Gå til innhold

Det er GAMMELDAGS å røyke på unger.

Anbefalte innlegg

Gjest Terakotta
Skrevet

Ja, jeg starter en ny tråd og trekker meg ut av bussskur-debatten.

Det blir for dumt å snakke om det er rett eller ikke rett å røyke hjemme på småunger - til og med barkede røykere vet at det ikke er helt klokt.

Det er da i tillegg helt "ute" - det er noen få igjen som hevderr "sin rett" og syns det er helt ok. Akkurat som de som ikke bruker "pysestrikk" i bilen, eller fester ungene i bilsete når de bare skal bort på butikken.

Jeg var selv en mor som røkte inne i begynnelsen av 80-tallet. Jeg er vokst opp i et hjem hvor det røktes - jeghar ikke tall på alle ørebetennelsene jeg hadde som liten, det samme hadde min elsdte datter - hun er nå 21 år. MEN, man lærer jo - og reflekterer litt etterhvert. Tidene forandrer seg, og da jeg fikk den mellomste -hun er nå 13, da røkte man ikke lenger inne i huset, vi - min eks og jeg stod på verandaen og røkte da. Ja, min far begynte også å gå ut og røyke på den tiden, min mor sluttet.

Nå er det nesten uvanlig å komme hjem til folk med unger som røyker, syns jeg. Og de gangene det skjer så tenker jeg, hvor i huleste har de vært de siste 10-20 årene?

Det er bare sånt man ikke gjør lenger....liksom. En stilltiende avtale man har som foreldre, -at "det var før det, -i gamle dager".

Min eks røyker nå inne, -det gjorde han med det samme jeg flyttet for 11 år siden (!) - og det har han tenkt å fortsette med. Greit nok det, det er hans hus, - men han røyker for søren meg på våre felles barn også - og det syns jeg ikke er greit, men kan jeg si noe ? - nei, -kan ikke det - for det er lov og hans fulle rett. Dattern vår sier jo fra – og klager og bærer seg, men de røyker i det hjemmet – åkkesom.

Har også en venninne - som røyker inne på ungene sine, -jeg spør om hun kan la vær når mine er der.....det syns hun ikke....så dit går jeg jo ikke ofte, kan du si.

Jeg VET så inderlig godt hvordan det er å være en røyker. Det samme er det å overspise og bli feitere og feitere, man fornekter - man forsvarer seg – det er helt naturlig!

Jeg har en tante som så gjerne vil slutte å røyke, men hun klarer det ikke – hun får lyst til å ta livet sitt når hun ikke får røyke – og om det da ikke er en sykdom, ja så vet ikke jeg. Det er en avhengighet – som sitter i hodet – og sånne ting er det veldig naturlig å feie under teppet og ”ufarliggjøre”.

Jeg UNNER alle røykere å klare å slutte å røyke, for det er verdt det lille helvetet det er i 3 mnd.- Fytterakkern så tøffe de 3 første dagene var. Men nå, 5 år etter – så tenker jeg ikke på det engang. Jeg husker at det var veldig godt å røyke, -for det er det jo, -men det plager meg ikke å la vær – det ”sitter ikke i fingra” lengre.

Det er faktisk veldig deilig å leve i et røykfritt hjem, og være på jobb på et røykfritt kontor.

:-)

Skrevet

Du skriver veldig mye fornuftig :-)

De fleste oppegående mennesker som har fulgt med i tiden og samfunnsdebatten røyker ikke inne sammen med barna sine.

Dessverre finnes det fortsatt et lite mindretall som hevder sin egen rett over alle andres. Men heldigvis er de i ferd med å komme i mindretall.

Det er nok som du sier at de fleste oppegående voksne har en stilltiende enighet om at barn og røyk ikke hører sammen :-)

mvh

Gjest Terakotta
Skrevet

Du skriver veldig mye fornuftig :-)

De fleste oppegående mennesker som har fulgt med i tiden og samfunnsdebatten røyker ikke inne sammen med barna sine.

Dessverre finnes det fortsatt et lite mindretall som hevder sin egen rett over alle andres. Men heldigvis er de i ferd med å komme i mindretall.

Det er nok som du sier at de fleste oppegående voksne har en stilltiende enighet om at barn og røyk ikke hører sammen :-)

mvh

Liker deg jeg! :)

Gjest Rusle
Skrevet

Folk er blitt mer opplyst med tiden, heldigvis.

Og ja, det er virkelig godt å være kvitt røyken ;-)

Gjest irrritert
Skrevet

(trakk meg ut av min egen buss skur debatt selv jeg.. )

ENIG med deg! Jeg har jobbet i barnehage, og foreldrene til den ene ungen som lukta røyk fikk så det suste på pauserommmet. En liten jente på et og et halvt år som lukter som en gammel innrøyka mann. De andre barnas foreldre ville ikke la klærne sine henge ved siden av hennes. Man GJØR liksom ikke sånnt lenger. Unger som lukter røyk blir helt feil. Det gikk faktisk så langt at noen krevde at styrer skulle ta det opp med barnevernet (de som mente dette røyka selv!) - men det ble med sjokkerte samtaler på pauserommet.

Bente831365380491
Skrevet

Da jeg var litt yngre (ikke at jeg er så gammel nå da), så bodde det en familie her som jeg satt barnevakt for. De hadde 2 barn, den minste bare en liten baby. Hun hadde astma eller en annen form for alvorlig allergi. Det hadde skjedd flere ganger at hun hadde sluttet å puste om natten, og blitt sendt i hui og hast til sykehus. Nær ved å dø flere ganger. Likevel tok ikke foreldrene hensyn. De satt inne å røkte mens den stakkars babyen lå der. Det heftet dem ikke i det hele tatt at dette kanskje ikke var det aller beste de kunne gjøre..... men men.....er vel ikke alle som har vettet i behold.

Ikke kunne jeg si så mye til dem heller. Tror jeg var 14-15 år på den tiden, men det er jo noe som er riv ruskende galt når jeg reagerte på dette men ikke foreldrene!!!!

Gjest Terakotta
Skrevet

Folk er blitt mer opplyst med tiden, heldigvis.

Og ja, det er virkelig godt å være kvitt røyken ;-)

Ikke sant! ? :) *klasker på store lår*

Gjest Terakotta
Skrevet

(trakk meg ut av min egen buss skur debatt selv jeg.. )

ENIG med deg! Jeg har jobbet i barnehage, og foreldrene til den ene ungen som lukta røyk fikk så det suste på pauserommmet. En liten jente på et og et halvt år som lukter som en gammel innrøyka mann. De andre barnas foreldre ville ikke la klærne sine henge ved siden av hennes. Man GJØR liksom ikke sånnt lenger. Unger som lukter røyk blir helt feil. Det gikk faktisk så langt at noen krevde at styrer skulle ta det opp med barnevernet (de som mente dette røyka selv!) - men det ble med sjokkerte samtaler på pauserommet.

Ja, det er fælt! Og de vet ikke sjøl hvor fælt det lukter! Tragisk.

Gjest Terakotta
Skrevet

Da jeg var litt yngre (ikke at jeg er så gammel nå da), så bodde det en familie her som jeg satt barnevakt for. De hadde 2 barn, den minste bare en liten baby. Hun hadde astma eller en annen form for alvorlig allergi. Det hadde skjedd flere ganger at hun hadde sluttet å puste om natten, og blitt sendt i hui og hast til sykehus. Nær ved å dø flere ganger. Likevel tok ikke foreldrene hensyn. De satt inne å røkte mens den stakkars babyen lå der. Det heftet dem ikke i det hele tatt at dette kanskje ikke var det aller beste de kunne gjøre..... men men.....er vel ikke alle som har vettet i behold.

Ikke kunne jeg si så mye til dem heller. Tror jeg var 14-15 år på den tiden, men det er jo noe som er riv ruskende galt når jeg reagerte på dette men ikke foreldrene!!!!

Unger ER ofte mye klokere enn sine foreldre....:D

Gjest Daisy
Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg er 21 år og røyker desverre. Men jeg har aldri røykt inne.

Ok, nå løy jeg litt. Røykte inne i 1 rom før, men likte det egentlig ikke. Du har rett i at det er "ut" og "gammeldags" å røyke inne.

Husker hvor forferdelig det var å komme på besøk til en venninne hvor foreldrene røykte inne. Når jeg sov over luktet bamsen min ekkelt i flere dager etterpå.

For ikke å snakke om faren til venninna mi som alltid røykte i bilen - med vinduet igjen. Ekkelt, ekkelt, ekkelt.

Bente831365380491
Skrevet

Unger ER ofte mye klokere enn sine foreldre....:D

Ja, mulig det. Men syntes jo synd på den stakkars babyen som måtte leve i den stanken!

Gjest Terakotta
Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg er 21 år og røyker desverre. Men jeg har aldri røykt inne.

Ok, nå løy jeg litt. Røykte inne i 1 rom før, men likte det egentlig ikke. Du har rett i at det er "ut" og "gammeldags" å røyke inne.

Husker hvor forferdelig det var å komme på besøk til en venninne hvor foreldrene røykte inne. Når jeg sov over luktet bamsen min ekkelt i flere dager etterpå.

For ikke å snakke om faren til venninna mi som alltid røykte i bilen - med vinduet igjen. Ekkelt, ekkelt, ekkelt.

Kanskje du er venninna til datra mi! :) hehe

Gjest Terakotta
Skrevet

Ja, mulig det. Men syntes jo synd på den stakkars babyen som måtte leve i den stanken!

Enig!

Gjest Daisy
Skrevet

Kanskje du er venninna til datra mi! :) hehe

Oj, tenk om jeg er det da ;o)

Skrevet

Liker deg jeg! :)

Ja men så er jeg en kjekk kar også :-)

Men du er jammen ikke verst du heller :-)

mvh

Gjest Terakotta
Skrevet

Oj, tenk om jeg er det da ;o)

...like gamle...:) skal ikke sladre eller prøve å finne det ut jeg! :)

Gjest Daisy
Skrevet

...like gamle...:) skal ikke sladre eller prøve å finne det ut jeg! :)

Gode greier. Men gi meg en lyd om du finner det ut da :o)

Gjest Terakotta
Skrevet

Ja men så er jeg en kjekk kar også :-)

Men du er jammen ikke verst du heller :-)

mvh

*lol*

Skrevet

Stanken? Det kommer vel litt an på hvilket merke som røykes?

Gjest Terakotta
Skrevet

Stanken? Det kommer vel litt an på hvilket merke som røykes?

toillkuk! :)

Nå reiser jeg til opprinnelsen - der blir det vel både tobakk og karsk i nesa! *s*

GOD PÅSKE!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...