Gå til innhold

Konfirmasjonsgave igjen

Anbefalte innlegg

Gjest - burde vi?
Skrevet

Siden det er så mange konfirmasjonsinnlegg her om dagen, tar jeg sjansen på ett, jeg og.

Spørsmålet er om vi burde gi konfirmasjonsgave til min kusines sønn. Vi bor i samme by, har litt kontakt men ikke så ofte - jeg har ikke truffet gutten mer enn et par ganger, kjenner ham ikke. Vi håper å ha mer kontakt med famlien framover.

Vi er selv utmeldt av statskirken, og har ikke døpt eller hatt navnefest til barnet vårt, noe som forøvrig gjelder flere i nærmere familie til konfirmanten, så de er vant til å håndtere ulike syn på dette.

Gutten er den eldste i denne generasjonen, så hva vi gjør denne gangen vil danne mønster for senere. Konfirmasjonen var denne søndagen - og vi skal treffe familien neste helg - blant annet se en nyfødt lillebror av konfirmanten - gave til babyen er ordnet.

Jeg har ikke lyst til å måtte følge med på konfirmasjoner framover, og kjenner som sagt ikke gutten særlig så det ville blitt gitt penger. Men kan dette bli oppfattet som gnitent eller ikke akspeterende for hans valg om å konfirmere seg? Vi har svært dårlig råd for tiden - forhåpentligvis en forbigående situasjon.

Skrevet

Ettersom du har gave til babyen, synes jeg du også skal ha en liten gave (evt. penger i konfirmasjonskort). De av mine slektninger som ikke har døpt sine barn, har gitt (mye) penger til slektninger konfirmert i kirken.

Nevner også at min søster som p.t. er medlem i soknerådet har vært vitne ved navnefest arrangert at Humanetikerne.

Gjest -- burde vi?
Skrevet

Ettersom du har gave til babyen, synes jeg du også skal ha en liten gave (evt. penger i konfirmasjonskort). De av mine slektninger som ikke har døpt sine barn, har gitt (mye) penger til slektninger konfirmert i kirken.

Nevner også at min søster som p.t. er medlem i soknerådet har vært vitne ved navnefest arrangert at Humanetikerne.

hmm - det dreier seg om tremenninger her(av mitt barn) - så det er jo ikke veldig nær slekt. Er det vanlig å gi til såpass fjern slekt? Jeg har tilsammen 12 søskenbarn - så det kan bli mange gaver av dette. Og gir jeg konfirmasjonsgave nå, må vi vel gi dåpsgave når babyen skal døpes?

Det blir jo likvel litt spesielt siden babyen får gave, ja, jeg vil gjerne ha flere meninger om dette.

Vi har ikke gitt eller fått gaver ved andre anledninger - annet enn barselgave da vårt barn ble født.

Hadde det vært barn av mine søsken hadde jeg gitt, eller hvis vi hadde blitt invitert.

Skrevet

Jeg har enda flere søskenbarn enn deg, så jeg har bare gitt konfirmasjonspresang til noen få av barna deres. Og jeg har gitt barselspresang til minst like få.

Gjest uten signatur
Skrevet

hmm - det dreier seg om tremenninger her(av mitt barn) - så det er jo ikke veldig nær slekt. Er det vanlig å gi til såpass fjern slekt? Jeg har tilsammen 12 søskenbarn - så det kan bli mange gaver av dette. Og gir jeg konfirmasjonsgave nå, må vi vel gi dåpsgave når babyen skal døpes?

Det blir jo likvel litt spesielt siden babyen får gave, ja, jeg vil gjerne ha flere meninger om dette.

Vi har ikke gitt eller fått gaver ved andre anledninger - annet enn barselgave da vårt barn ble født.

Hadde det vært barn av mine søsken hadde jeg gitt, eller hvis vi hadde blitt invitert.

Jeg ville gitt en 200-lapp i en konvolutt, siden dere skal dit allikevel. Og så er det jo bare å se hvordan det utvikler seg.

En gir ofte etter hvilken kontakt en har med familien til konfirmanten. Noen barn av søskenbarn får dermed, men andre ikke. Akkurat NÅ har jo dere kontakt med denne familien, ikke sant?

Det har også hendt at vi har gitt til bare et av flere barn i en familie også. Avhenger av tidspunkt, situasjon. Det er ikke verdens undergang om det ikke alltid blir helt likt.Men er jeg i tvil så gir jeg. Det er jo ikke verre enn det. såsant en ikke må unnvære hverdagsmiddagen pga gaven da...

Gjest burde vi?
Skrevet

Jeg ville gitt en 200-lapp i en konvolutt, siden dere skal dit allikevel. Og så er det jo bare å se hvordan det utvikler seg.

En gir ofte etter hvilken kontakt en har med familien til konfirmanten. Noen barn av søskenbarn får dermed, men andre ikke. Akkurat NÅ har jo dere kontakt med denne familien, ikke sant?

Det har også hendt at vi har gitt til bare et av flere barn i en familie også. Avhenger av tidspunkt, situasjon. Det er ikke verdens undergang om det ikke alltid blir helt likt.Men er jeg i tvil så gir jeg. Det er jo ikke verre enn det. såsant en ikke må unnvære hverdagsmiddagen pga gaven da...

Høres fornuftig ut - det er uansett et par år til neste gang det er aktuelt, og de neste i rekken er uansett barn av human-etikere så kanskje det ikke blir flere.

Middag får vi nok råd til, så ille står det heldigvis ikke til.

Men greit å vite at det ikke er slik at har man gitt en gang så er man forpliktet for all framtid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...