvem som kan, og dere kan avtale hva som trengs. Så slipper du å lure på om noen i det hele tatt tar med noe, eller om alle tar med det samme.

Gjest pasa21
Skrevet

For å være helt ærlig syns jeg det blir litt frekt, de som ikke har anledning til å ta med noe vil kanskje føle seg litt utilpass.........Men det er bare min personlige mening....

Gjest mallet
Skrevet

Ikke skriv det på invitasjonen. Spør heller noen av de nærmeste, som du tror har tid og ork til å hjelpe til, om de kan ta med seg noe.

Gjest 3 generasjoner
Skrevet

Hvis du skal be noen ta med noe, må det jo avklares hvem som tar med, og hva de tar med.

For sett at ingen "har anledning", eller at alle tar med en pose tomater, f eks? Da ble det litt krise.

Du kan jo evt, nevne på invitasjonen at de som har lyst og anledning til å bidra med noe til koldbordet, kan ta kontakt med deg på tlf. - - - , innen - - - . Så får du et overblikk over hvem som kan, og dere kan avtale hva som trengs. Så slipper du å lure på om noen i det hele tatt tar med noe, eller om alle tar med det samme.

Det der var et veldig godt forslag, takk skal du ha!

Gjest uten signatur
Skrevet

Jeg ville iallefall ikke gjort det! Det er fortsatt noen som tenker at navnedag (uten de som har humanetisk seremoni da) er noe folk som ikke gidder døpe ungene sine har fordi de allikevel skal få gaver. Og da i tillegg til gave be om hjelp med maten, DET blir litt i overkant!

Gjest strandhai
Skrevet

Det blir jo bra nedtur da, hvis ingen har "anledning" til aa ta med seg noe.....

Bente831365380491
Skrevet

Det er bare slekta. Men ikke alle jeg ser like ofte.

Her er det vanlig at dersom det er noe som skjer (barnedåp, konfirmasjon, rund-dager, bryllup o.l) så lager man kaker til hverandre. Men det må selvfølgelig avklares slik at man ikke får 14 bløtkaker. Besteforeldre, tanter, faddere og hos oss syklubben til mamma når det er konfirmasjon lager kake.

Kunne aldri falt meg inn å be folk ta med mat til koldtbord. Det blir for dumt. Det eneste er jo at noen kunne laget et smørbrødfat istedet for en kake.

Skrevet

Jeg for min del har ikke sansen for at folk ber inn til selskap for at gjestene skal ha med seg maten sjøl, men hver sin smak... Jeg syns det er smålig... Da ville jeg heller valgt et "enklere" selskap.

Gjest ville jeg ikke gjort
Skrevet

Jeg ville iallefall ikke gjort det! Det er fortsatt noen som tenker at navnedag (uten de som har humanetisk seremoni da) er noe folk som ikke gidder døpe ungene sine har fordi de allikevel skal få gaver. Og da i tillegg til gave be om hjelp med maten, DET blir litt i overkant!

Den tanken ville streifet meg også.

Gjest Pricilla
Skrevet

For det første synes jeg ikke navnedag er noe å feire hvis det er du du mente.. Og ville alri gått i på en navnefest hvis jeg måtte ha med maten selv.

har man ikke råd til å ha fest, så har man ikke råd... Ha heller kaffe og kaker hvis det blir for dyrt med mat. Jeg synes det er frekt å be folk ta med mat selv..

Gjest Pricilla
Skrevet

Gaver til navnedag??? nei, det hadde jeg heller ikke kjøpt! Trodde ikke det avr noen som feiret dette jeg..

Jeg vet ikke engang om jeg ville kommet, da skulle jeg ikke hatt noen andre alternativer hvis jeg skulle komme, eller hvis det hadde vært en veldig god venn/venninne som hadde invitert, men gave hadde h*n ikke fått. Ikke hadde jeg tatt med mat heller...

Jeg får alltid gaver på navnedagen min! ; ) Men det er fordi jeg har bursdag og navnedag på samme dag... : ) Helt tilfeldig..

Gjest ikke navnedag
Skrevet

Gaver til navnedag??? nei, det hadde jeg heller ikke kjøpt! Trodde ikke det avr noen som feiret dette jeg..

Jeg vet ikke engang om jeg ville kommet, da skulle jeg ikke hatt noen andre alternativer hvis jeg skulle komme, eller hvis det hadde vært en veldig god venn/venninne som hadde invitert, men gave hadde h*n ikke fått. Ikke hadde jeg tatt med mat heller...

Jeg får alltid gaver på navnedagen min! ; ) Men det er fordi jeg har bursdag og navnedag på samme dag... : ) Helt tilfeldig..

Navnefest er ikke det samme som navnedag! Navnefest er en ikke-religiøs fest man har for spedbarnet, altså istedetfor dåp.

Som "uten signatur" nevner, så er det noen som har seremoni i hunanetisk forbunds regi (som borgelig konfirmasjon), og da er det absolutt en høytidsstemning over det.

Gjest uten signatur
Skrevet

Det er ikke den navnedagen du tenker på tenker jeg, men en navnefest som markering for at barnet har fått et navn etter fødselen. De skal ikke døpe barnet i kirken, men ber familie til 'navnefest' allikevel, og da må en jo stille opp med gave da!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...