Gå til innhold

snylte på trygd/ dagpenger

Anbefalte innlegg

Gjest jeg er også på trygd
Skrevet

Kanskje du ikke vet hele historien?

Jeg går også på trygd, men selv ikke min beste venninne vet hele min historie og hva som feiler meg, så for andre kan det godt hende at det virker som om jeg ikke vil jobbe.

Ikke alt som vises vet du...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bente831365380491

8

• Dorthe

7

• tiliti

6

• nynne

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest veitikkejeg
Skrevet

Jeg forstår dilemmaet. Jeg har ei venninne som jobber free-lance (ny rettskrivning: frilans?). Hun melder seg arbeidsledig når hun har lyst på ferie, fullstendig skruppelløst. Det er visstnok vanlig i hennes bransje (filmbransjen).

Skrevet

Hvis det er slik vennene dine ønsker å leve - hvorfor unner du dem ikke det? Jeg kjenner flere som med vilje har gått et år på sosialen fordi de har hatt bedre ting å bruke tida på enn å arbeide, eller folk som har sagt nei til (deltids)jobber og heller valgt arbeidsledighetstrygd fordi de har ansette dette som mest hensiktsmessig. Jeg har aldri vært inne på tanken om at dette på noen måte skulle være snylting eller umoralsk.

Ja, hvem har ikke bedre ting å bruke tida si på enn noe så kjedelig som å arbeide?

For penger er bare noe Norges bank trykker opp ikke sant?

------------------------

Dine uttalelser viser til fulle hvor forstokket dessertgenerasjonen har blitt, og hvor lite enkelte har skjønt om årsakene til at vi er et velferdsamfunn.

Skrevet

Norge er så tjoka fullt av svindlere, trygde og sosialhjelpmisbrukere at det uansett vil bli som en dråpe i havet om du angir disse vennene.

Gjest papegøya
Skrevet

Hvis det er slik vennene dine ønsker å leve - hvorfor unner du dem ikke det? Jeg kjenner flere som med vilje har gått et år på sosialen fordi de har hatt bedre ting å bruke tida på enn å arbeide, eller folk som har sagt nei til (deltids)jobber og heller valgt arbeidsledighetstrygd fordi de har ansette dette som mest hensiktsmessig. Jeg har aldri vært inne på tanken om at dette på noen måte skulle være snylting eller umoralsk.

Mener du det???

At det ikke er snylting eller umoralsk?

Men hva er da snylting eller umoral? Reglene og tilbudet om dagpenger, sosialstønad, trygd osv, er jo for de som TRENGER det, ikke for de som finner det mest hensiktsmessig?? Det er dine skattepenger (og mine). Man skal ikke kunne mye samfunnsøkonomi for å forstå at hvis mange nok misbruker systemet, faller systemet fullstendig sammen, også for de som virkelig trenger det. Og hva hvis det var deg eller dine barn eller noen du står nær? Det kan skje før du aner det.

Skrevet

Ja, hvem har ikke bedre ting å bruke tida si på enn noe så kjedelig som å arbeide?

------------------------

Dine uttalelser viser til fulle hvor forstokket dessertgenerasjonen har blitt, og hvor lite enkelte har skjønt om årsakene til at vi er et velferdsamfunn.

Sjuåringen min mener penger er noe man plukker med seg fra et hull i veggen i banken.

Skrevet

------------------------

Jaja, for oss som ikke føler oss forplikta til å arbeide er det i hvert fall betryggende å se at andre åpenbart gjør det.

"Dine uttalelser viser til fulle hvor forstokket dessertgenerasjonen har blitt, og hvor lite enkelte har skjønt om årsakene til at vi er et velferdsamfunn."

Vi har ikke skjønt nok om olje, mener du?

Skrevet

Mener du det???

Men hva er da snylting eller umoral? Reglene og tilbudet om dagpenger, sosialstønad, trygd osv, er jo for de som TRENGER det, ikke for de som finner det mest hensiktsmessig?? Det er dine skattepenger (og mine). Man skal ikke kunne mye samfunnsøkonomi for å forstå at hvis mange nok misbruker systemet, faller systemet fullstendig sammen, også for de som virkelig trenger det. Og hva hvis det var deg eller dine barn eller noen du står nær? Det kan skje før du aner det.

Han mener kort og godt at flittige arbeidsomme mennesker har en selvskreven plikt til å brødfø antisosiale, late og arbeidsskye mennesker.

Dessverre er det riktig det er slik systemet virker.

Skrevet

Tror jeg skulle vært mer enn 110 % sikker på at jeg hadde rett og at jeg hadde et saftig hevnmotiv for å si fra om det jeg selv ville kalt snylting.

Underforbruk av økonomiske trygde/støtteordninger er faktisk et større problem.

Skrevet

Vil du ha helt amerikanske tilstander her eller, hvor ingen får noen ting. Det er nemlig resultatet hvis ingen gidder å jobbe.

En uholdbar argumentasjon. Folk jobber mer i USA enn her, det er fordelingspolitikken - og, selvsagt, olja - som utgjør forskjellen.

Skrevet

Jaja, for oss som ikke føler oss forplikta til å arbeide er det i hvert fall betryggende å se at andre åpenbart gjør det.

"Dine uttalelser viser til fulle hvor forstokket dessertgenerasjonen har blitt, og hvor lite enkelte har skjønt om årsakene til at vi er et velferdsamfunn."

Vi har ikke skjønt nok om olje, mener du?

Og olje pumper opp og selger seg selv?

Eller er det på Nordsjøen dine "arbeidsomme" venner jobber i de perioder de ikke går på sosialhjelp, og "har bedre å finne på"?

Skrevet

Så du synes det er greit at dine skattepenger går til arbeidsledighetstrygd til folk som faktisk får tilbud om jobb, men som ikke gidder å ta den, fordi det passer bedre å gå hjemme å ha fri hele dagen??

For å si det enkelt: ja.

Skrevet

Sjuåringen min mener penger er noe man plukker med seg fra et hull i veggen i banken.

Når man er 7 er man unnskyldt:-)

Verre er det når man er det mangedobbelte.

Skrevet

En uholdbar argumentasjon. Folk jobber mer i USA enn her, det er fordelingspolitikken - og, selvsagt, olja - som utgjør forskjellen.

Og hvor stor del av staten Norge sine inntekter kommer fra oljebransjen tror du?

Skrevet

Og olje pumper opp og selger seg selv?

Eller er det på Nordsjøen dine "arbeidsomme" venner jobber i de perioder de ikke går på sosialhjelp, og "har bedre å finne på"?

Hva er grunnen til at vi har de velferdsordningene vi har? 1) Vi har råd (olje), 2) vi har en progressiv fordelingspolitikk.

At så mange mennesker i dette landet blir så arbeidssky at de ikke engang gidder å pumpe opp olja vil selvsagt ikke skje. Hvis man betrakter denne tråden ser det tvert imot ut som arbeidsmoralen (og i alle fall forargelsen) står i taket.

I et slikt klima er det ikke rart noen av oss ser sitt snitt til å bruke tida på mer høyverdige ting enn lønnsarbeid.

Skrevet

Mener du det???

Hele poenget mitt - og noe denne tråden til fulle illustrerer - er at det slett ikke er mange nok som misbruker systemet, dere oser jo av arbeidsmoral hele gjengen. Når dere er så utrolig moralske er det jo ikke rart vi andre ser vårt snitt til å ikke være det.

Skrevet

For å si det enkelt: ja.

Kan du forklare hvorfor du synes dette er greit? Jeg forstår det ikke helt.

Det minner meg om dårlige venner som lar andre betale pilsen for seg...

Skrevet

Hva er grunnen til at vi har de velferdsordningene vi har? 1) Vi har råd (olje), 2) vi har en progressiv fordelingspolitikk.

At så mange mennesker i dette landet blir så arbeidssky at de ikke engang gidder å pumpe opp olja vil selvsagt ikke skje. Hvis man betrakter denne tråden ser det tvert imot ut som arbeidsmoralen (og i alle fall forargelsen) står i taket.

I et slikt klima er det ikke rart noen av oss ser sitt snitt til å bruke tida på mer høyverdige ting enn lønnsarbeid.

Ingen skal benekte at det er fordelingspolitikk (på ville veier) når arbeidsføre folk kan velge om de skal"gidde" arbeide eller snylte på andres arbeid i f.eks Nordsjøen.

Til det siste er bare å si at du fullstendig overdriver oljens betydning for staten Norge inntekter.

Skrevet

Ingen skal benekte at det er fordelingspolitikk (på ville veier) når arbeidsføre folk kan velge om de skal"gidde" arbeide eller snylte på andres arbeid i f.eks Nordsjøen.

Til det siste er bare å si at du fullstendig overdriver oljens betydning for staten Norge inntekter.

"Til det siste er bare å si at du fullstendig overdriver oljens betydning for staten Norge inntekter."

Dette må du underbygge. Mht. verdiskapning bortsett fra olje er Norge for et u-land å regne. Velferdsstaten flyter på olja i Nordsjøen.

Skrevet

og derfor mener du at friske folk ikke trenger å jobbe?

Da kan jo alle bare kose seg hjemme med hobbiene sine og så kan vi få lønning av staten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...