Gå til innhold

egoistisk røyking i buss skur


Gjest irrritert

Anbefalte innlegg

Det blir det samme som om jeg skulle hoste og spytte på dere. Kanskje det er beste måten å få slutt på uvesenete på?

Men det har dere allerede omtrent sagt at dere er i stand til. Vi røykere fortjener ingenting annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 275
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Flows

    60

  • laguna1365380434

    29

  • Dorthe

    22

  • Sør

    19

Mest aktive i denne tråden

Gjest Big Mac

Men det har dere allerede omtrent sagt at dere er i stand til. Vi røykere fortjener ingenting annet.

Ikke de som "har vært riktig hensynsløse og blåst røyk på mange, forhåpentligvis ikkerøykere".

Er du hensynsløs selv, kan du ikke forvente å bli behandlet hensynsfullt tilbake. Dessverre er er jeg ikke ondskapsfull nok til å gjennomføre det, men kanskje noen andre er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke de som "har vært riktig hensynsløse og blåst røyk på mange, forhåpentligvis ikkerøykere".

Er du hensynsløs selv, kan du ikke forvente å bli behandlet hensynsfullt tilbake. Dessverre er er jeg ikke ondskapsfull nok til å gjennomføre det, men kanskje noen andre er.

Det verste var at ingen så ut til å reagere. De fleste var kjempehøflige spør du meg.

Egentlig ganske overraskende hvor forskjellig virkeligheten er fra dol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Big Mac

Det verste var at ingen så ut til å reagere. De fleste var kjempehøflige spør du meg.

Egentlig ganske overraskende hvor forskjellig virkeligheten er fra dol.

Nemlig, hva vi finner oss i. Og laguna sier det er ikke-røykerne som mobber...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anti-røyker

Dersom noen røyker i buss skur mens jeg står der-sier jeg alltid i fra,at kan de være så vennlige å stå 10 m unna busskuret eller stompe røyken.De fleste velger faktisk da å stompe den.

Med 2 unntak,måtte jeg gi en leksjon før røykerne forsto alvoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Røykere som deg er dessverre sjeldne.

Jeg er også røyker, og de jeg kjenner som er røykere (flesteparten i hvert fall) er såpass hensynsfulle, så å si at alle røykere er sånn eller sånn blir litt feil, syns jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halina

"Innledningsvis forsøkte jeg å forklare hvor plagsom røyk faktisk er for meg. At det er nok å oppholde seg i samme rom som noen har røkt i på forhånd.

Selvsagt forlanger jeg ikke at andre skal ta hensyn til at jeg kan komme til å dukke opp."

Nei, det blir jo igrunn litt vanskelig - i og med de ikke vet du kommer.

"Selvsagt forlanger jeg heller ikke at folk ute på byen skal ta hensyn.

Men la meg minne om at det var du som i ditt innlegg oppfordret til at det var bare å si i fra til røykerne."

Ja det var meg som oppfordret til å spørre folk på en ordentlig måte om de kunne stumpe røyken - dette var i første omgang svar til hovedinnlegget, og Lillemus som blir plaget av en enkelt(e) røyker i deres nærvær.

Ikke at DU kan forlange at et helt utested skal være røykfritt. Der bare påpekte jeg sannheten, slik det fungerer i dag. Det nytter jo bare ikke, det er jo noe alle skjønner.

"Min opplevelse er at det ER ikke bare å si i fra til røykerne at man sjeneres.

Jeg er lite ute på byen, men opplever røyk som plagsomt f.eks. på julebord og andre tilstelninger i forbindelse med jobben, utendørs f.eks. i busskur eller ved inngangspartier, og hjemme hos folk som røyker."

Unnskyld meg, men her syntes jeg du er temmelig egoistisk. Greit nok at du blir plaget, og det er jo sikkert ille for deg, men julebord og andre tilstelninger???? For ikke å snakke om hjemme hos andre. Er de gode venner, så burde det ikke være noe problem for deg å si ifra - ei heller for dem å gå ut å røyke når du er der. Men du blir jo dårlig bare av lukta som sitter igjen, så da hjelper det vel ikke om de går ut heller. Da MÅ du nok holde deg hjemme hos deg selv, er jeg redd.

"Jeg kvier meg for å si i fra - og du forsterker den følelsen. For det du gjør er kort og godt å si at såpass får jeg tåle, eller holde meg hjemme. Og det er akurat slike reaksjoner man får, hvis man prøver å antyde at røyking er plagsomt."

Ja altså du har jo ikke store valget igrunn: Holde deg hjemme eller besøke (dårlige venner/familie?)

"Forøvrig - det med å oppholde seg lenge (timer) i rom hvor noen røyker eller har røkt - hjemme hos røykere. Det er der jeg opplever det."

Du kan jo bestemme hjemme hos deg selv, og det kan jo andre også. Slik er det bare. Jeg kan ikke bestemme over din omgangskrets. Personlig ville jeg tatt hensyn, men det hjelper jo ikke deg.

"Om folk vil røyke er deres sak, jeg har ikke noe i mot røyking. Jeg har bare i mot at jeg utsettes for det, fordi jeg føler meg dårlig som følge av det."

Nå er det jo ikke så lenge til den nye røykeloven trer i kraft, og da blir det vel noe bedre for deg. Om ikke annet å sitte på en kafe.

Du er i mine øyne en "typisk røyker". Dessverre.

Jeg burde kanskje presisert noe, om det med julebord og tilstelninger på jobben. Og det er at tilstelningene foregår PÅ jobben, og der er det røykfritt. Men under slike arrangementer pleier alltid en eller annen røyker å fyre opp - mens h*n halvhøyt sier: "Det er vel ingen som har noe imot at vi røyker inne i kveld....".

Poenget er at jeg HAR aldri forlangt noe. Jeg opplever at røyken plager meg sterkt, og resultatet er at jeg unngår å dra på steder hvor jeg vet det er eller kan komme til å bli mye røyk.

På jobben er vi ca 35 stykker totalt, av disse er det 4 som røyker. Og likevel så er HVERT ENESTE julebord og HVER ENESTE tilstelning en svært røykfylt affære. Fordi de 4 ikke gidder å på røykerommet i kjelleren, de føler at røyk og alkohol hører sammen, det er kaldt ute...

Jeg ber aldri folk la være å røyke i sitt eget hjem. Ved en anledning på en kafe (på røykeavdelingen, ja) ba jeg en venninne om hun kunne la være å blåse røyken rett i ansiktet på meg. Tror du hun dreit godt i det eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halina

Jeg setter grensen ved at jeg skal måtte slutte å røyke fordi det en eller annen gang kan komme noen hjem til meg som ikke liker at det har vært røkt der. Jeg tar hensyn ved ikke å røyke så lenge jeg har en ikke-røyker på besøk men det er fremdeles mitt hjem. De som kommer hjem til meg vet at jeg røyker. Jeg kan selvfølgelig lufte ekstra og sånt, men det er ikke så mye annet jeg kan gjøre.

Problemet er jo som følger - hvis jeg ikke kan be venner la være å blåse røyken i ansiktet på meg, eller kanskje til og med la være å røyke mens jeg er på besøk - og de er mine VENNER - hvordan skal jeg da kunne be vilt fremmede mennesker i et busskur om å ta hensyn?

Røykere flest mener at de er i sin fulle rett til å røyke hvor som helst og når som helst, og de som ikke tåler røyken får holde seg unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo som følger - hvis jeg ikke kan be venner la være å blåse røyken i ansiktet på meg, eller kanskje til og med la være å røyke mens jeg er på besøk - og de er mine VENNER - hvordan skal jeg da kunne be vilt fremmede mennesker i et busskur om å ta hensyn?

Røykere flest mener at de er i sin fulle rett til å røyke hvor som helst og når som helst, og de som ikke tåler røyken får holde seg unna...

Jeg ber selv folk om å ikke blåse røyken i ansiktet på meg. Jeg tror dessverre at det er de færreste som lar være å røyke hjemme hos seg selv når de har ikke-røykere på besøk. Jeg kan ikke gjøre noe med røyken som er fra før de kommer, men jeg kan la være å røyke mens de er der. Og det at folk røyker inne i busskur fatter jeg bare ikke.

Når det gjelder julebord burde det kanskje vært tatt opp på forhånd at det ikke skal røykes der. Siden det er så mange som ikke røyker burde det være flertall for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i mine øyne en "typisk røyker". Dessverre.

Jeg burde kanskje presisert noe, om det med julebord og tilstelninger på jobben. Og det er at tilstelningene foregår PÅ jobben, og der er det røykfritt. Men under slike arrangementer pleier alltid en eller annen røyker å fyre opp - mens h*n halvhøyt sier: "Det er vel ingen som har noe imot at vi røyker inne i kveld....".

Poenget er at jeg HAR aldri forlangt noe. Jeg opplever at røyken plager meg sterkt, og resultatet er at jeg unngår å dra på steder hvor jeg vet det er eller kan komme til å bli mye røyk.

På jobben er vi ca 35 stykker totalt, av disse er det 4 som røyker. Og likevel så er HVERT ENESTE julebord og HVER ENESTE tilstelning en svært røykfylt affære. Fordi de 4 ikke gidder å på røykerommet i kjelleren, de føler at røyk og alkohol hører sammen, det er kaldt ute...

Jeg ber aldri folk la være å røyke i sitt eget hjem. Ved en anledning på en kafe (på røykeavdelingen, ja) ba jeg en venninne om hun kunne la være å blåse røyken rett i ansiktet på meg. Tror du hun dreit godt i det eller?

"Du er i mine øyne en "typisk røyker". Dessverre."

Si meg: Leser du i det hele tatt hva jeg skriver til deg?

"Jeg burde kanskje presisert noe, om det med julebord og tilstelninger på jobben. Og det er at tilstelningene foregår PÅ jobben, og der er det røykfritt. Men under slike arrangementer pleier alltid en eller annen røyker å fyre opp - mens h*n halvhøyt sier: "Det er vel ingen som har noe imot at vi røyker inne i kveld...."."

Så hvorfor går da ikke dere fire som IKKE røyker sammen - på forhånd, og blir enige om å si at "jo faktisk vi har noe imot det, vi blir dårlige" Tør du/dere ikke ta sjansen. Er sjefen en av røykerne kanskje, eller hva er problemet.

"Poenget er at jeg HAR aldri forlangt noe. Jeg opplever at røyken plager meg sterkt, og resultatet er at jeg unngår å dra på steder hvor jeg vet det er eller kan komme til å bli mye røyk."

Når du ikke sier ifra, så kan du heller ikke vente at andre automatisk skal ta hensyn. Det er mange ikke røykere som ikke er så nøye på om de blir utsatt for litt røyk av og til.

"På jobben er vi ca 35 stykker totalt, av disse er det 4 som røyker. Og likevel så er HVERT ENESTE julebord og HVER ENESTE tilstelning en svært røykfylt affære. Fordi de 4 ikke gidder å på røykerommet i kjelleren, de føler at røyk og alkohol hører sammen, det er kaldt ute..."

Har svart lenger oppe.

"Jeg ber aldri folk la være å røyke i sitt eget hjem."

Nei, du kan ikke be dem/forlange, men du kunne jo sagt at du ble dårlig av røyk - noe de kanskje ikke vet. Du skal ratt se de hadde både luftet å latt være å røyke hvis du sa du tok turen innom.

"Ved en anledning på en kafe (på røykeavdelingen, ja) ba jeg en venninne om hun kunne la være å blåse røyken rett i ansiktet på meg. Tror du hun dreit godt i det eller?"

Hva i all verden gjorde du på røykerommet???? Hvorfor ventet du ikke bare til hun hadde tatt seg en blås - det tar vel toppen 5 minutter. Du liker jo pinadø å ha noe å klage på du. Makan altså.

Å det var siste ord fra meg til deg i denne tråden. Du skjønner allikevel ikke hva jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du er i mine øyne en "typisk røyker". Dessverre."

Si meg: Leser du i det hele tatt hva jeg skriver til deg?

"Jeg burde kanskje presisert noe, om det med julebord og tilstelninger på jobben. Og det er at tilstelningene foregår PÅ jobben, og der er det røykfritt. Men under slike arrangementer pleier alltid en eller annen røyker å fyre opp - mens h*n halvhøyt sier: "Det er vel ingen som har noe imot at vi røyker inne i kveld...."."

Så hvorfor går da ikke dere fire som IKKE røyker sammen - på forhånd, og blir enige om å si at "jo faktisk vi har noe imot det, vi blir dårlige" Tør du/dere ikke ta sjansen. Er sjefen en av røykerne kanskje, eller hva er problemet.

"Poenget er at jeg HAR aldri forlangt noe. Jeg opplever at røyken plager meg sterkt, og resultatet er at jeg unngår å dra på steder hvor jeg vet det er eller kan komme til å bli mye røyk."

Når du ikke sier ifra, så kan du heller ikke vente at andre automatisk skal ta hensyn. Det er mange ikke røykere som ikke er så nøye på om de blir utsatt for litt røyk av og til.

"På jobben er vi ca 35 stykker totalt, av disse er det 4 som røyker. Og likevel så er HVERT ENESTE julebord og HVER ENESTE tilstelning en svært røykfylt affære. Fordi de 4 ikke gidder å på røykerommet i kjelleren, de føler at røyk og alkohol hører sammen, det er kaldt ute..."

Har svart lenger oppe.

"Jeg ber aldri folk la være å røyke i sitt eget hjem."

Nei, du kan ikke be dem/forlange, men du kunne jo sagt at du ble dårlig av røyk - noe de kanskje ikke vet. Du skal ratt se de hadde både luftet å latt være å røyke hvis du sa du tok turen innom.

"Ved en anledning på en kafe (på røykeavdelingen, ja) ba jeg en venninne om hun kunne la være å blåse røyken rett i ansiktet på meg. Tror du hun dreit godt i det eller?"

Hva i all verden gjorde du på røykerommet???? Hvorfor ventet du ikke bare til hun hadde tatt seg en blås - det tar vel toppen 5 minutter. Du liker jo pinadø å ha noe å klage på du. Makan altså.

Å det var siste ord fra meg til deg i denne tråden. Du skjønner allikevel ikke hva jeg skriver.

Det argumenteres så varmt om at man bare kan ha det så godt hvis man ikke sier fra. Jeg har spurt, og fått ulike reaksjoner. En sjelden gang tas det hensyn, som regel vekker det bare harme og himling. Eller man glemmer seg etter to nye trekk. Jeg har til og med blitt degradert på jobben fordi sjefen ble sur fordi han ikke fikk røyke på spiserommet. Jeg fikk huden full da jeg spurte om han kunne vente med å røyke til jeg hadde spist ferdig. Han var nemlig voksen og hadde kjøpt røyken sin selv, så da bestemte vel han når og hvor han skulle røyke den også. Jeg ringte til hovedkontoret, og de fikset røykfritt spiserom. Ingen av røykerene snakket noensinne til meg igjen, på julebordet ble jeg kalt hurpe og det som verre er - alkoholen hjelp til der.

Dette er bare ett eksempel, jeg har mange flere. Er det rart jeg vegrer meg fra å si fra? Det bør ikke være nødvendig å si fra, røykere bør ta hensyn uoppfordret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Morsk

"Du ser sikkert bla frem utenlandske synsere også."

Tror du misforsto. Sitatet var fra informasjonsansvarlig bak den undersøkelsen du siterte! Mao: De som fikk som resultat at passiv røyking ikke var så skadelig på små barn som først antatt - advarer mot å ta resultatene for god fisk! Da kan du ikke hevde at "det er forlengst bevist".

"Hva imidlertid ingen av skeptikerne kan bla frem er seriøs forskning som kan konkludere med deres syn."

Jovisst kan de det, jeg gidder ikke engang lete opp referansene, det er et overveldende flertall.

Det er merkelig at noen mennesker stempler all forskning som useriøs, så lenge den ikke støtter deres tro. Men kommer det en enkelt liten undersøkelse som kan tolkes i retning av det motsatte, så omfavnes den med åpne armer.

Til det siste er det bare å si at i denne tråden er det henvist til en konkret undersøkelse, og den er forsøkt stemplet useriøs.

Så det er i grunn en grei selverkjennelse du kom med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Big Mac

Til det siste er det bare å si at i denne tråden er det henvist til en konkret undersøkelse, og den er forsøkt stemplet useriøs.

Så det er i grunn en grei selverkjennelse du kom med der.

Da har du misforstått. Jeg har slett ikke prøvd å stemple undersøkelsen som useriøs. Derimot er jeg enig med de som har utført undersøkelsen - man kan ikke trekke bastante konklusejoner ut fra den alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terakotta

...og JEG mener at det egentlig heter "å SKJÆRE alle over en kam"..., men det finnes da vitterlig noen sider det alle ordspråkene står i sin egentlige form...finner ikke :-(

Ellers syns jeg det er plagsomt med folk som røyker på holdeplasser, men jeg har ikke tenkt å ta dem for det ;-)

« "å SKJÆRE alle over en kam"» DU HAR RETT! syns det skurret litt jeg også! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...