Gå til innhold

Ekstremt overvektig hund - dyreplageri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går så jeg noe av det mest tragiske jeg har sett på lenge, en dame kom gående med en vanvittig overvektig hund. Dvs. hun forsøkte å gå tur med hunden, men pga sin ekstreme overvekt og sikkert elendige kondis klarte den ikke å gå, satt seg ned gang på gang og nesten veltet over ende... Jeg hadde så vondt av den hunden... Eieren (om hun var det), var i alle fall normalt slank.

Eieren må jo ha sett for en liten evighet siden at dette gikk gal vei, og burde gjort noe med fôr (type/mengde), og selvsagt mosjon. Nå er den ikke lenger i stand til å mosjonere i nevneverdig grad.

Jeg visste ikke hva jeg skulle si i situasjonen og endte med å ikke si noe som helst... Noe jeg irriterer meg over i ettertid. Men, om jeg ser denne eieren igjen, så vil jeg nok klare å få sagt noe om det dyreplageriet. For det mener jeg at det er...!

Fortsetter under...

Gjest tips
Skrevet

Forsikre deg om at den som går tur med hunden er den som har hatt ansvaret for foringen de siste årene før du kommer med kritikk!

Jeg er enig i at det er dyreplageri og ikke sørge for nok mosjon i forhold til matinntak på hunder.

Men hvis det er noen som har tatt over ansvaret for hunden, eller tilbudt seg å gi hunden mosjon, så kan kritikk mot denne gjøre at den som prøver å hjelpe slutter med det (ikke orker å ta med hunden ut igjen hvis man bare får kjeft).

Så stopp, kos litt med hunden og småprat med "eieren" slik at du får vite litt om situasjonen. Kom heller med ros for at de er ute og går, slik at de gjør det mere. Kom også gjerne med tips om at veterinæren har spesialfor og oppfølging for hunder med vektproblemer.

Skrevet

Forsikre deg om at den som går tur med hunden er den som har hatt ansvaret for foringen de siste årene før du kommer med kritikk!

Jeg er enig i at det er dyreplageri og ikke sørge for nok mosjon i forhold til matinntak på hunder.

Men hvis det er noen som har tatt over ansvaret for hunden, eller tilbudt seg å gi hunden mosjon, så kan kritikk mot denne gjøre at den som prøver å hjelpe slutter med det (ikke orker å ta med hunden ut igjen hvis man bare får kjeft).

Så stopp, kos litt med hunden og småprat med "eieren" slik at du får vite litt om situasjonen. Kom heller med ros for at de er ute og går, slik at de gjør det mere. Kom også gjerne med tips om at veterinæren har spesialfor og oppfølging for hunder med vektproblemer.

Takk for gode tips! Jeg har faktisk tenkt tanken på at "eieren" kanskje gjorde noen en tjeneste, evt. har tatt hunden i omplassering eller noe. Så det var vel litt av grunnen til at jeg valgte å ikke si noe...

Bare for å illustrere, hunden var større enn denne: http://www.jacksonscott.com/panoply/images/fat-dog.jpg - kanskje nærmere denne http://news.bbc.co.uk/media/images/38144000/jpg/_38144237_dog1_bbc.jpg i omfang...

Gjest Naturbarn
Skrevet

Dyreplageri,ja!

Akkurat som når foreldre forer ungene sine med for mye godteri...og de blir overvektige...barnemishandling!

Men dessverre,helt lovlig!

Gjest Terakotta
Skrevet

Var hjemme hos noen en gang som foret den lille hunden sin med sukkerbiter - de tror kanskje de er snille, hunden var fet og nesten blind. fælt å se på. Vel, noen skulle ikke hatt unger, noen skulle ikke hatt hunder - eller andre dyr. Sånn er det bare.

Gjest Terakotta
Skrevet

Dyreplageri,ja!

Akkurat som når foreldre forer ungene sine med for mye godteri...og de blir overvektige...barnemishandling!

Men dessverre,helt lovlig!

Men det har man ikke "lov" til å si fra om - (ref. Foreldre - og barn-forum - jeg blir så forbannet hver gang jeg går inn der)

Annonse

Skrevet

Husk at det KAN være medisinske årsaker til hundens overvekt...

Skrevet

Husk at det KAN være medisinske årsaker til hundens overvekt...

Det KAN kanskje det, men jeg har mine tvil, særlig når den var så stor som dette omtrent:

http://news.bbc.co.uk/media/images/38144000/jpg/_38144237_dog1_bbc.jpg

Jeg vet at hypotyreose kan ramme hunder, og at det kan medføre overvekt, men i såfall burde hunden ha blitt medisinert for dette, og satt på spesial-fôr for overvektige hunder.

Jeg synes det var vondt å se hvor smertefullt det tydeligvis var for hunden å gå den korte strekningen forbi huset vårt. Den orket rett og slett ikke, og måtte sette seg gjentatte ganger.

Skrevet

Noen hunder spiser hva de kommer over, andre er mer kresne.

Var det en labrador/retriever-hund? De blir lett for tjukke. Vi måtte kjøpe "slankefor" og ikke gi den matrester. Når den ble dårlig til bens, fikk vi resept på tabletter, som hjalp godt. Husker ikke hva de heter, men nabofrua med dårlige bein brukte samme merke tabletter til seg selv!

Skrevet

Noen hunder spiser hva de kommer over, andre er mer kresne.

Var det en labrador/retriever-hund? De blir lett for tjukke. Vi måtte kjøpe "slankefor" og ikke gi den matrester. Når den ble dårlig til bens, fikk vi resept på tabletter, som hjalp godt. Husker ikke hva de heter, men nabofrua med dårlige bein brukte samme merke tabletter til seg selv!

Det var en retriever ja. Men har du sett bildene i noen av de andre svarene mine her. Den var ikke bare litt overvektig, det var helt enormt. Hunden brukte vanvittig lang tid den lille gatestubben forbi oss, og deiset ned på rompa flere ganger, rett og slett fordi beina ikke klarte å holde han/hun oppe...

Hvis hunden kommer forbi igjen, så skal jeg snakke med eieren (eller hva hun nå er), på en pen måte, men finne litt mer ut om bakgrunnen.

Skrevet

Fælt er det. Så en tilsvarende, men katt, hos en gammel dame hvor jeg så på en brukt sofa til salgs. Bildet av den kjempesvære katten hennes får jeg ikke ut av hodet. :(

Skrevet

Det var en retriever ja. Men har du sett bildene i noen av de andre svarene mine her. Den var ikke bare litt overvektig, det var helt enormt. Hunden brukte vanvittig lang tid den lille gatestubben forbi oss, og deiset ned på rompa flere ganger, rett og slett fordi beina ikke klarte å holde han/hun oppe...

Hvis hunden kommer forbi igjen, så skal jeg snakke med eieren (eller hva hun nå er), på en pen måte, men finne litt mer ut om bakgrunnen.

Jeg så på bildene, ja. Vår hund var ikke så svær, heldigvis. Den elsket å gå lange turer, men noen ganger kunne den ikke gå etterpå. Var jeg alene med den om vinteren (egentlig var det min datters hund, men hun hadde den ikke alltid med seg på skole/arbeid), fikk den mindre trim. Jeg våget ikke gå med den i bånd når det var glatt, for den dro til jegt stupte.

Skrevet

Jeg så på bildene, ja. Vår hund var ikke så svær, heldigvis. Den elsket å gå lange turer, men noen ganger kunne den ikke gå etterpå. Var jeg alene med den om vinteren (egentlig var det min datters hund, men hun hadde den ikke alltid med seg på skole/arbeid), fikk den mindre trim. Jeg våget ikke gå med den i bånd når det var glatt, for den dro til jegt stupte.

Denne hunden elsker nok ikke lange turer, av den enkle grunn at den ikke orker...

Annonse

skorpionfisken
Skrevet

Fælt er det. Så en tilsvarende, men katt, hos en gammel dame hvor jeg så på en brukt sofa til salgs. Bildet av den kjempesvære katten hennes får jeg ikke ut av hodet. :(

Aprpos katt. Min mors katt ser smellfeit ut den, men om du vasker beistet blir hun nærmest mager. Hun har utrolig mye pels.

Skrevet

Aprpos katt. Min mors katt ser smellfeit ut den, men om du vasker beistet blir hun nærmest mager. Hun har utrolig mye pels.

Hadde enda det vært tilfelle med den hunden jeg så i går... Men den hadde ikke enorm pels, det var en labrador retriever.

Skrevet

Denne hunden elsker nok ikke lange turer, av den enkle grunn at den ikke orker...

Derfor kan kanskje medisin hjelpe, den har nok fått vondt i hoftene/beina p.g.a. overvekten.

Gjest Naturbarn
Skrevet

Men det har man ikke "lov" til å si fra om - (ref. Foreldre - og barn-forum - jeg blir så forbannet hver gang jeg går inn der)

Nei,dessverre,ikke i gode gamle Norge...

Det er svært sjelden jeg ser overvektige barn med slanke foreldre...det er foreldrene som må ta et oppgjør med sin egen livsstil for ungenes skyld!

Ok, dette handler ikke lenger om dyreplageri ,men jeg mener at mennesker er viktigere, selv om jeg er dyreelsker1

Skrevet

Nei,dessverre,ikke i gode gamle Norge...

Det er svært sjelden jeg ser overvektige barn med slanke foreldre...det er foreldrene som må ta et oppgjør med sin egen livsstil for ungenes skyld!

Ok, dette handler ikke lenger om dyreplageri ,men jeg mener at mennesker er viktigere, selv om jeg er dyreelsker1

enig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...