Gå til innhold

Registrere en forening

Anbefalte innlegg

Gjest foreningsønsket
Skrevet

Jeg har spekulert litt på å starte en forening. Hvordan går jeg frem for å gjøre dette? Finnes det noen støtteordninger for slikt? Må jeg registrere i Brønnøysund?

Skrevet

Det kommer vel litt an på hva slags forening det er, og om den kommer til å ha noen inntekter. Er omsetningen over en viss grense må du registrere i brønnøysund, og får regnskapsplikt. Men en liten velforening eller lignende har ingen formelle krav knyttet til seg.

Gjest foreningsønsket
Skrevet

Det kommer vel litt an på hva slags forening det er, og om den kommer til å ha noen inntekter. Er omsetningen over en viss grense må du registrere i brønnøysund, og får regnskapsplikt. Men en liten velforening eller lignende har ingen formelle krav knyttet til seg.

I første omgang tror jeg nok at det blir veldig smått ja...men så har jeg jo håp om at jeg skal få mange medlemmer etterhvert. Og da blir det jo "inntekt" på medlemskontigent. Men er det inntekt egentlig? Pengene vil jo i så fall gå til ren drift, ikke noe annet. Og hva med navnet? Det må vel registreres slik at ikke andre kaller seg det samme?

Det skal være ordentlig skjønner du. :0)

Skrevet

I første omgang tror jeg nok at det blir veldig smått ja...men så har jeg jo håp om at jeg skal få mange medlemmer etterhvert. Og da blir det jo "inntekt" på medlemskontigent. Men er det inntekt egentlig? Pengene vil jo i så fall gå til ren drift, ikke noe annet. Og hva med navnet? Det må vel registreres slik at ikke andre kaller seg det samme?

Det skal være ordentlig skjønner du. :0)

Du kan registrere foreningen nå, og så evt. utvide registreringen dersom og når det blir nødvendig. For enkle organisasjoner er det ikke så fælt mye papirarbeid, men du må sende med noen vedlegg med protokoll fra stiftelsesmøte og valg av styre etc.

Jeg mener omsetningsgrensen går ved 30000 kr, det dobbelte dersom det er en ikkekprofittorganisasjon - men det er noen år siden jeg gjorde dette sist, så ikke stol for mye på tallene jeg oppgir.

Det enkleste er vel om du tar kontakt med breg og forklarer hva du vil gjøre, så vil de veilede deg i hvordan det er hensiktsmessig å registrere foreningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...