Gå til innhold

Student og kronisk sykdom noen smutthull her?

Anbefalte innlegg

Gjest Timari
Skrevet

er student og har i nesten 5 år vært syk på grunn av en skade som jeg har blitt operert for i fjor. Jeg vet ikke noe om fremtidsutsiktene men jeg vil alltid slite med problemet.

på den økonomiske siden så har jeg fått omgjort noe lån til stipend i sykeperioden, men det er begrenset hvor mye jeg får, spesielt når jeg vil ta eksamen. Har søkt om attføring men trygdekontoret mener at jeg ikke kvalifiserer til attføring fordi det betyr omskolering og jeg vil jo fortsette på det studiet jeg går på. Dessuten var jeg ikke sykemeldt lenge for å få rehab penger. Dessuten er aldersgrensen 26 år og jeg er 23.

Dillemmaet mitt er at jeg pga sykdom ikke har mye krefter ti l å jobbe noe særlig ved siden av studiene. Jeg har pådratt mye ekstra studielån pga det. også fordi jeg måtte ha studentleielighet med eget bad og toalett som koster mer enn andre hybler. jeg må legge til at den fysiske sykdommmen også har ført til en psykososialoe problemer for meg og jeg går fast til psykolog/psykiater for dette

det virker som jeg enten må være helt syk og holde meg hjemme eller gå på skolen og regnes som arbeidsfør og ikke motta noe som helst. Jeg kvalifiserer heller ikke til bostøtte

er det virkelig ingen smutthull jeg kan falle inn gjennom?

takknemmelig for svar

oppgitt

Fortsetter under...

Gjest bare en
Skrevet

Jeg tror ikke det er noen smutthull du kan bruke. Attføring får du jo ikke. Og rehabiliteringspenger er ikke store summen å snakke om. Eneste alternativet da er sosialen, men de vil somregel ikke hjelpe studenter fordi de mener at man skal klare seg på lånekassen.

Desverre må du vente til du blir så dårlig at du må ha 100% arbeidsufør slik at du kan få rehabiliteringspenger for så å gå over på attføring etter noen år.

Skrevet

Hvis du ikke har trygderettigheter bør du kanskje få behandleren din til å skrive en uttalelse om at du må bo i en slik leilighet og at du ikke er i stand til å jobbe ved siden av studiene. Dette kan du bruke i forhold til sosialkontoret. Kan hende du får supplerende hjelp om pengene fra Lånekassa ikke strekker til.

Skrevet

Kanskje du kan klare å jobbe i sommerferien slik at du har litt ekstra å gå på resten av året.

Jeg tror ikke du kvalifiserer til ekstra støtte, men dersom boutgiftene dine er vesentlig høyere enn hva du ville hatt som frisk så kan du kanskje diskutere med sosialkontoret om de kan dekke mellomlegget.

Skrevet

Hm, du kan iallefall SØKE rehabiliteringspenger dersom legen din kan sansynliggjøre at du har vært syk i over 20 uker.

Ellers tror jeg det er elendig når det gjelder studenter og trygd i det hele tatt.

Dersom du hadde vært over 26 kunne du kanskje dradd gjennom en attføring selv om du allerede går på skole, med litt krangling.

Andre muligheter .. hm .. du kan jo høre med legen din om en eller annen grad midlertidig uføretrygd, men det er lite sansynlig før attføring er forsøkt.

Jeg ville nok helst bare satt med ned med legathåndboken, og skrevet søknader til det glødet.

Ellers kan sosialkontoret hjelpe i sommerferien dersom du har sykdom/skade som gjør at du sliter med å kunne ha en sommerjobb.

Annonse

Gjest Timari
Skrevet

Hm, du kan iallefall SØKE rehabiliteringspenger dersom legen din kan sansynliggjøre at du har vært syk i over 20 uker.

Ellers tror jeg det er elendig når det gjelder studenter og trygd i det hele tatt.

Dersom du hadde vært over 26 kunne du kanskje dradd gjennom en attføring selv om du allerede går på skole, med litt krangling.

Andre muligheter .. hm .. du kan jo høre med legen din om en eller annen grad midlertidig uføretrygd, men det er lite sansynlig før attføring er forsøkt.

Jeg ville nok helst bare satt med ned med legathåndboken, og skrevet søknader til det glødet.

Ellers kan sosialkontoret hjelpe i sommerferien dersom du har sykdom/skade som gjør at du sliter med å kunne ha en sommerjobb.

flere har snakket om legater. så det har det blitt noen av. får bare håpe at jeg får napp noen steder her

tusen takk for svar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...