Gå til innhold

Det hardner til i Norge....

Anbefalte innlegg

Gjest Terakotta
Skrevet

Tja, vet ikke om det er ulovelig å gå med en batong ?

uansett. Vektere har ingen myndighet eller rettigheter utover det du har som privatperson.

At de ikke nødvendigvis opptrer slik er en annen sak.

Du kan jo ringe politiet å spørre om en vekter har hatt tillatelse til å bære gasspistol de siste 25 årene, noe som politiet selv ikke har hatt før den nylig innførte peppersprayen.

ok - så da juger mrxx da - sier du? :)

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

21

• Sør

8

• red

7

• Mr Kahn

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

men det er da vel ikke lov å bruke den? Mener vekter ikke engang har lov å ta tak i folk jeg! - men jeg kan jo ta feil! :)

Batongen og gasspistolen var selvsagt kun til forsvar. Men vi hadde opplæring i hvordan vi skulle slå hvis noen gikk på oss.

Skrevet

Nei, han har da ikke lyvd på noe som jeg kan se.

Men om han hevder securitas har hatt _lov_ til å gå med gasspistol vil jeg hevde det ikke stemmer. At de har gjort det tviler jeg ikke på.

Skrevet

Hehe, jeg juger faktisk ikke. Vi hadde to psitoler tilgjengelig. En liten sak som kunne gjemmes i hånden og en som var en tønnerevolver med 6 skudd. Den så ganske lik ut de vi kjenner fra ville vesten faktisk. Om Securitas den gangen hadde lov til å ha de vet jeg faktisk ikke.

Til orientering kan jeg nevne at jeg la de igjen på spiserommet, fordi jeg var redd for at de kunne provosere mer enn godt var. Hadde jeg viftet med en slik en mot en som var bevæpnet hadde han skutt meg ned på flekken.

Skrevet

Hehe, jeg juger faktisk ikke. Vi hadde to psitoler tilgjengelig. En liten sak som kunne gjemmes i hånden og en som var en tønnerevolver med 6 skudd. Den så ganske lik ut de vi kjenner fra ville vesten faktisk. Om Securitas den gangen hadde lov til å ha de vet jeg faktisk ikke.

Til orientering kan jeg nevne at jeg la de igjen på spiserommet, fordi jeg var redd for at de kunne provosere mer enn godt var. Hadde jeg viftet med en slik en mot en som var bevæpnet hadde han skutt meg ned på flekken.

Som nevnt under, jeg hevder ikke at du lyver på noe som helst.

At dere hadde lov, er heller tvilsomt :)

På den annen side tviler ejg sterkt på om det hadde blitt noe videre fuss ut av det om du hadde gassa en knarker som veiva med en kniv.

Gjest Terakotta
Skrevet

Men om han hevder securitas har hatt _lov_ til å gå med gasspistol vil jeg hevde det ikke stemmer. At de har gjort det tviler jeg ikke på.

Enig :)

Skrevet

Du skal nok se det er en gjeng eks-millitante fra tildligere jugoslavia som mistet jobb og familie i den brå demokratiseringsprosessen, og nå prøver å livnære seg på det eneste de kan.

Det er ikke usansynlig....

Gjest Kjøtteteren
Skrevet

Nei, vi er nok ikke det. :-) Har lest svaret ditt til tod, og det til Terakotta også.

Riktignok tror jeg det med illegale innvandrere er noe overdrevet, både i omfang og konsekvensene av det. Jeg tror helt klart vi har kriminelle elementer nok som er her på lovlig vis. Og de organiserte kriminelle har jo ressurser til å skaffe det de trenger av tillatelser, hvis det skulle være nødvendig.

Det med våpen - der er jeg enig med deg. Jeg syns helt klart man skulle stramme inn på det å gå med våpen, også kniv. Og jeg syns at politiet skulle være bevæpnet.

Jeg går ut i fra at du mener bevæpnet med skytevåpen. Hvorfor det?

Gjest Kjøtteteren
Skrevet

"Det mest 'kjente' eks er

selvsagt "dødsstraff i USA > _ikke_ færre mord". "

Det er synsing. Det er mulig at dødsstraff som fenomen ikke virker avskrekkende. Men en ting er sikkert: de menneskene som straffes slik, kommer aldri til å drepe igjen.

Det er ikke bare synsing. Undersøkelser gjort ved amerikanske universiteter støtter langt på vei favns påstand.

Link? Nei, det har jeg ikke.

Skrevet

Jeg går ut i fra at du mener bevæpnet med skytevåpen. Hvorfor det?

En god grunn er å kunne forsvare seg mot denne type kriminelle.

Hvis du får med deg hendelsesforløpet i denne aktuelle saken, så vil du se at de første politimennen på åstedet ville vært vesentlig bedre rustet til nettopp det.

Men selvfølgelig finnes det en mengde andre argumenter både for og imot....

Skrevet

"Det mest 'kjente' eks er

selvsagt "dødsstraff i USA > _ikke_ færre mord". "

Det er synsing. Det er mulig at dødsstraff som fenomen ikke virker avskrekkende. Men en ting er sikkert: de menneskene som straffes slik, kommer aldri til å drepe igjen.

Du skriver: "Men en ting er sikkert: de menneskene som straffes slik, kommer aldri til å drepe igjen."

Det er ikke noe argument.

Residiv-raten blant mordere er den laveste av alle kategorier.

Skrevet

Vektere har hatt batong her til lands i minst 25 år. Jeg jobbet i Securitas mens jeg studerte (fra 1979) og hadde batong (og gasspistol). Vi bar den ikke synling,men i en liten lomme i kjeledresse, hvor bare snoren syntes.

Gasspistolen var ikke synlig i det hele tatt for ikke å provosere noen.

Tenker det jeg, tenker jeg. Synes jeg ser deg foran speilet, i beste Robert deNiro-stil; «are you talkin' to me, huh»? Eller Clintern; «do you feel lucky, do you, punk».

En lynrask bevegelse, skytern henger seg opp i kjeledressen og går i dørkarmen så det fes, mor kommer og kjefter og drømmen gikk opp i røyk. Livet er en gamp.

;^)

Gjest Kjøtteteren
Skrevet

En god grunn er å kunne forsvare seg mot denne type kriminelle.

Hvis du får med deg hendelsesforløpet i denne aktuelle saken, så vil du se at de første politimennen på åstedet ville vært vesentlig bedre rustet til nettopp det.

Men selvfølgelig finnes det en mengde andre argumenter både for og imot....

Du har selvsagt rett hva denne saken angår. Ellers vil jeg si at de generelle og mye brukte motargumentene veier tyngre.

Skrevet

PÅ tide å fengsle alle menn i Norge -- eller iallfall internere dem?

Så bli vi kvitt all kriminaliteten...

Gjest QuePasta
Skrevet

Du skriver: "Men en ting er sikkert: de menneskene som straffes slik, kommer aldri til å drepe igjen."

Det er ikke noe argument.

Residiv-raten blant mordere er den laveste av alle kategorier.

"Du skriver: "Men en ting er sikkert: de menneskene som straffes slik, kommer aldri til å drepe igjen."

Det er ikke noe argument."

Det er et veldig godt argument for de som blir rammet av en som myrder igjen...

"Residiv-raten blant mordere er den laveste av alle kategorier. "

Det er nok riktig.

Gjest QuePasta
Skrevet

Det er ikke bare synsing. Undersøkelser gjort ved amerikanske universiteter støtter langt på vei favns påstand.

Link? Nei, det har jeg ikke.

Jada, jeg har sett tallene selv. Det vil likevel være synsing, det kan alltid være andre årsaker til at mord- og kriminalstatistikken går ned.

(Nå er ikke jeg for dødsstraff, bare så det er sagt.)

Skrevet

"Du skriver: "Men en ting er sikkert: de menneskene som straffes slik, kommer aldri til å drepe igjen."

Det er ikke noe argument."

Det er et veldig godt argument for de som blir rammet av en som myrder igjen...

"Residiv-raten blant mordere er den laveste av alle kategorier. "

Det er nok riktig.

Du skriver: "Det er et veldig godt argument for de som blir rammet av en som myrder igjen..."

Neppe. Man kan gi dem livsvarig.

Skrevet

Du skriver: "Det er et veldig godt argument for de som blir rammet av en som myrder igjen..."

Neppe. Man kan gi dem livsvarig.

Hva mener du med det?

"Livsvarig" i Norge betyr at du er fri mann igjen om ca 12 år - og du kan få permisjon etter ett år, hvis du "oppfører deg"...

Men det var kanskje amerikansk "livsvarig" du tenkte på, og da har du helt rett.

Derfor er jeg for "sann" livsvarig i Norge, men i mot dødsstraff (med noen unntak:-)

Skrevet

Hva mener du med det?

"Livsvarig" i Norge betyr at du er fri mann igjen om ca 12 år - og du kan få permisjon etter ett år, hvis du "oppfører deg"...

Men det var kanskje amerikansk "livsvarig" du tenkte på, og da har du helt rett.

Derfor er jeg for "sann" livsvarig i Norge, men i mot dødsstraff (med noen unntak:-)

Man kan gi folk forvaring, hvis det er fare for gjentakelse, og for øvrig er det ikke automatikk i reduksjon av straff lenger.

Skrevet

Joda, vi hadde lov til å gå med gasspistol. Godkjent av politiet. I mitt første tjenestebevis fra 1986 hadde jeg stempel med bæretillatelse for gasspistol.

Har forøvrig hverken bært den eller brukt den noen gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...