Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Vi er så heldig at vi skal reise til Kina 3.6. for å hente vår lille datter. Vi har fått vite at hun visstnok går på toalettet selv. Jeg er litt interessert i erfaringer med bleietilvenning og sånne ting. Er det noen der ute som har erfaringer om hvordan en skal forholde seg til dette?

Svar/råd mottas med stoor takk!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/145572-erfaring-med-to-%C3%A5rige-kinabarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei kinasol,

vi har ei kina-prinsesse på snart 2,5 år. Vi hentet henne da hun var 9,5 mnd. gammel.

Hun var tidlig bleietørr/ren. Nattørr ved 21 mnd. og dagtørr ved 25 mnd.

Hvis vesla deres viser seg til å være bleietørr, så kan dere likvel forvente et tilbakefall .... grunnet omveltingene i livet hennes. Det er ikke sikkert hun får det - men det ville ikke være så rart om hun fikk det.

Vær i alle fall årvåken på hennes kroppslige signaler. Regner med at dere ikke snakker så mye kinesisk, så til og begynne med blir det vel mest kroppsspråk for å forstå hverandre.

Vesla vår var bæsjerein sommeren 03 - men da hun begynte hos dagmamma fikk hun ett tilbakefall. Jeg vil tro at det er samme grunn til at hun ikke ble tissetørr for 4 mnd. senere. Det skal ikke så store endringene til før ting skjærer seg litt.

Lykke til!

fra

skorpionfisken

Hvis hun allerede går på toalettet må du vel ikke tilvenne henne til bleier?

Du får så ofte du er i nærheten av et toalett sette henne der og si "Do" (eller hva du vil kalle det). Slik at hun fort oppfatter at om hun sier "Do" så gjør du alt du kan for å finne et til henne, evt hjelper henne av med klærne sånn at hun får gjort fra seg der det er naturlig. (For oss var det ofte bak en busk, om man ikke kommer fort nok til en do).

Uhell må man alltid regne med, men det gjelder å ta det med godt humør.

Hei kinasol,

vi har ei kina-prinsesse på snart 2,5 år. Vi hentet henne da hun var 9,5 mnd. gammel.

Hun var tidlig bleietørr/ren. Nattørr ved 21 mnd. og dagtørr ved 25 mnd.

Hvis vesla deres viser seg til å være bleietørr, så kan dere likvel forvente et tilbakefall .... grunnet omveltingene i livet hennes. Det er ikke sikkert hun får det - men det ville ikke være så rart om hun fikk det.

Vær i alle fall årvåken på hennes kroppslige signaler. Regner med at dere ikke snakker så mye kinesisk, så til og begynne med blir det vel mest kroppsspråk for å forstå hverandre.

Vesla vår var bæsjerein sommeren 03 - men da hun begynte hos dagmamma fikk hun ett tilbakefall. Jeg vil tro at det er samme grunn til at hun ikke ble tissetørr for 4 mnd. senere. Det skal ikke så store endringene til før ting skjærer seg litt.

Lykke til!

fra

Tusen takk for gode tips! Jeg vil selvfølgelig ikke venne henne til bleier hvis hun fortsetter å være tørr; gå på toalettet. Men jeg tenkte kanskje at alle forandringene som vil skje ville påvirke henne, og det var liksom da jeg lurte på hvordan en skulle gripe det an. Ingen ting er bedre enn at hun fortsetter som før; Altså går på toalettet selv.

Uansett tusen takk for tips!! Jeg regner med utfordringer, men at det ordner seg etter hvert. Vi gleeeder nå oss uansett noe helt vilt!!!!:)

Vår Colombiajente på nesten to år var også tørr når vi hentet henne. Det gikk greit den første tiden hjemme (hentet henne i aug) men når høsten kom med mer klær ble det etterhvert mange tilbakefall, og hverken hun eller vi gjorde så mye nummer av det, men tok på henne bleie etterhvert som uhellene ble flere. Når sommeren kom igjen gikke det veldig greit å slutte med bleiene, da var hun nok mye mer klar.

Jeg tror nok at både de store forandringene i livet hennes og det faktum at vi nok har et annet syn på små barn og hva de bør mestre enn de omsorgspersonene i hennes liv i Colombia var medvirkende til tilbakefallet....vår datter hadde hvertfall behov for å være "liten" jente innimellom, og vi ga henne rom for det;-)

Gjest fru grønn

Vi fikk også vår tulle som to-åring. Vi fikk vite at hun hadde hatt toalettrening på barnehjemmet, men det merket vi ikke mye til! Her går det i bleie fremdeles, etter ett år... Hun har behov for å ta igjen den tapte baby-tiden, med foreldre som duller og ordner med henne. Veldig forståelig.

Hvis det skulle vise seg at jenta deres går på do, kan dere sikkert lære de essensielle kinesiske ordene dere trenger.

Lykke til!

Annonse

Hei,

Vår tulle er nå 22 mnd, hun bruker bleier men sier ifra når hun skal tisse, og da kommer det somregel med en gang. Nå hun skal 'større saker', sier hun også ifra, og da rekker vi toalettet.

Vi kom hjem med henne i januar i år, og de aller første dagene sa hun riktignok ifra, men hun 'holdt seg ikke' :0)

Etterhvert lærte jeg meg når det var tiden, og hennes signaler/rytme. Nå er det faktisk slik at det er kun tiss som kommer i bleien, resten går i toalettet. 'Uhell' skjer, men da er det oss voksne som ikke har fulgt godt nok med.

Hennes ord for toalettbesøk er ' BA!', men hun kan definere tiss også nå (Hun sier 'isj' når hun sitter på toalettet og tisser). Ja, hun sitter helt vanlig på toalettet, ikke potte, og ikke 'ring'. Jeg sitter på en skammel foran henne, og hun støtter seg på meg ved behov.

Hun er ikke tørr om natten, men vi har heller ikke gjort så mye for at hun skal bli det, ved å gi henne mindre mengde m væske før leggetid f.eks.

Hei og gratulerer så mye!

I dag er det faktisk et halvt år siden vi kom hjem med vår datter som da var drøye 22 mnd. Hun fylte 2 år imidten av des. Rapportene vi hadde fått på forhånd fortalte at hun ikke brukte bleie og at hun var tørr. Vi stolte ikke helt på dette og satte på henne bleie de to-tre første dagene,men så var det jamt slutt. Hun sa i fra når hun skulle på toalettet og var tydelig vant til å sitte der. Dag to da vi var på adopsjonskontoret gikk hun bort til et sluk, og pappa så at hun gjorde antydning til å ville sette seg, samtidig sa hun noe som lignet på "monjau" og det viste seg at hun skulle tisse. Dag tre lot vi henne få slippe bleiene og det har gått bra hele veien. Hun har sagt i fra, og vi har tisset både her og der, i Den forbudte by og i vinterkulde her hjemme. Hun har hatt et par små uhell den senere tid fordi hun glemmer seg når hun er fordypet i lek ute - hun har da ropt at hun skal tisse, men hun har drøyd litt for lenge. Dette kan telles på en hånd. Så for vår lille skatt stemte rapportene, både med dette og mye annet. Språklig var hun kommet godt i gang med kinesisk og det virket som om hun skrudde på en annen bryter da vi landet på norsk jord og plukket opp norske ord og vendinger i rasende fart.Hun er i dag fullt på høyde med sine jevnaldringer og vel så det.

Dere har så uendelig mye å glede dere til - lykke til!

Hilsen Fibe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...