Gå til innhold

uaktsomt drap fra balkongen - noen med juridisk kompetanse?

Anbefalte innlegg

Gjest Humbert H.
Skrevet

Ville man blitt tiltalt for uaktsomt drap om man kom til å velte en tung gjenstand, f.eks. en blomsterpotte, utenfor en balkong i stor høyde, hvorpå gjenstanden traff noen nede på gata i hodet, med døden til følge? Hva ville strafferammen være? Ville man sannsynligvis blitt frikjent? Og hvilket ansvar har den som eventuelt har plassert plomsterpotta der den sto (hvis denne ikke er den samme som skyver den utfor)?

Bente831365380491
Skrevet

Har du gjort dette da, siden du spør??

Gjest Humbert H.
Skrevet

Har du gjort dette da, siden du spør??

Ja, uff, jeg gjorde det på en fest i går. Føler meg ikke særlig høy i hatten nå!

Bente831365380491
Skrevet

Ja, uff, jeg gjorde det på en fest i går. Føler meg ikke særlig høy i hatten nå!

Tror ikke noe på det.

Uansett, kan jo hende at det blir uaktsomt. Må jo bli noe sånt som at du og en annen kjører en bil. Du kjører, sovner og kjører utfor. Han som sitter på blir så skadet at han senere dør. Da blir du tiltalt (i verste fall) for uaktsomt bildrap. Jeg vet om en som ble det, men vet ikke om han måtte sitte inne....Tror det at kompisen døde var straff nok (på en måte)

Så svaret på spm ditt vil jeg si er ja.

Men det er bare min mening, og er ikke så veldig inne på strafferett.

Skrevet

Jeg ville si sjansen for en siktelse er rimelig stor, men ut over det er det umulig å gjette seg til. Dertil er retten så uforutsigbar i forhold til hvordan de bedømmer bevisene fra etterforskningsmaterialet.

Strafferammen for uaksomt drap er tre år, men seks år hvis det foreligger særdeles skjerpende omstendigheter. Så jeg ville sikret blomsterpottene, var jeg deg.

Gjest Morsk
Skrevet

Her tror jeg detaljene i saken, som fremkommer under avhør, vil vil være helt utslagsgivende for om det vil bli reist tiltale mot noen eller ikke.

Gjest selje
Skrevet

Tror ikke noe på det.

Uansett, kan jo hende at det blir uaktsomt. Må jo bli noe sånt som at du og en annen kjører en bil. Du kjører, sovner og kjører utfor. Han som sitter på blir så skadet at han senere dør. Da blir du tiltalt (i verste fall) for uaktsomt bildrap. Jeg vet om en som ble det, men vet ikke om han måtte sitte inne....Tror det at kompisen døde var straff nok (på en måte)

Så svaret på spm ditt vil jeg si er ja.

Men det er bare min mening, og er ikke så veldig inne på strafferett.

Som drapsmetode er det ikke å anbefale. Sjansen for at man skal få det til i rette øyeblikk og virkelig med døden til følge er små.

Derimot er sjansen stor for at offeret overlever og enten har sett deg skyve vasen ell.likn. utfor, eller at andre har gjort det.

Anbefales ikke for forfattere eller drapsmenn.

Gjest don'tstandsoclosetome
Skrevet

Hva planlegger du nå?

Han kaller seg Humbert H.

Humbert Humbert er en skikkelse fra Nabokovs bok Lolita. Ham gifter seg med moren, men begjærer den 12-årige datteren og innleder et forhold til henne etter at moren dør i en ulykke.

Gjest Terakotta
Skrevet

Han kaller seg Humbert H.

Humbert Humbert er en skikkelse fra Nabokovs bok Lolita. Ham gifter seg med moren, men begjærer den 12-årige datteren og innleder et forhold til henne etter at moren dør i en ulykke.

*grøss* (har en datter på 12) :)

Gjest don'tstandsoclosetome
Skrevet

*grøss* (har en datter på 12) :)

...det har jeg også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...