Gå til innhold

Verdens Barn, Adopsjonsforum - hva skal vi velge?

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen.

Har med interesse lest flere innlegg her inne over tid, og nå inviterer jeg meg selv inn "på ordentlig" for første gang.

Har kun ett spørsmål i dag - vi har fått informasjon både fra Adopsjonsforum og Verdens Barn. Norn med erfaringer som kan hjelpe oss å velge? Ser at det er noe forskjell på hvilke land de har på "programmet" - er det andre forskjeller?

Takknemlig for svar!

Fortsetter under...

trk1365380645

Da vi valgte forening, valgte vi Adopsjonsforum, da de var de eneste som hadde det landet vi ville adoptere fra, derfor var valget enkelt. AF er den største foreningen, noe som sikkert både kan være en fordel, f.eks i forhold til erfaring og kontakter, men også en ulempe i forhold til andre ting. Men vi har vært og er veldig fornøyde.

Gjest med hilsen en adoptant

Det finnes også en tredje adopsjonsforening, Inor Adopt, som jeg har hørt bare positivt om. Det er en mindre og nyere forening, men hvor medlemmene føler seg godt og personlig ivaretatt. De har hovedkontor i Kristiansand, men har også kontaktpersoner andre steder i landet ettersom jeg forstår.

Både VB og AF er "gamle" foreninger. Vi har brukt AF, men har ikke vært særlig fornøyd for å være ærlig (vil ikke si mer om det her). Ved neste adopsjon kommer vi helt klart til å bruke en av de andre foreningene.

Ellers er det som du sier, også avhengig av hvilket land dere ønsker å adoptere fra. Noen land har alle foreningene kontakter i, mens andre land er særegne for bare en eller to av foreningene.

Lykke til med valget!

Brasilmamma..

Vi har InorAdopt som forening. Skal adoptere fra Brasil. Er så langt veldig fornøyd med foreningen, har papirene våre i Brasil.

Kan jo nevne at IA ikke har så mange land som de andre foreningene. De har 4 giverland; Brasil, Bulgaria, Kina og Ungarn.

Lykke til videre !!

carla1365380461

Da vi skulle velge forening, tok vi kontakt med VB og AF (å velge Inor var ikke aktuelt) og avtalte nærmere møter. Vi fikk dermed snakket med en representant for begge foreningene og for AFs vedkommende fikk vi også hyggelig hjemmebesøk. Det var forresten den berømmelige 11. september, så jeg husker godt den kvelden...

Anbefaler deg å kontakte foredningene nærmere.

Lykke til!

Vi kontaktet både VB og AF (hadde akuratt hørt en uheldig historie om IA, men i ettertid har jeg jo hørt det om alle *ler*).

Vi valgte den foreningen vi følte med hjertevårt stemte for oss, og det ble VB. (kan nok hende hjertet var litt innvabilt der, altså, for vi kjente til VB fra før).

Af, har jo mange fler land, så det blir jo en vurderingsak dere må ta selv.

Vi er veldig fornøyd med VB, og det er sikkert di fleste med sin forening om det er VB, AF eller IA.

Velkommen hit!!!

Gleder meg til og bli "kjent" med deg.

MVH

Annonse

thuva1365380402

Vi fikk informasjon fra alle 3 foreningene før vi bestemte oss. Vi fant ut først hvilket land vi ønsket å adoptere fra, og ettersom vi valgte Korea var jo valget enkelt ettersom det kun er Verdens Barn som har det landet. Vi er fornøyde med VB og skal også bruke de ved neste adopsjon. Skal ha Korea da også.

Lykke til med deres valg.

Vi valgte land før vi valgte forening og alle tre foreningene formidlet Kina (som var det landet vi valgte...). Vi valgte bort InorAdopt med en gang av den grunn at vi ville ha en forening med lang erfaring fra dette landet og med geografisk nærhet til oss.

Vi kontaktet derfor Adopsjonsforum og Verdens Barn og ba om informasjon fra dem. I denne første kontaktfasen var det stor forskjell på responstid og hvordan responsen ble håndtert. Utfra dette så falt vårt valg veldig enkelt på Adopsjonsforum. - og vi er veldig fornøyd så langt!

Hei

Vi har vært i Kina to ganger på adopsjonsreise.

1. gangen brukte vi AF og andre gangen InorAdopt.

Det ble to veldig forskjellige adopsjonsreiser.

Med AF var alle detaljer for reisen planlagt av foreningen og som førstegangsadoptant var det greit - men litt hektisk og maten var til de grader kjedelig - litt for "storgruppe" preget.

Men det var flott med god oppfølging og hjelp hele veien i Kina, og reisefølget var fantastisk :-D.

Jeg har ingen dårlige oppleveler med AF og kan godt anbefale foreningen.

2. gang reiste vi med Inor Adopt. De har et annet opplegg. Denne gangen var ikke måltider og sight-seeing planlagt av foreningen, og det ble en mye mer spennende reise i så henseende. Siden jeg har vært i Kina flere ganger var det en bevist valg å kunne administrere turen selv. Vi ønsket å oppleve Kina på "egen hånd". Vi fikk selvfølgelig god hjelp av en utrolig professjonel og veldig hyggelig guide når det gjaldt papirarbeid osv. og vi kunne be om hjelp til å planlegge turer hvilket vi benyttet oss av i noen grad.

Vi fikk oppleve en veldig spennende tur med selvalgte turer og opplevelser, og hvor valget falt på lokale restauranter med ekte og god kinesisk mat (noen ganger vestlig mat).

Vi bestemte oss dag for dag hva vi skulle oppleve alt etter dagsformen til barna. Vi hadde også storesøster med så det var viktig for oss å kunne ta tingene etterhvert.

Vi var heldig å reise med flere som hadde større søsken med. Sammen med dem fikk en fantastisk tur.

Vi spaserte mye rundt i Beijing og ble kjent med byen på en helt annen måte enn jeg har opplevde de gangene jeg har vært i Kina tidligere.

Vi hadde 2 veldig fine men forskjellige turer til Kina.

Vanskelig å sammenligne for behovene var så forskjellig disse to gangene.

Hvis du førstegangsadoptant - evt. ikke så veldig reisevant så er det en fordel å velge en forening som AF hvor alle detaljer er plantlagt og alt er betalt på forhånd.

Men man er jo forskjellig....

hilsen

Dette virker til å være et aktivt og støttende forum!

Tusen takk for alle rådene - jeg har lest dem alle med stor interesse.

Vi har ikke helt bestemt oss enda, men kommer nok til å følge rådene om å fokusere på hvilke(-t) land som er mest aktuelt for oss - og så avtale samtale med i hvert fall to av foreningene etter hvert.

Nå skal vi ta en langhelg i Sør-Europa - se masse fint, spise og drikke godt - og få tid til å snakke om - og tenke gjennom - hvordan vi angriper prosessen videre!

Stor klem fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...