Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men noen (FN & USA) vil hvertfall prøve å gjøre noe med det. La oss håpe de unngår åpen borgerkrig.

Dette er en overgangsperiode for Irak. Den hadde kommet før eller siden uansett. Saddam myrdet hvert år et tusentall mennesker og drev titusner på flukt. Det er umulig å garantere at de menneskelige kostnadene ved å unngå invasjon hadde blitt mindre.

Irak ble ikke okkupert for "irakerenes ve og vel" - det vet du like godt som meg.

Du husker vel hva begrunnelsen for krigen var?

Med vennlig hilsen

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

42

• Mr Kahn

8

• Tinúviel

6

• Grip

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest QuePasta
Skrevet

Irak ble ikke okkupert for "irakerenes ve og vel" - det vet du like godt som meg.

Du husker vel hva begrunnelsen for krigen var?

Med vennlig hilsen

Det er faktisk ikke relevant for denne diskusjonen.

Skrevet

Det er faktisk ikke relevant for denne diskusjonen.

Jo, at okkupasjonen var basert på løgn og usannheter er selvsagt meget relevant.

Gjest QuePasta
Skrevet

Jo, at okkupasjonen var basert på løgn og usannheter er selvsagt meget relevant.

Nei, denne diskusjonen dreier seg om hva man skal gjøre nå og framover.

Skrevet

Nei, denne diskusjonen dreier seg om hva man skal gjøre nå og framover.

Ja, men at det er avslørt at USA/UK baserte seg på løgn, er kanskje relevant for de som har blitt rammet av den.

Det gjør at de neppe bare kan si: "glem at vi løy før; nå mener vi det vi sier!"

Med vennlig hilsen

Gjest QuePasta
Skrevet

Ja, men at det er avslørt at USA/UK baserte seg på løgn, er kanskje relevant for de som har blitt rammet av den.

Det gjør at de neppe bare kan si: "glem at vi løy før; nå mener vi det vi sier!"

Med vennlig hilsen

Jeg er uenig i dine karakteristikker, men det er en annen diskusjon.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Å fjerne en av verdens verste tyranner er da en aktverdig grunn, synes jeg.

Han er borte nå, skjønner du, og kommer ikke tilbake.

Skrevet

Å fjerne en av verdens verste tyranner er da en aktverdig grunn, synes jeg.

Han er borte nå, skjønner du, og kommer ikke tilbake.

Det er *nesten* morsomt å se deg bruke irakerenes ve og vel som begrunnelse, med tanke på hva du har skrevet ovenfor.

Også med tanke på hvem som sørget for at Saddam satt ved makten, og hvem som solgte ham våpen.

Skrevet

Jeg er uenig i dine karakteristikker, men det er en annen diskusjon.

Colin Powell har jo innrømmet at det ikke var sant. Det er vel ingen som tror på det mer?

Du kan selvsagt være uenig, akkurat som du kan hevde at blått egentlig bare er rødt.

Skrevet

Det er *nesten* morsomt å se deg bruke irakerenes ve og vel som begrunnelse, med tanke på hva du har skrevet ovenfor.

Også med tanke på hvem som sørget for at Saddam satt ved makten, og hvem som solgte ham våpen.

For de som absolutt ikke ønsker "ve og vel", er det dessverre lite man kan gjøre.

De har kanskje en annen oppfatning av "ve og vel", og da får vi finne oss i det.

Vi skal ikke pådytte disse menneskene vestlige normer og verdier, like lite som de skal kunne pådytte oss sine normer og verdier (hva nå de måtte bestå i).

Altså; få vestlige borgere ut.

Gjest QuePasta
Skrevet

Colin Powell har jo innrømmet at det ikke var sant. Det er vel ingen som tror på det mer?

Du kan selvsagt være uenig, akkurat som du kan hevde at blått egentlig bare er rødt.

Ennå en gang - det er en annen diskusjon.

Skrevet

For de som absolutt ikke ønsker "ve og vel", er det dessverre lite man kan gjøre.

De har kanskje en annen oppfatning av "ve og vel", og da får vi finne oss i det.

Vi skal ikke pådytte disse menneskene vestlige normer og verdier, like lite som de skal kunne pådytte oss sine normer og verdier (hva nå de måtte bestå i).

Altså; få vestlige borgere ut.

Så du mener at de norske soldatene bør trekkes ut?

Hva med de hundre tusen soldatene fra USA?

Skrevet

Ennå en gang - det er en annen diskusjon.

Nei - det er meget relevant at de som nå okkuperer Irak er der på falskt grunnlag, og at de løy om det.

Gjest QuePasta
Skrevet

Nei - det er meget relevant at de som nå okkuperer Irak er der på falskt grunnlag, og at de løy om det.

Nå var det du som startet denne diskusjonen. Leser du førsteinnlegget ditt igjen, så ser du at dette er irrelevant.

Ellers synes det meg som om du nører oppunder hat, mer enn å se etter løsninger.

Skrevet

Nå var det du som startet denne diskusjonen. Leser du førsteinnlegget ditt igjen, så ser du at dette er irrelevant.

Ellers synes det meg som om du nører oppunder hat, mer enn å se etter løsninger.

Jeg skrev: "Hvis vi ("Vesten") skal vinne i Irak, så må vi overbevise folket - den vanlige iraker i gaten - at "vårt system er bra for dem"."

Mener du at vi gjør det med å lyve for dem?

Gjest QuePasta
Skrevet

Jeg skrev: "Hvis vi ("Vesten") skal vinne i Irak, så må vi overbevise folket - den vanlige iraker i gaten - at "vårt system er bra for dem"."

Mener du at vi gjør det med å lyve for dem?

Igjen - fortidsfokus hjelper ikke. Nå må det tenkes framover. Det som ødelegger mest for Irak akkurat nå er alle de som lener seg tilbake i stolen med armene i kryss og sier "hva var det vi sa".

Skrevet

Igjen - fortidsfokus hjelper ikke. Nå må det tenkes framover. Det som ødelegger mest for Irak akkurat nå er alle de som lener seg tilbake i stolen med armene i kryss og sier "hva var det vi sa".

Nei, det ødelegger ikke. Det som ødelegger er Paul Bremer og hans venners "strategi".

Gjest QuePasta
Skrevet

Nei, det ødelegger ikke. Det som ødelegger er Paul Bremer og hans venners "strategi".

Aha, du mener FN.

Skrevet

Så du mener at de norske soldatene bør trekkes ut?

Hva med de hundre tusen soldatene fra USA?

Jeg vet at man ikke gjør slikt på dol og at det vil bli brukt mot meg senere, men jeg tar likevel sjansen på å svare at jeg fan ikke vet hva som er rett å gjøre i akkurat den saken.

(Siden det er påske og allting)

Skrevet

Jeg vet at man ikke gjør slikt på dol og at det vil bli brukt mot meg senere, men jeg tar likevel sjansen på å svare at jeg fan ikke vet hva som er rett å gjøre i akkurat den saken.

(Siden det er påske og allting)

Det er faktisk noe av det mest fornuftige du har skrevet på lenge, Grip!

*seriøs*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...