Gå til innhold

Burde fastlegen rapportet denne bivirkningen/ettervirkningen.

Anbefalte innlegg

I til sammen 6 uker brukte jeg Efexor på det meste 1x150 mg. Jeg trappet opp og ned i samråd med lege. Sakte nedtrapping. Sluttet pga av diverse kraftige bivirkninger (som man finner i felleskatalogen). Jeg var i utgangspunktet godt motivert for å prøve og innstilt på en humpete start.

Tre ganger mens jeg gikk på tablettene hendte det at jeg glemte dem om morgenen og ikke fikk tatt dagens dose før ettermiddagen kvelden. Jeg fikk da "elektriske støt" gjennom hodet, særlig om jeg satte føttene for hardt i bakken. Har ALDRI opplevd noe slikt tidligere. De elektriske støtene sluttet når jeg igjen hadde normal medisindose i kroppen.

Da jeg seponerte hadde jeg slike elektriske sjokk kontinuerlig i 3-4 mndr etterpå. Måtte liste meg rundt på kattepoter for ikke å gå helt i spinn. Det var svært slitsomt og ubehagelig. Etter 2-3 mndr begynte plagene gradvis å avta. Jeg vil understreke at jeg ALDRI har hatt slike plager hverken før eller siden.

Totalt tappet eksprimentet med efexor meg for mye krefter. Mitt største problem er at jeg føler meg sliten hele tiden. Føler meg ikke deprimert, selv om det kan være en årsak til utmattetheten. Bivirkningene og ettervirkningene av efexor ble et særdeles negativt bidrag. Brukte enorme krefter på at takle det og likevel forsøke å fungere sånn nogenlunde.

Jeg har siden ikke tort å prøve AD pga frykt for ettervirkniner. (Bivirkninger er jo slutt når man slutter med tablettene. Ettervirkninger er et mareritt.)

Burde legen rapportert disse ettervirkningene?

Fortsetter under...

Gjest uten signatur

Ja, det synes jeg absolutt.

Slikt er det viktig å få registrert.

Jeg rapporterte også slike strømstøt/strømilinger til både lege og psykiater, men de 'trodde' tydeligvis ikke på meg. Jeg ble føyset av, følte jeg. Og iallefall ble det IKKE rapportert videre. For DE hadde nemlig ikke hørt om noen andre som hadde hatt det slik! Så da kunne visst ikke jeg ha det heller...

Så der kan du se hva denne rapporteringsordningen er verdt! Det er det legene 'tror' på som blir vidererapportert virker det som. Meg (og dcba) trodde de ikke på.

Jeg rapporterte også slike strømstøt/strømilinger til både lege og psykiater, men de 'trodde' tydeligvis ikke på meg. Jeg ble føyset av, følte jeg. Og iallefall ble det IKKE rapportert videre. For DE hadde nemlig ikke hørt om noen andre som hadde hatt det slik! Så da kunne visst ikke jeg ha det heller...

Så der kan du se hva denne rapporteringsordningen er verdt! Det er det legene 'tror' på som blir vidererapportert virker det som. Meg (og dcba) trodde de ikke på.

Jeg er i den lykkelige situasjonen at min fastlege vil tro meg om jeg bare gir en skikkelig tilbakemelding. Det husker jeg ikke om jeg har gjort.

At leger nekter å tro at bivirkninger som ikke allerede står i felleskatalogen eksisterer, er en kjent sak. Kan det være at det blir for slitsomt å rapportere. Eller kanskje at nytekningen som denne bivirkningen innebærer blir for krevende å forholde seg til.

Denne "rapporteringen" ser i stor grad ut til å fungere etter Ctach-22-prinsippet: hvis en pasient beskriver en bivirkning som ikke er registrert, kan det ikke være en bivirkning, og skal derfor ikke rapporteres.

Min forhenværende samboer opplevde også slike ettervirkninger da han forsøkte å slutte med Efexor.

Han brukte mange måneder på å trappe ned fordi det var så forferdelig.

Han gikk et helt år uten å fungere, og hadde da elektriske støt og svettetokter.

Om han ikke var deprimert, så ble han det i allefall av dette.

Legen nektet å tro på ham også...men det er vel ikke uvanlig.

Annonse

Gjest insomnia000

Tenkte bare jeg skulle skrive at for min psykiater var dette en velkjent bivirkning ved efexor.Spesielt ved seponering og ved høye doser.Og ved uregelmessig bruk. Hans maxdose er i forhold til sine pasienter derfor 250 mg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...