Gå til innhold

egoistisk røyking i buss skur


Gjest irrritert

Anbefalte innlegg

Gjest Terakotta

Tråden er jo nå blitt uutholdelig lang, men såvidt jeg husker var det du som plutselig skulle trekke frem diskusjonen dere hadde for noen uker siden inn i denne diskusjonen også. Du fikk sagt grundig i fra om hva du mener om Dorthe og hennes røyking den gangen, og det var ingen grunn til at du skulle begynne om igjen i denne tråden.

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2077808

Folk som røyker inne PÅ ungene sine tåler sikkert en støyt! :)

Til og med min innrøkte gamle far går ut av huset og røyker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 275
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Flows

    60

  • laguna1365380434

    29

  • Dorthe

    22

  • Sør

    19

Mest aktive i denne tråden

Ja ikke sant - merkelig. Jeg lurte på om det var noe jeg innbilte meg, men opplever ofte at jeg synes sigarettrøyk er mer ubehagelig ute enn inne. Kanskje det kommer av temperaturen? Jeg innbiller meg at det er verst når det er kaldt i lufta.

Greit å høre at det ikke bare er meg.

"Ja ikke sant - merkelig. Jeg lurte på om det var noe jeg innbilte meg, men opplever ofte at jeg synes sigarettrøyk er mer ubehagelig ute enn inne."

Lurte på om det var noe du innbilte deg???? Så du må kjenne riktig godt etter altså, eller få bekreftet det fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Big Mac

Så klart jeg har. Se på sammenhengen.

Hva andre gjør, forsvarer ikke din oppførsel.

Oppfører du deg egoistisk, må du finne deg i å bli kalt egoistisk. Men du trenger ikke like det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det handler ikke om å tåle eller ikke tåle."

Jo for de som irriterer seg mer over synet av en røyker, enn selve røyken - så gjør det faktisk det.

For folk som blir fysisk dårlig, er det bare å si ifra på en ordentlig måte. De aller aller fleste tar hensyn til det. Det går ann å behandle røykere med respekt også, så får du det samme tilbake. Verre er det ikke.

Det finnes sikkert ikke-røykere som irriterer seg bare over synet- og et visst nivå av høflighet synes jeg det bør være begge veier.

Men tror det Lillemus mener er at for oss som ikke direkte blir syke av røyk, ikke er allergiske eller gravide eller barn eller lungesyke eller noe, men bare blir svakt uvel, så er det ikke så lett å si fra alltid, så det er lett å ty til et surt blikk, selv om jeg forsøker å la være.

Mange ikke-røykere skjønner gjerne at det ikke er så lett for røykere om dagen, og tar noen ganger mer hensyn til dem enn oss selv. Kvier ikke du deg for å si i fra hvis ubehaget andre påfører deg er til å holde ut? Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt med på røykfylte kafeer, pirket i maten pga. kvalme, luftet klær i dagesvis etterpå, slitt med såre øyne (er linsebruker), eller tørre slimhinner av hensyn til røykende venner og bekjente - for de er jo bare SÅÅÅÅ røyksugne, stakkars. Men dum som jeg er, sier jeg ingen ting. Men her sier jeg det, fordi dere ikke kjenner meg. Og jeg har mistanke om at mange av dem som beskyldes for kun å irritere seg over synet, har ubehag som meg, men blir avfeid som kverulanter fordi symptomene våre ikke er synlige for andre. Finnes det i det hele tatt ikke-røykere som ikke til en viss grad blir plaget av røyk?

Jeg må innrømme at jeg ser fram til den nye røykeloven slik at jeg kan møte røykere i offentlige rom uten å måtte velge mellom å plages eller å risikere at folk blir sure hvis jeg gir uttrykk for at jeg helst ser at de ikke røyker nær meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ja ikke sant - merkelig. Jeg lurte på om det var noe jeg innbilte meg, men opplever ofte at jeg synes sigarettrøyk er mer ubehagelig ute enn inne."

Lurte på om det var noe du innbilte deg???? Så du må kjenne riktig godt etter altså, eller få bekreftet det fra andre.

Nei, når jeg har lurt på om jeg innbillte meg at jeg ofte reagerer sterkere på røuk ute enn inne, så er det fordi det varierer veldig fra dag til dag hvor sterkt jeg reagerer på røyk, uten at jeg helt finner noe mønster i det. Jeg har flere ganger lurt på hvorfor jeg reagerer så sterkt med kvalme ute på bussholdeplasser ol, det virker ikke så logisk i utgangspunktet når jeg kan tåle samme mengde røyk inne uten å bli like kvalm. Så til tider så har jeg avfeid mitt ubehag på røyk ute som at jeg bare har en dårlig dag, men har ikke helt fått det til å stemme. Jeg er ikke så fanatisk ikke-røyker at jeg stadig diskuterer røykens forbannelse med andre ikke-røykere, derfor er det faktisk første gang jeg har hørt fra andre at de har samme opplevelse av røyk ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa....

Jeg er av dem som ikke er allergisk mot røyk, men som blir dårlig av røyklukt. Det kan faktisk være nok å oppholde meg i et rom hvor det har vært røkt før jeg kom inn, eller være i et lite rom sammen med en som nettopp har røkt.

Jeg blir kvalm og svimmel, og ved lengre tids opphold (flere timer) så får jeg hodepine, blir tett i nesa, og rett og slett dårlig.

Jeg har prøvd noen ganger å si til folk at jeg blir dårlig av røyken, men de bare ser dumt på meg og røyker videre. Jeg har også prøvd å være diskret, bare trekke meg litt unna, utendørs stille meg sånn at røyken blåser unna.

Min konklusjon er at røykere tar ingen hint. Om folk trekker seg unna, så trekker de etter. Om folk hoster så tilbyr de Fishermans Friend. Og sier man i fra - så kan man få en av tre reaksjoner. Den mest utbredte er det tomme blikket og fjernheten. En annen reaksjon er slengbemerkninger om at "utendørs så..." eller "røykere får ikke være i fred noe sted...". Og den tredje gruppen er de som da trekker seg litt unna og prøver å ta hensyn.

Jeg har til dags dato ALDRI opplevd en røyker som har stumpet røyken fordi jeg har uttrykt at jeg føler ubehag.

"Jeg er av dem som ikke er allergisk mot røyk, men som blir dårlig av røyklukt. Det kan faktisk være nok å oppholde meg i et rom hvor det har vært røkt før jeg kom inn, eller være i et lite rom sammen med en som nettopp har røkt."

Da må du jo nesten holde deg unna det rommet selv. Andre kan jo ikke på forhånd vite at du blir dårlig av gammel røyklukt.

"Jeg blir kvalm og svimmel, og ved lengre tids opphold (flere timer) så får jeg hodepine, blir tett i nesa, og rett og slett dårlig."

Hvor/hva snakker du om her? Det kan da ikke være en slags jobb, for det er da ikke lov, og du setter deg vel ikke frivillig inn i et røykerom. Går du ut på byen - hvis det er det du snakker om, er det nok verre å få en gjeng halvfulle folk, til å ta hensyn til nettopp deg - enda :)

"Jeg har prøvd noen ganger å si til folk at jeg blir dårlig av røyken, men de bare ser dumt på meg og røyker videre. Jeg har også prøvd å være diskret, bare trekke meg litt unna, utendørs stille meg sånn at røyken blåser unna."

Utendørs syntes jeg det er du som bør trekke deg unna ja. Det er litt vanskelig å svare deg, for det virker nærmest som om du er omringet av røykere - eller forfulgt på en måte.

"Min konklusjon er at røykere tar ingen hint. Om folk trekker seg unna, så trekker de etter."

Rare folk du har rundt deg da får man si. Som regel er det da ikke røykerne som kommer taslende etter røykerne. Nytter ikke å klage da.

"Om folk hoster så tilbyr de Fishermans Friend. Og sier man i fra - så kan man få en av tre reaksjoner. Den mest utbredte er det tomme blikket og fjernheten. En annen reaksjon er slengbemerkninger om at "utendørs så..." eller "røykere får ikke være i fred noe sted...". Og den tredje gruppen er de som da trekker seg litt unna og prøver å ta hensyn."

Igjen jeg vet ikke hvor du vanker.

"Jeg har til dags dato ALDRI opplevd en røyker som har stumpet røyken fordi jeg har uttrykt at jeg føler ubehag."

Det er kanskje noe med måten du sier ting på, eller så har du vært ekstremt uheldig. Et tredje alternativ, er jo at du er mye ute på byen, hvor det jo som kjent enda er mye røyking. Å få en hel skokk ukjente mennesker til å stumpe røyken, fordi du befinner deg der, er kanskje ikke så lett nei.

Mulig jeg har misforstått inlegget ditt totalt, men da får du heller forklare hvordan du har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest halina

"Jeg er av dem som ikke er allergisk mot røyk, men som blir dårlig av røyklukt. Det kan faktisk være nok å oppholde meg i et rom hvor det har vært røkt før jeg kom inn, eller være i et lite rom sammen med en som nettopp har røkt."

Da må du jo nesten holde deg unna det rommet selv. Andre kan jo ikke på forhånd vite at du blir dårlig av gammel røyklukt.

"Jeg blir kvalm og svimmel, og ved lengre tids opphold (flere timer) så får jeg hodepine, blir tett i nesa, og rett og slett dårlig."

Hvor/hva snakker du om her? Det kan da ikke være en slags jobb, for det er da ikke lov, og du setter deg vel ikke frivillig inn i et røykerom. Går du ut på byen - hvis det er det du snakker om, er det nok verre å få en gjeng halvfulle folk, til å ta hensyn til nettopp deg - enda :)

"Jeg har prøvd noen ganger å si til folk at jeg blir dårlig av røyken, men de bare ser dumt på meg og røyker videre. Jeg har også prøvd å være diskret, bare trekke meg litt unna, utendørs stille meg sånn at røyken blåser unna."

Utendørs syntes jeg det er du som bør trekke deg unna ja. Det er litt vanskelig å svare deg, for det virker nærmest som om du er omringet av røykere - eller forfulgt på en måte.

"Min konklusjon er at røykere tar ingen hint. Om folk trekker seg unna, så trekker de etter."

Rare folk du har rundt deg da får man si. Som regel er det da ikke røykerne som kommer taslende etter røykerne. Nytter ikke å klage da.

"Om folk hoster så tilbyr de Fishermans Friend. Og sier man i fra - så kan man få en av tre reaksjoner. Den mest utbredte er det tomme blikket og fjernheten. En annen reaksjon er slengbemerkninger om at "utendørs så..." eller "røykere får ikke være i fred noe sted...". Og den tredje gruppen er de som da trekker seg litt unna og prøver å ta hensyn."

Igjen jeg vet ikke hvor du vanker.

"Jeg har til dags dato ALDRI opplevd en røyker som har stumpet røyken fordi jeg har uttrykt at jeg føler ubehag."

Det er kanskje noe med måten du sier ting på, eller så har du vært ekstremt uheldig. Et tredje alternativ, er jo at du er mye ute på byen, hvor det jo som kjent enda er mye røyking. Å få en hel skokk ukjente mennesker til å stumpe røyken, fordi du befinner deg der, er kanskje ikke så lett nei.

Mulig jeg har misforstått inlegget ditt totalt, men da får du heller forklare hvordan du har det.

Innledningsvis forsøkte jeg å forklare hvor plagsom røyk faktisk er for meg. At det er nok å oppholde seg i samme rom som noen har røkt i på forhånd.

Selvsagt forlanger jeg ikke at andre skal ta hensyn til at jeg kan komme til å dukke opp.

Selvsagt forlanger jeg heller ikke at folk ute på byen skal ta hensyn.

Men la meg minne om at det var du som i ditt innlegg oppfordret til at det var bare å si i fra til røykerne.

Min opplevelse er at det ER ikke bare å si i fra til røykerne at man sjeneres.

Jeg er lite ute på byen, men opplever røyk som plagsomt f.eks. på julebord og andre tilstelninger i forbindelse med jobben, utendørs f.eks. i busskur eller ved inngangspartier, og hjemme hos folk som røyker.

Jeg kvier meg for å si i fra - og du forsterker den følelsen. For det du gjør er kort og godt å si at såpass får jeg tåle, eller holde meg hjemme. Og det er akurat slike reaksjoner man får, hvis man prøver å antyde at røyking er plagsomt.

Forøvrig - det med å oppholde seg lenge (timer) i rom hvor noen røyker eller har røkt - hjemme hos røykere. Det er der jeg opplever det.

Om folk vil røyke er deres sak, jeg har ikke noe i mot røyking. Jeg har bare i mot at jeg utsettes for det, fordi jeg føler meg dårlig som følge av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terakotta

Innledningsvis forsøkte jeg å forklare hvor plagsom røyk faktisk er for meg. At det er nok å oppholde seg i samme rom som noen har røkt i på forhånd.

Selvsagt forlanger jeg ikke at andre skal ta hensyn til at jeg kan komme til å dukke opp.

Selvsagt forlanger jeg heller ikke at folk ute på byen skal ta hensyn.

Men la meg minne om at det var du som i ditt innlegg oppfordret til at det var bare å si i fra til røykerne.

Min opplevelse er at det ER ikke bare å si i fra til røykerne at man sjeneres.

Jeg er lite ute på byen, men opplever røyk som plagsomt f.eks. på julebord og andre tilstelninger i forbindelse med jobben, utendørs f.eks. i busskur eller ved inngangspartier, og hjemme hos folk som røyker.

Jeg kvier meg for å si i fra - og du forsterker den følelsen. For det du gjør er kort og godt å si at såpass får jeg tåle, eller holde meg hjemme. Og det er akurat slike reaksjoner man får, hvis man prøver å antyde at røyking er plagsomt.

Forøvrig - det med å oppholde seg lenge (timer) i rom hvor noen røyker eller har røkt - hjemme hos røykere. Det er der jeg opplever det.

Om folk vil røyke er deres sak, jeg har ikke noe i mot røyking. Jeg har bare i mot at jeg utsettes for det, fordi jeg føler meg dårlig som følge av det.

Min sjef har firmabil og hos oss så er det den med firmabil som kjører -om man skal i samme møte. Når jeg da blir passert i baksetet og han nidamper - for det er jo hans bil - da blir jeg så bilsjuk at jeg en dag kommer til å kaste opp i nakken på'n. For tar jeg egen bil blir man jo beskyldt for å snike til seg kjøregodtgjørelsen. *sukk*

Men jeg sier fra da... og spyr nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, når jeg har lurt på om jeg innbillte meg at jeg ofte reagerer sterkere på røuk ute enn inne, så er det fordi det varierer veldig fra dag til dag hvor sterkt jeg reagerer på røyk, uten at jeg helt finner noe mønster i det. Jeg har flere ganger lurt på hvorfor jeg reagerer så sterkt med kvalme ute på bussholdeplasser ol, det virker ikke så logisk i utgangspunktet når jeg kan tåle samme mengde røyk inne uten å bli like kvalm. Så til tider så har jeg avfeid mitt ubehag på røyk ute som at jeg bare har en dårlig dag, men har ikke helt fått det til å stemme. Jeg er ikke så fanatisk ikke-røyker at jeg stadig diskuterer røykens forbannelse med andre ikke-røykere, derfor er det faktisk første gang jeg har hørt fra andre at de har samme opplevelse av røyk ute.

Jeg er allergisk, men reagerer ubetydelig utendørs. Derimot blir jeg helt tett av bålrøyk selvom jeg befinner meg i god avstand.

Ellers er rullings mye bedre enn ferdigrøyk. Ryker mye mindre av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk, men reagerer ubetydelig utendørs. Derimot blir jeg helt tett av bålrøyk selvom jeg befinner meg i god avstand.

Ellers er rullings mye bedre enn ferdigrøyk. Ryker mye mindre av dem.

Hvis du er allergisk, så er du jo plaget på en helt annen måte enn meg, kan nok ikke sammenlignes. Er jo bra for deg at man slutter å røyke inne ihvertfall, hvis det er det som plager deg.

Må innrømme at det tok en stund før jeg skjønte hvor plagsomt bråtebrenning og grilling kan være for allergikere, det er ofte vanskelig å sette seg inn i andres plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er allergisk, så er du jo plaget på en helt annen måte enn meg, kan nok ikke sammenlignes. Er jo bra for deg at man slutter å røyke inne ihvertfall, hvis det er det som plager deg.

Må innrømme at det tok en stund før jeg skjønte hvor plagsomt bråtebrenning og grilling kan være for allergikere, det er ofte vanskelig å sette seg inn i andres plager.

Ja, det skal bli godt med frisk luft på utestedene. Mange har dessuten problemer med å skille mellom allergi/fysiske plager og fanatiske anti-røyk-holdninger.

Jeg har ikke noe i mot at folk røyker, men jeg blir dessverre syk av det. De ser og hører jo også etter noen timer at jeg reagerer. Røde, rennende og hovne øyne m.m. hvis det er skikkelig tåke. Noen ganger kommer ikke reaksjonen før dagen etter. Men da ofte i form av verkende pannehuler.

Dette har gjort meg veldig usosial. Jeg trekker meg unna møteplasser med røyk. Har opplevd noen ganger å få høre at jeg får heller holde meg hjemme hvis jeg ikke tåler at de unner seg en blås.

Slikt bli man sårbar av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innledningsvis forsøkte jeg å forklare hvor plagsom røyk faktisk er for meg. At det er nok å oppholde seg i samme rom som noen har røkt i på forhånd.

Selvsagt forlanger jeg ikke at andre skal ta hensyn til at jeg kan komme til å dukke opp.

Selvsagt forlanger jeg heller ikke at folk ute på byen skal ta hensyn.

Men la meg minne om at det var du som i ditt innlegg oppfordret til at det var bare å si i fra til røykerne.

Min opplevelse er at det ER ikke bare å si i fra til røykerne at man sjeneres.

Jeg er lite ute på byen, men opplever røyk som plagsomt f.eks. på julebord og andre tilstelninger i forbindelse med jobben, utendørs f.eks. i busskur eller ved inngangspartier, og hjemme hos folk som røyker.

Jeg kvier meg for å si i fra - og du forsterker den følelsen. For det du gjør er kort og godt å si at såpass får jeg tåle, eller holde meg hjemme. Og det er akurat slike reaksjoner man får, hvis man prøver å antyde at røyking er plagsomt.

Forøvrig - det med å oppholde seg lenge (timer) i rom hvor noen røyker eller har røkt - hjemme hos røykere. Det er der jeg opplever det.

Om folk vil røyke er deres sak, jeg har ikke noe i mot røyking. Jeg har bare i mot at jeg utsettes for det, fordi jeg føler meg dårlig som følge av det.

"Innledningsvis forsøkte jeg å forklare hvor plagsom røyk faktisk er for meg. At det er nok å oppholde seg i samme rom som noen har røkt i på forhånd.

Selvsagt forlanger jeg ikke at andre skal ta hensyn til at jeg kan komme til å dukke opp."

Nei, det blir jo igrunn litt vanskelig - i og med de ikke vet du kommer.

"Selvsagt forlanger jeg heller ikke at folk ute på byen skal ta hensyn.

Men la meg minne om at det var du som i ditt innlegg oppfordret til at det var bare å si i fra til røykerne."

Ja det var meg som oppfordret til å spørre folk på en ordentlig måte om de kunne stumpe røyken - dette var i første omgang svar til hovedinnlegget, og Lillemus som blir plaget av en enkelt(e) røyker i deres nærvær.

Ikke at DU kan forlange at et helt utested skal være røykfritt. Der bare påpekte jeg sannheten, slik det fungerer i dag. Det nytter jo bare ikke, det er jo noe alle skjønner.

"Min opplevelse er at det ER ikke bare å si i fra til røykerne at man sjeneres.

Jeg er lite ute på byen, men opplever røyk som plagsomt f.eks. på julebord og andre tilstelninger i forbindelse med jobben, utendørs f.eks. i busskur eller ved inngangspartier, og hjemme hos folk som røyker."

Unnskyld meg, men her syntes jeg du er temmelig egoistisk. Greit nok at du blir plaget, og det er jo sikkert ille for deg, men julebord og andre tilstelninger???? For ikke å snakke om hjemme hos andre. Er de gode venner, så burde det ikke være noe problem for deg å si ifra - ei heller for dem å gå ut å røyke når du er der. Men du blir jo dårlig bare av lukta som sitter igjen, så da hjelper det vel ikke om de går ut heller. Da MÅ du nok holde deg hjemme hos deg selv, er jeg redd.

"Jeg kvier meg for å si i fra - og du forsterker den følelsen. For det du gjør er kort og godt å si at såpass får jeg tåle, eller holde meg hjemme. Og det er akurat slike reaksjoner man får, hvis man prøver å antyde at røyking er plagsomt."

Ja altså du har jo ikke store valget igrunn: Holde deg hjemme eller besøke (dårlige venner/familie?)

"Forøvrig - det med å oppholde seg lenge (timer) i rom hvor noen røyker eller har røkt - hjemme hos røykere. Det er der jeg opplever det."

Du kan jo bestemme hjemme hos deg selv, og det kan jo andre også. Slik er det bare. Jeg kan ikke bestemme over din omgangskrets. Personlig ville jeg tatt hensyn, men det hjelper jo ikke deg.

"Om folk vil røyke er deres sak, jeg har ikke noe i mot røyking. Jeg har bare i mot at jeg utsettes for det, fordi jeg føler meg dårlig som følge av det."

Nå er det jo ikke så lenge til den nye røykeloven trer i kraft, og da blir det vel noe bedre for deg. Om ikke annet å sitte på en kafe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det uttrykket der har jeg "fått på hjernen" - for det er så mange morsomme varianter. :)

Det heter

Dra alle over én kam

hehe

...og JEG mener at det egentlig heter "å SKJÆRE alle over en kam"..., men det finnes da vitterlig noen sider det alle ordspråkene står i sin egentlige form...finner ikke :-(

Ellers syns jeg det er plagsomt med folk som røyker på holdeplasser, men jeg har ikke tenkt å ta dem for det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at du har et følelsladd forhold til røyking og sigaretter som tema, kanskje grunnet at du nettopp har sluttet?

Forøvrig finner jeg det relativt underholdene at du mener jeg skriver dumme innlegg fordi du synes røyk er ekkelt.

Om du er uenig med noen betyr ikke det nødvendigvis at motdebatanten er dum(selvom det i visse tilfeller forholder seg slik;))

*klapper terakotta overbærende på hodet*

At du blir ordentelig spysjuk av røyk har da neggu ikke noe med saken prinsippielt å gjøre!

Jeg blir seriøst spysjuk av lukten av stekt fiskekake, men forlanger ikke at ingen skal steke fiskekake for det..

Det er mye annet jeg finner ekkelt også. Fortsatt eksistensberettiget.

Jeg synes løsningen på dette i grunn er enkel:

Det må slutte å være legitimt å herse rundt med røykere om en altså bare ser en ute som "kan være dårlig rollemodell for barna" eller lignende pissprat.

Om noen på en sakelig måte hadde sagt til meg at de følte seg uvelle av at jeg røkte kunne jeg gått et annet sted.

Sånn er det ikke nå. Folk ko0mmer gjerne etter en, hoster megetsigende og sender stygge blikk om en aldri så mye er ute, hjemme hos seg selv, på utekafe, hvorsom helst.

Denslags kjerringer(for dette er oftest kjerringer) har jeg stor, personlig glede av å rtøyke på, så de ikke får trumfet igjennom hysterien sin.

Ellers er jeg stort sett veloppdragen, og mener live and let live..

Det er ikke røykerne, eller meg personlig, som begynte denne fighten, men hysteriske folk som skyver unger og astmatikere forann seg på korstoget sitt(hvilken feighet!) og de får jaggu bakke ut litt først her.

God påske til deg og.

Akkurat. *resignerer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innledningsvis forsøkte jeg å forklare hvor plagsom røyk faktisk er for meg. At det er nok å oppholde seg i samme rom som noen har røkt i på forhånd.

Selvsagt forlanger jeg ikke at andre skal ta hensyn til at jeg kan komme til å dukke opp.

Selvsagt forlanger jeg heller ikke at folk ute på byen skal ta hensyn.

Men la meg minne om at det var du som i ditt innlegg oppfordret til at det var bare å si i fra til røykerne.

Min opplevelse er at det ER ikke bare å si i fra til røykerne at man sjeneres.

Jeg er lite ute på byen, men opplever røyk som plagsomt f.eks. på julebord og andre tilstelninger i forbindelse med jobben, utendørs f.eks. i busskur eller ved inngangspartier, og hjemme hos folk som røyker.

Jeg kvier meg for å si i fra - og du forsterker den følelsen. For det du gjør er kort og godt å si at såpass får jeg tåle, eller holde meg hjemme. Og det er akurat slike reaksjoner man får, hvis man prøver å antyde at røyking er plagsomt.

Forøvrig - det med å oppholde seg lenge (timer) i rom hvor noen røyker eller har røkt - hjemme hos røykere. Det er der jeg opplever det.

Om folk vil røyke er deres sak, jeg har ikke noe i mot røyking. Jeg har bare i mot at jeg utsettes for det, fordi jeg føler meg dårlig som følge av det.

Jeg setter grensen ved at jeg skal måtte slutte å røyke fordi det en eller annen gang kan komme noen hjem til meg som ikke liker at det har vært røkt der. Jeg tar hensyn ved ikke å røyke så lenge jeg har en ikke-røyker på besøk men det er fremdeles mitt hjem. De som kommer hjem til meg vet at jeg røyker. Jeg kan selvfølgelig lufte ekstra og sånt, men det er ikke så mye annet jeg kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva andre gjør, forsvarer ikke din oppførsel.

Oppfører du deg egoistisk, må du finne deg i å bli kalt egoistisk. Men du trenger ikke like det.

Idag har jeg vært oppe å røkt sammen med laguna og vi har vært riktig hensynsløse og blåst røyk på mange, forhåpentligvis ikkerøykere.

Bare på gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du ser sikkert bla frem utenlandske synsere også."

Tror du misforsto. Sitatet var fra informasjonsansvarlig bak den undersøkelsen du siterte! Mao: De som fikk som resultat at passiv røyking ikke var så skadelig på små barn som først antatt - advarer mot å ta resultatene for god fisk! Da kan du ikke hevde at "det er forlengst bevist".

"Hva imidlertid ingen av skeptikerne kan bla frem er seriøs forskning som kan konkludere med deres syn."

Jovisst kan de det, jeg gidder ikke engang lete opp referansene, det er et overveldende flertall.

Det er merkelig at noen mennesker stempler all forskning som useriøs, så lenge den ikke støtter deres tro. Men kommer det en enkelt liten undersøkelse som kan tolkes i retning av det motsatte, så omfavnes den med åpne armer.

Folk tror det de vil tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sikkert ikke-røykere som irriterer seg bare over synet- og et visst nivå av høflighet synes jeg det bør være begge veier.

Men tror det Lillemus mener er at for oss som ikke direkte blir syke av røyk, ikke er allergiske eller gravide eller barn eller lungesyke eller noe, men bare blir svakt uvel, så er det ikke så lett å si fra alltid, så det er lett å ty til et surt blikk, selv om jeg forsøker å la være.

Mange ikke-røykere skjønner gjerne at det ikke er så lett for røykere om dagen, og tar noen ganger mer hensyn til dem enn oss selv. Kvier ikke du deg for å si i fra hvis ubehaget andre påfører deg er til å holde ut? Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt med på røykfylte kafeer, pirket i maten pga. kvalme, luftet klær i dagesvis etterpå, slitt med såre øyne (er linsebruker), eller tørre slimhinner av hensyn til røykende venner og bekjente - for de er jo bare SÅÅÅÅ røyksugne, stakkars. Men dum som jeg er, sier jeg ingen ting. Men her sier jeg det, fordi dere ikke kjenner meg. Og jeg har mistanke om at mange av dem som beskyldes for kun å irritere seg over synet, har ubehag som meg, men blir avfeid som kverulanter fordi symptomene våre ikke er synlige for andre. Finnes det i det hele tatt ikke-røykere som ikke til en viss grad blir plaget av røyk?

Jeg må innrømme at jeg ser fram til den nye røykeloven slik at jeg kan møte røykere i offentlige rom uten å måtte velge mellom å plages eller å risikere at folk blir sure hvis jeg gir uttrykk for at jeg helst ser at de ikke røyker nær meg.

Godt skrevet, akkurat sånn har jeg det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innledningsvis forsøkte jeg å forklare hvor plagsom røyk faktisk er for meg. At det er nok å oppholde seg i samme rom som noen har røkt i på forhånd.

Selvsagt forlanger jeg ikke at andre skal ta hensyn til at jeg kan komme til å dukke opp.

Selvsagt forlanger jeg heller ikke at folk ute på byen skal ta hensyn.

Men la meg minne om at det var du som i ditt innlegg oppfordret til at det var bare å si i fra til røykerne.

Min opplevelse er at det ER ikke bare å si i fra til røykerne at man sjeneres.

Jeg er lite ute på byen, men opplever røyk som plagsomt f.eks. på julebord og andre tilstelninger i forbindelse med jobben, utendørs f.eks. i busskur eller ved inngangspartier, og hjemme hos folk som røyker.

Jeg kvier meg for å si i fra - og du forsterker den følelsen. For det du gjør er kort og godt å si at såpass får jeg tåle, eller holde meg hjemme. Og det er akurat slike reaksjoner man får, hvis man prøver å antyde at røyking er plagsomt.

Forøvrig - det med å oppholde seg lenge (timer) i rom hvor noen røyker eller har røkt - hjemme hos røykere. Det er der jeg opplever det.

Om folk vil røyke er deres sak, jeg har ikke noe i mot røyking. Jeg har bare i mot at jeg utsettes for det, fordi jeg føler meg dårlig som følge av det.

Akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Big Mac

Idag har jeg vært oppe å røkt sammen med laguna og vi har vært riktig hensynsløse og blåst røyk på mange, forhåpentligvis ikkerøykere.

Bare på gøy.

Det blir det samme som om jeg skulle hoste og spytte på dere. Kanskje det er beste måten å få slutt på uvesenete på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...