Gå til innhold

Hvem bør inviteres i konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror har en datter som skal konfirmeres neste år. Eksen og jeg var faddere ved dåpen. Nå er eksen gift på ny og har ingen kontakt med min familie (vi har ingen barn sammen).

Er det likevel god takt og tone å invitere ham, og skal hans nye kone inviteres med? Jeg tror for øvrig ikke hun har noen interesse av å menge seg med min familie og tviler på at hun takker ja - men bør begge inviteres hvis alt skal gjøres "etter boka"? (Det kan jo hende hun vil være med for å passe på gubben så ikke yndige Babette snapper ham tilbake...)

Det er for øvrig intet ondt blod eller uvennskap med i bildet, men jeg tror ikke min gamle mor vil glede seg til å møte sin tidligere yndlingssvigersønn sammen med hans nye kone. Det vil nok bli sårt.

Kjæresten og jeg er blide og hyggelige mot alle, så oss gjør det ingenting.

Gud hjelpe for et styr vi steller i stand...

Det er selvsagt ikke jeg som inviterer, men jeg er allerede nå blitt spurt til råds. Ingen ønsker selvsagt å såre noen.

Skrevet

Opptrer ex-en din som gudfar ennå? (sender i det minste bursdagskort/eller -gave)?

I så fall: Inviter han.

Hvis han ikke lenger har noen kontakt med konfirmanten: dropp han.

Skrevet

Det er vanlig å invitere faddere, selv om de i mellomtiden er blitt ekser. Men de takker ofte nei til invitasjonen.

I en konfirmasjon i vår slekt dukket det imidlertid opp en hyggelig dame, som bodde på en annen kant av landet; hun kom alene men var nok invitert med mann. Hun hadde vært kjærest med konfirmantens yngste onkel da hun var fadder. Onkelen døde kort tid etterpå, og familien hadde ikke hatt noen kontakt med henne i alle disse åreme.

Skrevet

Opptrer ex-en din som gudfar ennå? (sender i det minste bursdagskort/eller -gave)?

Nei, ingen kontakt.

Skrevet

Dropp han. Ser han ikke har noen kontakt med konfirmanten, og da ser jeg iallefall ikke meningen med å skake opp en gammel mor, samt lage en anspent stemning i et familieselskap (kanskje) i tillegg.

Skrevet

Dropp han. Ser han ikke har noen kontakt med konfirmanten, og da ser jeg iallefall ikke meningen med å skake opp en gammel mor, samt lage en anspent stemning i et familieselskap (kanskje) i tillegg.

Jeg er enig med deg.

Og skulle de likevel invitere ham, vet jeg at jeg kan hviske ham i øret at han bør takke nei.

Skrevet

Jeg er enig med deg.

Og skulle de likevel invitere ham, vet jeg at jeg kan hviske ham i øret at han bør takke nei.

Det syntes jeg godt du kan gjøre ja :)

Gjest malun
Skrevet

Enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...