Gå til innhold

Foreldreveiledning på cd

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest mamma'n hans

JA!

Det vil si, har gått på kurs i denne teknikken. Effektiv grensesetting! Teknikkene virket veldig bra! Om du får mulighet for å ta et kurs, er det det beste, tror jeg. Være med i en gruppe.

Noe av det jeg lærte, for eksempel: Leke med barna 10-20 minutter hver dag. Det skaper en god atmosfære og et samhold. Og så til belønninger!

Akkurat det høres skummel ut. Men vi som har adhd-barn innser jo at det er et mål å lære ungene våre en atferd som gir dem bedre mulighet her i livet, gjør dem bedre likt både av oss og andre. Og belønninger bruker vi jo, alle sammen - belønningen for å spare penger, er å få råd til noe man ønsker seg, belønningen for å jogge og slite seg ut, er bedre helse etc. etc. Vi trenger alle et motiv for å anstrenge oss og gjøre noe som ikke er helt enkelt for å oppnå noe som er verd innsatsen.

Problem: gutten vil ikke legge seg på kvelden. Krangel og bråk og det drar ut hver kveld. Avtaler med ham at dette er noe vi må jobbe med. Lager belønningsskjema. En stjerne for hver kveld han kommer seg iseng til avtalt tid uten krangling. Kanskje legge inn tannpussen, også. Altså: Pusse tenner, legge seg, uten protester, til avtalt tid. Stjerne. Være konsekvent. Så og så mange stjerner gir en større belønning (vær realistisk, ikke start med noe altfor dyrt! Men start med noe han ønsker seg! Tur i svømmehallen, kanskje?

Du skal se det virker! For han har nå en interesse av å gjøre som avtalt. Det du da oppnår, er at negativ atferd gradvis dempes og han - og du - kommer inn i et mer positivt mønster. Belønningen skaper altså positive endringer i atferden som både tjener ham og familien. Etter en tid "falmer" den negative oppførselen og alle blir gladere. Da kan tiden være inne for å finne et nytt problemområde som bør endres

Om du bor i Oslo, kan du delta på slike kurs, men må ha henvisning via BUP. Si fra dersom det er aktuelt for deg.

Det er sannelig ikke bare ungene som er bokstavbarn her - det er jo PPT og BUP og PMT og AMT og jeg husker ikke alle! Ikke lett å holde tunga rett i munnnen!

Men lykke til! Jeg syntes boka var tung å lese alene, men veldig spennende når jeg gikk i gruppa. Men cd-ene er et godt alternativ! (dyrt, da...)Dem kan man jo høre på i bilen eller mens man jogger eller vasker opp!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...