Gå til innhold

Er du en chicken?

Anbefalte innlegg

Gjest jeg er visst
Skrevet

Du er kommet til et fint selskap hos venner og har fått en drink i hånden. Hjelper litt til på kjøkkenet, praten går og stemningen fin. Plutselig ser du at det også tilberedes kylling - i tillegg til lam. Dagen i forveien har du lest i avisene at det er stor fare for salmonellabakterier i kyllinger i dette landet.

Hva gjør du?

Sier du ifra? Hvis så, hvordan sier du ifra?

Gjest salmonella
Skrevet

Salmonella er jo bare en risiko hvis tilberedning (mht hygiene) ikke er bra, eller at kjøttet ikke er gjennomstekt.

Hvis kniver og fjæler som er brukt på salmonellainfisert rå kylling ikke er vasket før tilberedning av annen mat, er jo den andre maten (særlig den ustekte, som brød og salat osv) en større risiko enn kyllingen (hvis den er gjennomstekt). Så å holde seg unna kyllingen (med mindre den er rå ved benet) har jo ingen hensikt.

Jeg ville antageligvis ikke gjort noe, hvis jeg hadde gjort noe, ville det vært å tat med meg drinken på kjøkkenet og småpratet med kokken, for å sjekke at han / hun vasket det som hadde vært i kontakt med den rå fuglen. Kanskje tilbudt meg å vaske / rydde benken før jeg skar brød / kuttet salat eller noe annet man kan gjøre mens man småprater?

men antagelivis ville jeg stolt på vertskapet.

serendipity
Skrevet

1. Spiser lam

2. Driter i det, og regner med at det går bra. Jeg orker ikke å bekymre meg for alt.

Sier ingenting til vertskapet.

Skrevet

Jeg ville ikke gjort annet enn å spise både kylling og lam uten bekymring.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg spiser maten min, og takker og bukker.

Jeg orker ikke å risikovurdere alt mulig. Dessuten ville jeg i hvertfall ikke si fra til vertskapet, det ville jo høres ut som jeg hadde ankepunkter mot den huslige hygiene eller noe i den duren.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Stolt på vertskapet. Tatt et glass vin til og kost meg.

Gjest Grape soda
Skrevet

Jeg ville stolt på at vertskapet hadde gjenomstekt kyllingen bra nok, og spist den uten å si noe som helst.

De kan jo blir fornærmet viss du begynner å legge ut om salmonella. Det får du jo bare viss kyllingen ikke er bra nok stekt, så det kan tyde på at du tviler på hygenen og kjøkkenferdighetene til vertskapet..

skorpionfisken
Skrevet

Jeg hadde blitt fornærmet om noen hadde kommentert at maten jeg serverte teoretisk sett kunne inneholde noe slik at man ble syke av det.

I et slikt selskap hadde jeg holt kjeft, og spist kyllingen om den ikke var rosa inni. Ellers hadde jeg holdt meg til lammet.

At et land har problemer med salmonella i enkelte produkter betyr ikke at man er garantert å finne salmonellaen.

Men, forhåndsregler kan man jo ta, jeg spiser for eksempel ikke bløtkokte egg i Danmark, men godt stekt egg spiser jeg da.

Gjest papirtiger
Skrevet

Jeg er heldigvis ingen hysterisk kjærring.. Hadde jeg vært gravid, så hadde saken kanskje stilt seg annerledes.

Skrevet

Jeg er vegetarianer.. så jeg hadde spist potetene og grønnsakene og salaten (eller hva de nå hadde av kjøttfritt tilbehør..) og ikke tenkt mer på det. Ingen kan heller bli fornærmet da, om jeg ikke spiser kyllingen. En god fordel.

Skrevet

I et land med stor salmonellafare, tror jeg de fleste vet hvordan de skal tilberede kyllingen. Jeg så et program fra Danmark og tenkte at her har vi noe å lære. De aller fleste var kjempeforsiktige med tilberedning av kylling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...