Gå til innhold

snylte på trygd/ dagpenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri brukt uttrykket "annen industri". Jeg snakker om industriarbeid (stålverk etc.) og jorbruk som eksempler på industrier som det ser ut til å knyttes store symbolske verdier til i Norge, men som reelt sett omtrent ikke bidrar til verdiskapning. Er dette også en form for snylting etter din mening? Skal vi tvinge bøndene over i annet, mer verdiskapende arbeid? Hva er egentlig forskjellen på en bonde og en som bruker sosialstønaden på å lage en kortfilm?

Det er liten foskjell på norske bønder og andre som grovt utnytter velferdstaten.

Imidlertid finnes der knapt statsdrevne industriarbeidsplasser tilbake i Norge, og de få som er går i dag med overskudd.

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bente831365380491

8

• Dorthe

7

• tiliti

6

• nynne

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har aldri brukt uttrykket "annen industri". Jeg snakker om industriarbeid (stålverk etc.) og jorbruk som eksempler på industrier som det ser ut til å knyttes store symbolske verdier til i Norge, men som reelt sett omtrent ikke bidrar til verdiskapning. Er dette også en form for snylting etter din mening? Skal vi tvinge bøndene over i annet, mer verdiskapende arbeid? Hva er egentlig forskjellen på en bonde og en som bruker sosialstønaden på å lage en kortfilm?

"Hva er egentlig forskjellen på en bonde og en som bruker sosialstønaden på å lage en kortfilm? "

Forskjellene ville nok fremgå tydeligere for deg hvis de to nevnte yrkesgruppene la ned arbeidet.

Gjest - ikke døm andre så fort
Skrevet

Jeg synes absolutt du skal holde deg unna - så vidt jeg skjønner er feilen dine bekjente gjør i følge deg at de ikke aktivt søker jobb for tiden. Det kan det være mange grunner til.

Jeg har selv vært arbeidsledig i en lengre periode - og jeg skal love deg etter en lang periode der man virkelig forsøker (selv om man kanskje ikke snakker så mye om det til andre) er det lett å resignere og gi opp. Jeg har vært ute av trygdesystemet noen måneder nå - men må resignere og melder meg ledig igjen en av de nærmeste dagene - og jeg vet at det kommer til å koste meg MYE å søke aktivt igjen. Hva man formidler til venner og kjente i en slik situasjon er ofte bare en bitte liten flik av det man egentlig føler og gjør - nederlaget er stort, og de færreste våger å vise hvordan de egentlig sliter.

Hvis dine bekjente direkte begår ulovligheter, dvs. både mottar trygd og svart lønn, er saken litt anderledes - men for mange som befant seg i høyere lønnskategorier da de mistet jobben/ ble syk, er det svært vanskelig å få pengene til å strekke til, alternativet til å begå små ulovligheter kan være å måtte selge huset, nekte ungene å være med på fritidsaktiviteter eller lignende ting som skjærer i hjertet. Jeg forsvarer ikke slike handlinger, men skjønner at enkelte faller for fristelsen.

For mennesker med uføretrygd kan situasjonen være minst like ille. Arbeidsmarkedet er vanskelig nok for friske arbeidsløse mennesker med jobberfaring og utdannelse av ulike slag - har man et eller annet fysisk eller psykisk medisinsk problem i tillegg, kan det nok føles umulig. Men de tror neppe de deler disse følelsene med deg - jeg har selv fremstått som sterk og oppegående utad - selv om barnet inne i meg har vært desperat etter at noen skulle "redde" meg.

Gjest arbeidsledig akademiker
Skrevet

Jeg synes absolutt du skal holde deg unna - så vidt jeg skjønner er feilen dine bekjente gjør i følge deg at de ikke aktivt søker jobb for tiden. Det kan det være mange grunner til.

Jeg har selv vært arbeidsledig i en lengre periode - og jeg skal love deg etter en lang periode der man virkelig forsøker (selv om man kanskje ikke snakker så mye om det til andre) er det lett å resignere og gi opp. Jeg har vært ute av trygdesystemet noen måneder nå - men må resignere og melder meg ledig igjen en av de nærmeste dagene - og jeg vet at det kommer til å koste meg MYE å søke aktivt igjen. Hva man formidler til venner og kjente i en slik situasjon er ofte bare en bitte liten flik av det man egentlig føler og gjør - nederlaget er stort, og de færreste våger å vise hvordan de egentlig sliter.

Hvis dine bekjente direkte begår ulovligheter, dvs. både mottar trygd og svart lønn, er saken litt anderledes - men for mange som befant seg i høyere lønnskategorier da de mistet jobben/ ble syk, er det svært vanskelig å få pengene til å strekke til, alternativet til å begå små ulovligheter kan være å måtte selge huset, nekte ungene å være med på fritidsaktiviteter eller lignende ting som skjærer i hjertet. Jeg forsvarer ikke slike handlinger, men skjønner at enkelte faller for fristelsen.

For mennesker med uføretrygd kan situasjonen være minst like ille. Arbeidsmarkedet er vanskelig nok for friske arbeidsløse mennesker med jobberfaring og utdannelse av ulike slag - har man et eller annet fysisk eller psykisk medisinsk problem i tillegg, kan det nok føles umulig. Men de tror neppe de deler disse følelsene med deg - jeg har selv fremstått som sterk og oppegående utad - selv om barnet inne i meg har vært desperat etter at noen skulle "redde" meg.

Helt enig!

Gjest uten signatur
Skrevet

Det er mange ting man kan bli sykemeldt for som ingen kan se. Verken lege eller noen andre.

Det er jo bare å si at du har så fryktelig vondt i ryggen. Det er klart legen undersøker deg, men han kan jo ikke si at "nei, du har ikke vondt i ryggen". Og på den måten kan man få sykepenger, selv om man egentlig ikke er syk.

Det går opp i opp med de som ikke får sykemelding selv om de er syke det da! Jeg fikk ikke det, og gikk uten inntekter i et helt år. Var totalt utbrent. Så dette går begge veier.

Og at noen ljuer hos legen overrasker vel ikke? Folk juger jo i hele samfunnet. Snylte på skatten er jo feks like mye å unndra andre skattekroner som trygdemisbruk er å bruke andres skattekroner faktisk!

laguna1365380434
Skrevet

Det ville jeg ALDRI gjort. Jeg synes det er ekkelt å sladre, så sant det ikke er snakk om mord,eller noe;)

Tror forøvrig ikke at det er noen ønskesituasjon å leve på sosialtrygd du, uansett om en får sove ut om morgenen. Da sitter man igjen med en 4000 kr å leve for hele måneden, etter hva jeg forstår.

Om disse vennene dine faktisk ØNSKER å leve kun på trygd, men har andre muligheter får du heller fortsette å snakke haedt til dem.

Hvordan det er mulig skjønner jeg dog ikke, da sosialvesenet er ganske gode til å luke ut de som faktisk har andre overlevningsalternativer selv.

Tross myter om slaraffenliv på sossen, liksom.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg mener at mange av de som virkelig hadde trengt å benytte seg av økonomiske støtteordninger gjør det ikke. Grunnen kan være at de ikke vet om at de har rettigheter, de ser det som en skam og belastning å søke etc.

Jeg mener den fattigdommen som er et resultat av dette er et større velferdsproblem enn at det er noen som får penger uten å ha rett til det.

Helt enig!

laguna1365380434
Skrevet

Vil du ha helt amerikanske tilstander her eller, hvor ingen får noen ting. Det er nemlig resultatet hvis ingen gidder å jobbe.

Amerikanske tilstander? I USA skal det rimelig mye til for å benytte seg av et dårlig trygdesystem altså.

Og folk flest jobber ræva av seg, mye mer enn her!

Måtte bare skyte det inn.

:-)

laguna1365380434
Skrevet

Helt malapropos : hvordan skulle en liksom få en sosialtrygd tilå dekke utgiftene tilen kortfilm?

Gjest Terakotta
Skrevet

Det går opp i opp med de som ikke får sykemelding selv om de er syke det da! Jeg fikk ikke det, og gikk uten inntekter i et helt år. Var totalt utbrent. Så dette går begge veier.

Og at noen ljuer hos legen overrasker vel ikke? Folk juger jo i hele samfunnet. Snylte på skatten er jo feks like mye å unndra andre skattekroner som trygdemisbruk er å bruke andres skattekroner faktisk!

der sa du noe - jeg må huske å levere selvangivelsen på nettet i dag!

Skrevet

"g" ligger svært nær "t" på tastaturet.

Jeg vet, jeg vet.. det var bare så koselig .. *host* .. morsomt :)

Skrevet

Amerikanske tilstander? I USA skal det rimelig mye til for å benytte seg av et dårlig trygdesystem altså.

Og folk flest jobber ræva av seg, mye mer enn her!

Måtte bare skyte det inn.

:-)

Det at de jobber så mye i USA vet jeg er tilfelle. Men der har de også ADA som passer på at syke og funksjonshemmede ikke blir diskriminert når det gjelder bl.a muligheten til lønnet arbeid. Og de har mulighet til å jobbe på egne premisser noe man ikke har her. Og da hadde antageligvis langt flere hatt mulighet til å være ute i arbeidslivet.

Skrevet

Jeg lurer litt på hva du har tenkt å angi dem for, jeg.

Har de oppgitt feil informasjon for å motta stønad? Jobber de svart?

Skrevet

Venner av deg sa du? Da er du jaggu meg litt av en dårlig venn å ha, som i det hele tatt tenker tanken.

Om det hadde vært noen andre også for den del, skal man som mange andre her også sier, være veldig forsiktig med å blande seg borti slikt.

Det kan være mye skjult som ikke du ser, og som de sliter med konstant, og til og med ikke vil plage deg med.

Det kan være nedverdigende og vanskelig nok å motta støtte, om ikke sånne som deg skal dolke dem i ryggen i tillegg.

Mitt råd er at du passer dine egne saker, og priser deg lykkelig for at du kan jobbe. Det er lite å være misunnelig på når det gjelder trygd

Skrevet

Helt malapropos : hvordan skulle en liksom få en sosialtrygd tilå dekke utgiftene tilen kortfilm?

Et poeng. Vi får si at det er manusforfatteren som går på sosialen. Regissøren har jobba i reklamebransjen, men gikk lei og får nå arbeidsledighetstrygd i stedet. Han har også spart seg opp litt penger og jobber svart på si.

Skrevet

"Hva er egentlig forskjellen på en bonde og en som bruker sosialstønaden på å lage en kortfilm? "

Forskjellene ville nok fremgå tydeligere for deg hvis de to nevnte yrkesgruppene la ned arbeidet.

Jeg ville savne kortfilmene, mener du, mens jeg fortsatt ville kunne spise gode importerte landbruksprodukter ("godt europeisk"/"godt afrikansk")?

Skrevet

Det er liten foskjell på norske bønder og andre som grovt utnytter velferdstaten.

Imidlertid finnes der knapt statsdrevne industriarbeidsplasser tilbake i Norge, og de få som er går i dag med overskudd.

Tja. Men det blir færre og færre av dem; i dag er det flere uføretrygda enn industriarbeidere, så mest av alt er det symbolsk arbeid.

Skrevet

Resonnementet forutsetter at bøndene i Europa ikke mottar noen form for støtte. Så vidt jeg vet, er dette ikke riktig.

Skrevet

Jeg kommer nok ikke til å gjøre noe. Min egen sperre er nok, jeg lurte vel egentlig på som skulle til for at _du_ skulle angitt noen du visste snyltet til seg penger.

Jeg uttaler meg selvfølgelig på den informasjonen de to jeg kjenner selv har gitt meg, og det er ganske grundig, men samme det.

Det eneste stikket jeg vel tok meg veldig nær av var at jeg var en dårlig venn som kunne tenke noe sånt om dem. Altså; det finnes jo en grunn til at jeg tenker som jeg gjør. Og ja, jeg kan til dels være enig i at det er dårlig gjort å trekke de konklusjonene jeg har gjort. Er enig i at ikke alle somgår på dagpenger og sosialstønad ikke snylter, og at ikke alle får så de kan leve så fett, men så finnes det også de som faktisk gjør det da....

Ja ja, jeg får passe på å holde min egen sti ren.

Og utifra det jeg leser av svar, er det fint få som ville ha gjort det, uansett situasjon.Så da er de aller aller fleste snyltere trygge og kan sove godt om natten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...