Gå til innhold

Jeg lurer på..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beste jeg har lest på DOL noensinne! Fine jenta.

Skrevet

Sikkert mye riktig i det du sier der:-)

Får håpe at folk ikke MENER alt de lirer av seg, at de lar seg rive litt med av stemning og anonymitet..;)

Det jeg er litt redd for er det motsatte : at det er slikt folk egentlig mener, og at de bare tør å snakke om det sånne steder som her.

Jeg leste om et jævlig ekkelt forsøk engang når jeg studerte psyk : det var et ekspiriment der folk trodde de torturerte noen. Sammen med kjentfolk gjorde ingen noe galt, sammen med ukjente ble folk litt verre, og når de fikk ha hette over hodene og bli ugjennkjennelige ble de rene sadister..:-o Jeg håper at dette ikke er sant, at det er ting jeg ikke vet om det ekspirimentet som gjør at det får en hyggeligere forklarting enn den åpenbare..

Vel, uansett, vil jeg skyte inn at jeg synes du virker som en allright fyr selv om vi ofte er vilt og fundamentalt uenige.. Det er ikke UENIGHET i seg selv som plager meg, så lenge folk er morsomme og hyggelige..

Det er det at mange virker hjerteløse, egoistiske og dessuten litt dumme:-o

Men jeg håper dette kommer av de grunnene du nevner, og ikke av at jeg har rett i min misantropi;)

Det håper jeg også:-)

Og det andre du skrev er egentlig veldig interessant, for det har med det "innerste mennesket" å gjøre - vår arv fra naturen og dets instinkter.

En ting er hva vi læres opp til når det gjelder "rett og galt" og moral.

Men hvor mye er tillært, og hva har vi egentlig av "undertrykte instinkter"?

Er mennesket uten ytre mennesklig påvirkning "godt" eller "ondt". Eller er vi da som dyrene - som vi påstår hverken er gode eller onde, men kun følger sine instinkter?

Og hvor mye av det "gode" i oss er egentlig "godt"? Som i eksempelet ditt - hvor mye lenger er vi villige til å gå hvis vi VET det ikke får konsekvenser for oss?

Når du ser vilke grusomme handlinger de aller fleste er i stand til å begå i miljøer der man lever under helt andre forhold enn i Norge, så er det lett å begynne å tvile på det utpregede gode i mennesket....desverre.

Og det er nettopp det som gjør diplomati så vanskelig mellom miljøer med fullstendig ulike referanser til hva som er "akseptabelt" eller ikke.

Gjest Terakotta
Skrevet

Og gjør vi det ikke selv, så gjør andre det for oss...he-he.

Men helt seriøst så tror jeg at folk flest har lettere for å være kompromissløse og mer unyanserte i diskusjoner på et anonymt forum enn hva de er i virkligheten.

Det "krever" litt for mange ord og for mye tid å legge frem alle de ulike nyansene når man må skrive i stedet for å snakke.

I tillegg så er ofte "leseren" av det som blir skrevet tilbøyelig til å forsøke å tolke alt i "verste mening".

Og da blir det lett satt på spissen "begge veier" - og diskusjonen blir mer en krangel enn en ren diskusjon.

Men det er bare min mening, og kjenner jeg DOL rett så finnes det sikkert en rekke andre meninger som ikke samsvarer med mine:-)

Helt enig! :)

Gjest Terakotta
Skrevet

Det håper jeg også:-)

Og det andre du skrev er egentlig veldig interessant, for det har med det "innerste mennesket" å gjøre - vår arv fra naturen og dets instinkter.

En ting er hva vi læres opp til når det gjelder "rett og galt" og moral.

Men hvor mye er tillært, og hva har vi egentlig av "undertrykte instinkter"?

Er mennesket uten ytre mennesklig påvirkning "godt" eller "ondt". Eller er vi da som dyrene - som vi påstår hverken er gode eller onde, men kun følger sine instinkter?

Og hvor mye av det "gode" i oss er egentlig "godt"? Som i eksempelet ditt - hvor mye lenger er vi villige til å gå hvis vi VET det ikke får konsekvenser for oss?

Når du ser vilke grusomme handlinger de aller fleste er i stand til å begå i miljøer der man lever under helt andre forhold enn i Norge, så er det lett å begynne å tvile på det utpregede gode i mennesket....desverre.

Og det er nettopp det som gjør diplomati så vanskelig mellom miljøer med fullstendig ulike referanser til hva som er "akseptabelt" eller ikke.

Enig II

:-)

og her skulle jeg ha skrevet en lang utredning - men jeg tar og spiser i stedet..:-).

Skrevet

Enig II

og her skulle jeg ha skrevet en lang utredning - men jeg tar og spiser i stedet..:-).

Håper det smaker:-)

Gjest anonym idag!
Skrevet

Jeg har ingenting i mot homser/lesber osv (alle de du ramset opp).

Det jeg har litt problemer med er at mange av utlendingene som kommer til Norge ikke er interessert i å lære seg norsk. Det synes jeg at de skal dersom de skal bo her!

Og bare så det er sagt, så er jeg ikke rasist eller noe. Synes bare at det er rett og rimelig.

Så har jeg problemer med folk som bruker vold og som dreper og sånne ting. Nå for tiden er det jo nesten like ille å bo i Norge som å bo i USA med dreping og skyting og knivstikking overalt!

Hva er det som skjer i Norge???

Gjest Terakotta
Skrevet

Jeg har ingenting i mot homser/lesber osv (alle de du ramset opp).

Det jeg har litt problemer med er at mange av utlendingene som kommer til Norge ikke er interessert i å lære seg norsk. Det synes jeg at de skal dersom de skal bo her!

Og bare så det er sagt, så er jeg ikke rasist eller noe. Synes bare at det er rett og rimelig.

Så har jeg problemer med folk som bruker vold og som dreper og sånne ting. Nå for tiden er det jo nesten like ille å bo i Norge som å bo i USA med dreping og skyting og knivstikking overalt!

Hva er det som skjer i Norge???

verden krymper på grunn av kommunikasjon -det er det som skjer :-)

laguna1365380434
Skrevet

Beste jeg har lest på DOL noensinne! Fine jenta.

Takk! :-)

Gjest malun
Skrevet

"Om det finnes noen her inne som mener noe annet enn at alle homser, kriminelle, lesbiske, innvandrere,narkomane, fattige, foreldre som gir barna godteri,folk som har tatt abort, samer,røykere m.m bør sendes til bjørnøya/kastreres/låses inne med kastet nøkkel e.l?"

*rekker opp hånda*

Jeg holder meg unna de verste "holmgang-innleggene" her.

Toleranse er for øvrig noe av det viktigste jeg prøver å lære sønnen min.

Bortsett fra når det gjelder tissing på Pondus-blader, da. Der er jeg nådeløs.

laguna1365380434
Skrevet

"Om det finnes noen her inne som mener noe annet enn at alle homser, kriminelle, lesbiske, innvandrere,narkomane, fattige, foreldre som gir barna godteri,folk som har tatt abort, samer,røykere m.m bør sendes til bjørnøya/kastreres/låses inne med kastet nøkkel e.l?"

*rekker opp hånda*

Jeg holder meg unna de verste "holmgang-innleggene" her.

Toleranse er for øvrig noe av det viktigste jeg prøver å lære sønnen min.

Bortsett fra når det gjelder tissing på Pondus-blader, da. Der er jeg nådeløs.

*lol* Du tilhører utentvil de før omtalte hederlige unntakene..

Når det gjelder tissing på pondusblader er dette helt klart blandt de forbrytelsene man bør slå hardere ned på, ja..

Gjest papirtiger
Skrevet

orker ikke lese innlegg av mr kahn, sør, grip eller andre oppviglere.

det er enkelte personer her som skriker opp for hver minste ting og tar ting helt ut av perspektiver. av og til stikker jeg nesa inn i slike diskusjoner, enten de er om barneoppdragelse, samliv eller politikk. men som regel orker jeg ikke diskutere med usaklige personer.

helt enig med de fornuftige damene under her som foretrekker enkle hverdagsting som sminke, sex, oppussing osv.

jeg er som regel ikke inne her på dol for å krangle eller ha dype og seriøse diskusjoner, men for et godt tips her og der, og ikke minst la meg bli underholdt.

Helt enig.

Og jeg er virkelig glad for at samboeren min ikke har fattet interesse for DOL.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...