Gå til innhold

Har jeg noen rettigheter her. Settes i en vanskelig situasjon.

Anbefalte innlegg

Gjest Vet ikke hva jeg skal gjøre.
Skrevet

Jeg er jobber deltid i en oraganisasjon, gjennom et vikarbyrå. Har vært her i 1,5 år.

Jeg jobbet fulltid i januar og februar selv om jeg ikke hadde lyst får å hjelpe dem da en ansatt var syk.De visste godt at jeg egentlig bare er interesert i deltid helt fra første stund.

Altså jeg mener jeg har vært ganske fleksibel.

I dag får jeg spørsmål om jeg kan jobbe fulltid i juni,og får samtidig vite at hvis jeg ikke kan det, må de skaffe en annen vikar i stedet for meg.

Altså da står jeg da plutselig uten jobb hvis jeg sier nei til det, enda de muntlig har lovt meg å gå videre på 3-månederskontrakter til høsten.

Derfor har jeg også søkt på barnehageplass.

Det som gjør dette vanskelig er at det kommer lovlig sent,og at det er ganske stor sannsynlighet for at dagmammaen sier nei til å jobbe fullt,da hun er høygravid og veldig sliten nå.

I januar og februar gikk det greit.

Har jeg noen som helst rettigheter hvis dagmammaen min sier nei til jobbe fullt?

Blir jo vanskelig å skaffe ny på så kort varsel.

Betyr ikke muntlige lovnader også noe?

Føler at jeg blir satt i en veldig vanskelig situasjon nå.

Gjest Persille
Skrevet

Dette er ulempen ved å være vikar, du har ikke særlig med rettigheter.

Du er innleid, og må forholde deg til det bedriften ønsker å leie deg til, ikke det du ønsker.

De kan når som helst la være å utvide oppdraget ditt uten grunn, og leie inn en ny etter kort tid. Du passet ikke inn i det de ønsker, så da får de en annen som vil jobbe til de tidene de har behov for det.

Hvilken avtale du har med dagmammaen din, er på ingen måte bedriftens ansvar, det må du ordne opp i selv.

Mitt forslag er at du sier ja til å jobbe, og at du prøver å finne en løsning med barnepass. Kanskje kan mannen din ta seg noe fritid i juni? Tanter, onkler, besteforeldre?

Eller kanskje du kan få en jente fra nabolaget noen timer noen ettermiddager, for å avlaste dagmammaen. Siste uken i juni er jo skolene stengt, og mange er ferdige med eksamen og har mye fritid...

Lykke til uansett =)

Gjest Vanskelig dette her.
Skrevet

Dette er ulempen ved å være vikar, du har ikke særlig med rettigheter.

Du er innleid, og må forholde deg til det bedriften ønsker å leie deg til, ikke det du ønsker.

De kan når som helst la være å utvide oppdraget ditt uten grunn, og leie inn en ny etter kort tid. Du passet ikke inn i det de ønsker, så da får de en annen som vil jobbe til de tidene de har behov for det.

Hvilken avtale du har med dagmammaen din, er på ingen måte bedriftens ansvar, det må du ordne opp i selv.

Mitt forslag er at du sier ja til å jobbe, og at du prøver å finne en løsning med barnepass. Kanskje kan mannen din ta seg noe fritid i juni? Tanter, onkler, besteforeldre?

Eller kanskje du kan få en jente fra nabolaget noen timer noen ettermiddager, for å avlaste dagmammaen. Siste uken i juni er jo skolene stengt, og mange er ferdige med eksamen og har mye fritid...

Lykke til uansett =)

Her er hverken tanter,onkler eller besteforeldre.

Jenter i nabolokalet,hmm kjenner ingen som ikke går på skole. Både jeg og mannen min har satt oss på ferie i juli,pga våre to skolebarn.

Dette har vært helt greit frem til i dag.

Trodde det fantes en regel om at muntlige avtaler regnes som like bindende som muntlige,men tar vel feil da.

skorpionfisken
Skrevet

Jenter i nabolokalet,hmm kjenner ingen som ikke går på skole. Både jeg og mannen min har satt oss på ferie i juli,pga våre to skolebarn.

Trodde det fantes en regel om at muntlige avtaler regnes som like bindende som muntlige,men tar vel feil da.

Du er leid inn gjennom et vikarbyrå, det er vikarbyrået som er din arbeidsgiver. Organisasjoner er kunde hos vikarbyrået.

Organisasjonen trenger en person på full stilling i juni. De tilbyr deg den stillingen via vikarbyrået. Du har tross alt fått førsteretten til å ta den, så de vil jo ha deg der.

At det ikke passer deg er ikke deres problem. De kan be vikarbyrået om å skaffe en som kan fylle deres behov bedre enn det du kan. Du kan be vikarbyrået om å skaffe deg en annen, deltidsstilling. Kan de ikke det så har du lengre ferie enn du ønsket. Sett opp en lapp i nabolaget, annonser etter fulltidsdagmamma.

Det er organisasjonen som har bukta og begge endene her. At de har ytret ønske om å ha deg framover tidligere, vil ikke si at de må følge det, forutsetningene endret seg, de trenger noen på full stilling. Du vil ikke det, da er det ut. Det er bedre å ha en vikar på full stilling enn to på deltidsstilling.

Det skal mye til for at en muntlig avtale skal gjelde. Da må du kjøre sak med vitner, og det skal mye til for å overbevise om at du har rett.

Skrevet

Du er leid inn gjennom et vikarbyrå, det er vikarbyrået som er din arbeidsgiver. Organisasjoner er kunde hos vikarbyrået.

Organisasjonen trenger en person på full stilling i juni. De tilbyr deg den stillingen via vikarbyrået. Du har tross alt fått førsteretten til å ta den, så de vil jo ha deg der.

At det ikke passer deg er ikke deres problem. De kan be vikarbyrået om å skaffe en som kan fylle deres behov bedre enn det du kan. Du kan be vikarbyrået om å skaffe deg en annen, deltidsstilling. Kan de ikke det så har du lengre ferie enn du ønsket. Sett opp en lapp i nabolaget, annonser etter fulltidsdagmamma.

Det er organisasjonen som har bukta og begge endene her. At de har ytret ønske om å ha deg framover tidligere, vil ikke si at de må følge det, forutsetningene endret seg, de trenger noen på full stilling. Du vil ikke det, da er det ut. Det er bedre å ha en vikar på full stilling enn to på deltidsstilling.

Det skal mye til for at en muntlig avtale skal gjelde. Da må du kjøre sak med vitner, og det skal mye til for å overbevise om at du har rett.

Jeg forstår vel dette her jeg også,når jeg bare får tenkt meg om. Er bare litt frustrert akkurat nå.

De vil gjerne beholde meg til til høsten sier de, for de har hatt så mange "rare" vikarer før meg, men nå virker det som alt står og faller på dette her.

Jeg får ringe til barnevaktformidlingen. Er litt sent det også.

Ellers for jeg bare si at jeg ikke greier å fylle deres behov,og at de må skaffe en annen. Så får jeg samtidig si at hvis de har bruk for meg til høsten,så er jeg der.

Men likevel må jeg si at selv om de har retten på sin side,så hadde jeg ikke forventet dette av nettopp denne organisasjonen.

Skrevet

Sambo jobbet som vikar og mistet jobben på 5 dagers varsel (14-dagers kontrakt ble ikke fornyet hos bedrift som kun baserer seg på vikarer) til tross av muntlig lovnad om jobb tilogmed august.

3 advokater har sett på saken uten å komme til noen løsning.

*blakk*

Gjest Persille
Skrevet

Nei, det er en regel om det, men hvordan skal du bevise den avtalen?

Skrevet

Nei, det er en regel om det, men hvordan skal du bevise den avtalen?

Det må i så fall være vikarbyrået,og de andre som jobber her. De har hørt det.

Dessuten vil jeg tro at det er viktig for organisjonen og ikke drite på draget,uten at jeg kan si noe mer om det. Har sagt nok.

Skal uansett ringe forbundet,og høre om det har noen hensikt å organisere seg når man er vikar.

Gjest Persille
Skrevet

Det må i så fall være vikarbyrået,og de andre som jobber her. De har hørt det.

Dessuten vil jeg tro at det er viktig for organisjonen og ikke drite på draget,uten at jeg kan si noe mer om det. Har sagt nok.

Skal uansett ringe forbundet,og høre om det har noen hensikt å organisere seg når man er vikar.

Lykke til uansett, håper det løser seg for deg =)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...