Gå til innhold

yrkesrettet attføring, aetat

Anbefalte innlegg

Skrevet

nei, bioingeniør er ikke tilnærmet det yrket jeg har.

Har fagbrev somkjemisk prosessoperatør, altså gått to år på vidregående og to år i lære.

Jeg har hatt en del trøbbel meg trygdekontoret, da fordi de ikke kan sine egne lover og regler.

Om aetat skal være vanskelig vet jeg ikke, håper de ikke er det. Alle jeg har hørt om som har gått på yrkesrettet attføring har fått det de ville ha.

Men jeg vet ikke hvilke av delene jeg helst vil ha.

Skal ha møte med skasbehandleren neste uke.

Da jeg snakkte med han på telefonen så nevte han at de ga max 3 år til skolegang, men i følge loven så stemmer ikke det helt.

Det er det de sier, men jeg kjenner folk som har gått både 1 og 4 år på yrkesrettet attføring... så dette går vel etter sjønn kan jeg tenke meg!

Håper de ikke er så vanskelig der du bor som her jeg bor... for her vil de helst beholde arbeidsledig tallet på samme nivå som alltid, og utdanning hvem trenger det... mener de:)

Fortsetter under...

Skrevet

Neida jeg skjønner hva du mener. Jeg er bare for sliten til å ta opp kampen igjen nå. Desillusjonert. Handicapet mitt synes ikke utenpå, og selv om det står utførlig forklart i papirene mine så skjønner alikevel ikke A-etat konsekvensene av det. Jeg skal ta et par år hjemme nå. Og så skal jeg søke skole på eget initiativ etter det. De kan ikke stenge meg ute for evig.

Forstår deg godt jeg.

Har blitt utrolig sliten og deprimert med all kampenjeg selv må føre mot trygdekontoret. Blir det det samme med aetat så får advokaten overta der og på en eller annen måte.

Du får uansett har lykke til videre. Håper det ordner seg tilslutt

Skrevet

nei, bioingeniør er ikke tilnærmet det yrket jeg har.

Har fagbrev somkjemisk prosessoperatør, altså gått to år på vidregående og to år i lære.

Jeg har hatt en del trøbbel meg trygdekontoret, da fordi de ikke kan sine egne lover og regler.

Om aetat skal være vanskelig vet jeg ikke, håper de ikke er det. Alle jeg har hørt om som har gått på yrkesrettet attføring har fått det de ville ha.

Men jeg vet ikke hvilke av delene jeg helst vil ha.

Skal ha møte med skasbehandleren neste uke.

Da jeg snakkte med han på telefonen så nevte han at de ga max 3 år til skolegang, men i følge loven så stemmer ikke det helt.

Problemet no er at det er innskjerpa praksis fra 1. januar i år. Du vil neppe få meir enn inntil 3 års skole pga dette. Eg kan kome i klemma sjølv pga det, utdanninga mi er 3-årig, men eg fikk begynne på kurset i forkant semesteret før (syns det var smartere enn å gå og vente eit halvår til, sant?) men det kan bety at eg ikkje får dekt det siste halvåret da. Så firkanta kan ein jo vere, sjølv om det er idiotisk.

Gjest ikke alle
Skrevet

Gjode du noe spes siden du fikk det du ville?

Hvor lang tid tok det fra du var overført til aetat til du fikk en time hos sakbehandler?

Jeg husker ikke hvor lang tid det tok før jeg fikk komme til saksbehandler, men det var ikke lenge. Har alltid fått time på kort varsel.

Jeg har ikke gjort noe spesiellt som jeg vet om. De spør alltid hva jeg vil selv, og jeg får det.

Gjest ikke alle
Skrevet

Prater ikke over hodet mitt i hverfall!!! Dette er tilfellet for MANGE her jeg bor... De fleste jeg kjenner både her jeg bor og andre steder har hatt problemer med å komme seg utav den...

Enklere forklaring på innlegget mitt har jeg ikke!!!

Ikke en eneste positiv erfaring fra aetat, hverken her eller andre plasser jeg har bodt.... derfor holder JEG meg unna... du behøver ikke

Men om man vil ut av Aetat, så er det da faktisk bare å slutte å sende inn meldekort. Enklere kan det ikke bli. Det er da ikke noe fengsel.

Og om man ikke føler man får skikkelig behandling så bør man jo be om en annen saksbehandler. Det er da bare mennesker som sitter der og. I tillegg bør man sette seg inn i hvilke rettigheter som gjelder en selv. Da har man også nope å "slå i bordet" med om man ikke er enig i sakens gang.

Gjest ikke alle
Skrevet

tilføying... du holder på med attføringen nå....

Du har ikke prøvet å komme deg utav den ennå!

Så egentlig så var vel besvarelsen din ikke myntet på meg, men de som ennå er der!

Jeg skjønner ikke hva du mener med "ut av det"? Det er da for søren ikke et fengsel.

Man tar en utdanning, og så søker man jobb. Noe større enn det er det faktisk ikke.

Det er ikke noen sekt e.l.

Annonse

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du mener med "ut av det"? Det er da for søren ikke et fengsel.

Man tar en utdanning, og så søker man jobb. Noe større enn det er det faktisk ikke.

Det er ikke noen sekt e.l.

Du har tydeligvi s bestemt deg for at du ikke skjønner hva jeg mener...

Hva gjør man, når man ikke har rett til a.ledig trygd, eller man ikke er frisk nok til å gå å bli psyketned på sosialkontoret... skal man bli HORE da for å få penger, de sitter der med makta i begge hender og bestemmer hva du skal bli!

Du kommer sikkert fra byen der det er mange som sitter og styrer med attføring, jeg kommer fra en pitteliten plass der de bare har en attføringskonsulent, da kan man jop skifte ikke sant? når de andre er sykemeldt og ikke er på jobb mer enn en gang i halvåret...

Du skjønner TYDELIGVIS ikke hva jeg prater om

Skrevet

Problemet no er at det er innskjerpa praksis fra 1. januar i år. Du vil neppe få meir enn inntil 3 års skole pga dette. Eg kan kome i klemma sjølv pga det, utdanninga mi er 3-årig, men eg fikk begynne på kurset i forkant semesteret før (syns det var smartere enn å gå og vente eit halvår til, sant?) men det kan bety at eg ikkje får dekt det siste halvåret da. Så firkanta kan ein jo vere, sjølv om det er idiotisk.

§ 11-6. Nødvendige og hensiktsmessige tiltak

Ytelser i forbindelse med utdanning gis i inntil tre år. Det kan gjøres unntak fra begrensningen i foregående punktum dersom medlemmet på grunn av sykdom, skade eller lyte ikke kan gjennomføre en nødvendig og hensiktsmessig utdanning i løpet av tre år og er i en utdanningssituasjon som avviker vesentlig fra den som gjelder for andre.

Har en sjanse for å kunne få fire år da jeg har en (yrkes)skade.

Skrevet

§ 11-6. Nødvendige og hensiktsmessige tiltak

Ytelser i forbindelse med utdanning gis i inntil tre år. Det kan gjøres unntak fra begrensningen i foregående punktum dersom medlemmet på grunn av sykdom, skade eller lyte ikke kan gjennomføre en nødvendig og hensiktsmessig utdanning i løpet av tre år og er i en utdanningssituasjon som avviker vesentlig fra den som gjelder for andre.

Har en sjanse for å kunne få fire år da jeg har en (yrkes)skade.

Og eg er i ein "utdanningssituasjon som avviker vesentlig fra den som gjelder for andre", så da kanskje det er håp likevel ;-)

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...