Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis vi ("Vesten") skal vinne i Irak, så må vi overbevise folket - den vanlige iraker i gaten - at "vårt system er bra for dem".

Les gjennom denne artikkelen om drap på journalister i Irak. Les også i media om demonstrasjonene etter at Paul Bremer (fra USA) stengte en irakisk avis! (Ytringsfrihet??)

Artikkelen her er skrevet av Robert Fisk:

http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?SectionID=15&ItemID=5263

===

Det er ikke slik man får frem i Irak!

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

42

• Mr Kahn

8

• Tinúviel

6

• Grip

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest QuePasta
Skrevet

"Hvis vi ("Vesten") skal vinne i Irak, så må vi overbevise folket - den vanlige iraker i gaten - at "vårt system er bra for dem"."

Det er litt tidlig å deklarere "tap". Sett fra vestlig side er det et "tap" først når man mislykkes med å sette inn demokratiske styreformer som fungerer. Dette vil selvsagt ta lang tid. 5 år? 10 år? 20 år?

Skrevet

"Hvis vi ("Vesten") skal vinne i Irak, så må vi overbevise folket - den vanlige iraker i gaten - at "vårt system er bra for dem"."

Det er litt tidlig å deklarere "tap". Sett fra vestlig side er det et "tap" først når man mislykkes med å sette inn demokratiske styreformer som fungerer. Dette vil selvsagt ta lang tid. 5 år? 10 år? 20 år?

100 år? 1000 år?

Er det demokrati i Kuwait? Ikke det?

Situasjonen i Irak (og også Afghanistan) er iferd med å synke ned i absolutt anarki.

Les hva sjefen til Pepsi-Cola i Irak (man ville forvente at han var pro-USA nå, ettersom han feiret Saddams fall) mener:

http://zmag.org/content/showarticle.cfm?SectionID=15&ItemID=5264

Det nytter ikke å stikke hodet i sanden.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Har vi ikke allerede bevist det for dem da?

De kommer jo hit i hopetall, hvorfor?

Om de er sånn imot systemet... noe som jeg også må si jeg er!

Skrevet

Har vi ikke allerede bevist det for dem da?

De kommer jo hit i hopetall, hvorfor?

Om de er sånn imot systemet... noe som jeg også må si jeg er!

"de" er ikke en ensartet gruppe som er enige i alt, akkurat som ikke alle nordmenn er enige i alt.

Gjest QuePasta
Skrevet

100 år? 1000 år?

Er det demokrati i Kuwait? Ikke det?

Situasjonen i Irak (og også Afghanistan) er iferd med å synke ned i absolutt anarki.

Les hva sjefen til Pepsi-Cola i Irak (man ville forvente at han var pro-USA nå, ettersom han feiret Saddams fall) mener:

http://zmag.org/content/showarticle.cfm?SectionID=15&ItemID=5264

Det nytter ikke å stikke hodet i sanden.

Med vennlig hilsen

Det innlegget var uten argumenter så jeg lar det stå uimotsagt.

Hvis du mener vesten skal trekke seg ut av irak uten å fasilitere prosessen å få på plass noe som kan bli et stabilt styre, så synes jeg du tar veldig feil.

Annonse

Skrevet

Det innlegget var uten argumenter så jeg lar det stå uimotsagt.

Hvis du mener vesten skal trekke seg ut av irak uten å fasilitere prosessen å få på plass noe som kan bli et stabilt styre, så synes jeg du tar veldig feil.

Det som skjer både i Afghanistan og i Irak var akkurat det som man kunne forutsi. Les hva Naomi Klein skriver:

"They should try finding a hotel room in this city, where the US occupation has unleashed a wave of anti-American rage so intense that it now extends not only to US troops, occupation officials and their contractors but also to foreign journalists, aid workers, their translators and pretty much anyone else associated with the Americans. Which is why we couldn't begrudge the hotelier her decision: If you want to survive in Iraq, it's wise to stay the hell away from people who look like us."

Man er nødt til å sette seg ned og finne på en *helt* annen strategi.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Demokrati i Irak er en illusjon, og troen på dette er trolig den største tabben som USA har gjort i saken.

Man har jo blitt kvitt saddam, og de fleste anser det som positivt. Imidlertid snakker vi om et muslimsk land, og som vi vet, er demokrati og islam som ild og vann.

Glem det, trekk ut styrkene og la de slåss seg imellom. Men når de først har fått det som de vil, skal det slett ikke nytt og komme til Norge og søke asyl.

Fortsetter de å produsere terrorister, får man med passende mellomrom sende inn noen missiler og bombefly og gjenopprette orden.

Skrevet

Det som skjer både i Afghanistan og i Irak var akkurat det som man kunne forutsi. Les hva Naomi Klein skriver:

"They should try finding a hotel room in this city, where the US occupation has unleashed a wave of anti-American rage so intense that it now extends not only to US troops, occupation officials and their contractors but also to foreign journalists, aid workers, their translators and pretty much anyone else associated with the Americans. Which is why we couldn't begrudge the hotelier her decision: If you want to survive in Iraq, it's wise to stay the hell away from people who look like us."

Man er nødt til å sette seg ned og finne på en *helt* annen strategi.

Med vennlig hilsen

Islamister vil aldri akseptere vestens kultur og levesett om vi alle kollektivt lot oss bakpule av araberne og satt nesa mot jallah ti ganger pr. dag. Ikke om vi underkastet oss i alle sammenhenger og sendte hver en krone til muslimske land. Først når sharia-lover er innført her i landet, er trusselen eliminert.

Glem det...det er krig og den bør vi ta...i alle fall vi som er opptatt av frihet og demokrati.

Skrevet

Demokrati i Irak er en illusjon, og troen på dette er trolig den største tabben som USA har gjort i saken.

Man har jo blitt kvitt saddam, og de fleste anser det som positivt. Imidlertid snakker vi om et muslimsk land, og som vi vet, er demokrati og islam som ild og vann.

Glem det, trekk ut styrkene og la de slåss seg imellom. Men når de først har fått det som de vil, skal det slett ikke nytt og komme til Norge og søke asyl.

Fortsetter de å produsere terrorister, får man med passende mellomrom sende inn noen missiler og bombefly og gjenopprette orden.

Det er forfriskende å høre deg innrømme at dette eventyret var en "tabbe".

Alle er enige om at de er bra at Saddam (som vi bevæpnet) er fjernet, men man burde jo ha tenkt på hvordan situasjonen skulle være ETTERPÅ.

Dette påpekte jeg for lenge siden, og FØR okkupasjonen.

Skrevet

Islamister vil aldri akseptere vestens kultur og levesett om vi alle kollektivt lot oss bakpule av araberne og satt nesa mot jallah ti ganger pr. dag. Ikke om vi underkastet oss i alle sammenhenger og sendte hver en krone til muslimske land. Først når sharia-lover er innført her i landet, er trusselen eliminert.

Glem det...det er krig og den bør vi ta...i alle fall vi som er opptatt av frihet og demokrati.

Så den eneste oppskriften din er "Vietnam" enda en gang.

Skrevet

Er det ikke sånn at kilden til demokrati er rett og slett demokratiske tradisjoner?

Skrevet

Er det ikke sånn at kilden til demokrati er rett og slett demokratiske tradisjoner?

Hei,

Irak har/hadde (før vi ga dem (og bevæpnet Saddam) et meget godt utdannet folk. Husk at våpnene til Saddam kom fra Vesten/Russland. (Carl I Hagen stod i det norske Storting 2 måneder ETTER at Saddam hadde gasse 5000 kurdere, og forfektet at Norge skulle selge ham flere våpen!!!!)

Vi kan ikke innsette en tyrann som Saddam i et øyeblikk, for så å marsjere inn og si "nå skal dere ha demokrati" i neste øyeblikk, mens man dreper irakere for fote.

Hvis det skal bli demokrati i Irak, så må landets enorme oljeinntekter gå til befolkningen i landet (og ikke til Halliburton). Det må en internasjonal styrke til, og ikke et utelukkende US/UK prosjekt.

Med vennlig hilsen

Annonse

Skrevet

Hei,

Irak har/hadde (før vi ga dem (og bevæpnet Saddam) et meget godt utdannet folk. Husk at våpnene til Saddam kom fra Vesten/Russland. (Carl I Hagen stod i det norske Storting 2 måneder ETTER at Saddam hadde gasse 5000 kurdere, og forfektet at Norge skulle selge ham flere våpen!!!!)

Vi kan ikke innsette en tyrann som Saddam i et øyeblikk, for så å marsjere inn og si "nå skal dere ha demokrati" i neste øyeblikk, mens man dreper irakere for fote.

Hvis det skal bli demokrati i Irak, så må landets enorme oljeinntekter gå til befolkningen i landet (og ikke til Halliburton). Det må en internasjonal styrke til, og ikke et utelukkende US/UK prosjekt.

Med vennlig hilsen

Jeg er faktisk helt enig med deg. Godt svar.

Skrevet

Jeg er faktisk helt enig med deg. Godt svar.

Takk.

Å ha USA som okkupanter er som å lage et fredskorps mellom Israel og Palestinerne bestående av tyskere. Selv om dagens tyskere ikke har "gjort noe", så vil det være historieløst å sende tyskere der.

Skrevet

Takk.

Å ha USA som okkupanter er som å lage et fredskorps mellom Israel og Palestinerne bestående av tyskere. Selv om dagens tyskere ikke har "gjort noe", så vil det være historieløst å sende tyskere der.

Interessant tanke. Mener du at dagens tyskere er "krigshissere" fordi de 1) pleier å være det 2) genetisk har arvet det som utløste 1. og 2.verdenskrig eller fordi de 3) har tatt standpunkt for den ene eller annen part i Midt-Østen.

Gjest QuePasta
Skrevet

Det er forfriskende å høre deg innrømme at dette eventyret var en "tabbe".

Alle er enige om at de er bra at Saddam (som vi bevæpnet) er fjernet, men man burde jo ha tenkt på hvordan situasjonen skulle være ETTERPÅ.

Dette påpekte jeg for lenge siden, og FØR okkupasjonen.

Må jeg få lov til å si jeg er uenig med dere begge: Selvsagt er det mulig med demokrati i irak - men det vil kreve tid, mye tid.

Skrevet

Interessant tanke. Mener du at dagens tyskere er "krigshissere" fordi de 1) pleier å være det 2) genetisk har arvet det som utløste 1. og 2.verdenskrig eller fordi de 3) har tatt standpunkt for den ene eller annen part i Midt-Østen.

Hei,

Nei, det var ikke det jeg mente! Jeg tror ikke tyskerene er mer krigshissere enn noen andre.

Det jeg mente er at hvis vi skulle hatt et internasjonalt fredkorps i Israel (for å beskytte grensen, for eksempel) så ville det være strategisk dumt å sende tyskere, fordi mange jøder åpenbart har et anstrengt forhold til tyskere generelt, pga det som skjedde under 2. verdenskrig.

Det som skjedde kan selvsagt ikke dagens tyskere lastes for, men likevel ville det vært bedre å sende "svensker" til Israel, ettersom det neppe ville provosert mange.

På samme måte har USA klart å gjøre seg upopulære i store deler av Midtøsten, og hvis man vil ha fred, ville det vært bedre med soldater fra f. eks. Brasil, Mexico, Japan, osv.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Må jeg få lov til å si jeg er uenig med dere begge: Selvsagt er det mulig med demokrati i irak - men det vil kreve tid, mye tid.

Ja, jeg tror og det er mulig med demokrati i Irak, men ikke med den "strategien" som det er lagt opp til nå.

Du tror vel ikke selv at det som nå bedrives i Irak plutselig skal føre til demokrati?

Med vennlig hilsen

Gjest QuePasta
Skrevet

Ja, jeg tror og det er mulig med demokrati i Irak, men ikke med den "strategien" som det er lagt opp til nå.

Du tror vel ikke selv at det som nå bedrives i Irak plutselig skal føre til demokrati?

Med vennlig hilsen

Nei, ikke plutselig.

Det er det nok ingen som tror.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...