Gå til innhold

Til deg som har vært på sesjon

Anbefalte innlegg

Gjest uten signatur
Skrevet

Hvor mange var det som ikke ble antatt til tjeneste? Og hvorfor slapp de?

Holder det med allergi? Hva med hvis en er plattfot? Mener å høre at en ikke blir antatt da. Hva hvis du har dårlig kondis, blir du hivi ut da?

Er det fortsatt legeundersøkelse slik det var før?

Nysjerrig på hvordan denne seansen går for seg nå for tiden. Hører jo rykter om at bare 1/3 av norske gutter kommer i tjeneste,s å lurer på om det stemmer.

Gjest strandhai
Skrevet

Var på sesjon i februar. Den dagen jeg var der, var det en idiot som troppa opp med skotsk kilt, og liksminke i ansiktet. Han prøvde vel å spille syk eller no sånt for å få slippe. Vet ikke om det hjalp. Tviler....

Det er fortsatt en såkalt legeundersøkelse der, men den består stort sett bare av syns, og hørselstest, måling av blodtrykk og urinprøve. Ikkeno nåler, hvis du er redd for det!:-)

Jeg vet ikke hvor mange av de som blir innkalt til sesjon som fkatisk blir tatt ut til førstegangstjeneste, men jeg tror det er mer enn 1/3.

Allergi kan vel være en grunn til å få slippe, men det kommer sikkert an på hva slags allergi du har. Hvis det er eneste grunnen din, bør du ha med deg et eller annet fra fastlegen din hvor han anbefaler at du slipper førstegangstjeneste pga allergien din.

Aner ikke om du skal på sesjon snart eller åssen det ligger an, men jeg håper virkelig du ikke finner på no dårlige unnskyldninger for å slippe militæret, men faktisk biter tenna sammen og hopper i det. Tenk bare på alt du lærer, alle menneskene du treffer, vennskapene du kan få...bare husk at du får det ikke no bedre enn det du gjør det til selv!

Lykke til!:-)

Gjest in the army
Skrevet

Menn kommer inn, mens guttungene slipper ! Men man ser det jo hver dag. En GUTT har migrene, og slipper tjeneste, men kan likevel spille toppfotball ?!?

Ellers er det rart å se mange vaske klær for første gang, og i det hele lære å ta vare på seg selv. De første steg uten mamma vettu.

Skrevet

Har du hørt om han som trakk alle tennene fordi han hadde hørt at tannløse slapp unna militæret? Og så slapp han unna fordi han var plattfot..... ;-)

(for ordens skyld: dette er en vits og må ikke tolkes dithen at tannløshet og plattfothet er fritagelsesgrunner! *S*)

Skrevet

Menn kommer inn, mens guttungene slipper ! Men man ser det jo hver dag. En GUTT har migrene, og slipper tjeneste, men kan likevel spille toppfotball ?!?

Ellers er det rart å se mange vaske klær for første gang, og i det hele lære å ta vare på seg selv. De første steg uten mamma vettu.

Det som er så utrolig misforstått er at enkelte tror at det kun er i militæret man lærer å bli "voksen" og "selvstendig".

Noen passer ikke til militæret, og det må være en ærlig sak. Personlig hadde jeg siviltjeneste, og gjorde mye mer nytte for meg på den måten enn om jeg hadde hatt militærtjeneste.

Og dette med "gutter" og "menn" i sammenheng med militæret er jo bare latterlig. Det er lite eller ingen personlig utvikling som som skjer der og som ikke kan skje i andre sammenhenger. Og når det gjelder "selvstendighet" og "voksenhet": man lærer å strekke lakenet og lage tellekanter i klesskapet - fryktelig nyttig. I tillegg lærer man uvurderlige ting som å polere toalettskålen, støvlene, AG'en etc.. Man kan jo ikke klare seg videre i livet uten slike ferdigheter. Og for ikke å snakke om hvor flinke man blir til å gå i kantina og spise ferdiglaget mat opptil FLERE ganger om dagen.

Kom med utsagn som "kom deg i militæret og bli voksen", og jeg kan fortelle deg at du i beste fall er en idiot.

"..........................."

Gjest in the army
Skrevet

Det som er så utrolig misforstått er at enkelte tror at det kun er i militæret man lærer å bli "voksen" og "selvstendig".

Noen passer ikke til militæret, og det må være en ærlig sak. Personlig hadde jeg siviltjeneste, og gjorde mye mer nytte for meg på den måten enn om jeg hadde hatt militærtjeneste.

Og dette med "gutter" og "menn" i sammenheng med militæret er jo bare latterlig. Det er lite eller ingen personlig utvikling som som skjer der og som ikke kan skje i andre sammenhenger. Og når det gjelder "selvstendighet" og "voksenhet": man lærer å strekke lakenet og lage tellekanter i klesskapet - fryktelig nyttig. I tillegg lærer man uvurderlige ting som å polere toalettskålen, støvlene, AG'en etc.. Man kan jo ikke klare seg videre i livet uten slike ferdigheter. Og for ikke å snakke om hvor flinke man blir til å gå i kantina og spise ferdiglaget mat opptil FLERE ganger om dagen.

Kom med utsagn som "kom deg i militæret og bli voksen", og jeg kan fortelle deg at du i beste fall er en idiot.

Det er denne "unnaluringen" jeg er ute etter. Jeg var selv inne til tjeneste i 15 måneder, med de bakdeler det fører med seg økonomisk. Men hvorfor skal dette gjelde bare en viss prosentdel av norske gutter ?!? Er de friske nok til å spille toppfotball, så er de friske nok til å gjøre en tjeneste for landet også. Sivil eller militær, er for meg like gode tjenester.

Skrevet

Det er denne "unnaluringen" jeg er ute etter. Jeg var selv inne til tjeneste i 15 måneder, med de bakdeler det fører med seg økonomisk. Men hvorfor skal dette gjelde bare en viss prosentdel av norske gutter ?!? Er de friske nok til å spille toppfotball, så er de friske nok til å gjøre en tjeneste for landet også. Sivil eller militær, er for meg like gode tjenester.

Det er jeg enig i.

Gjest flere sider...
Skrevet

Jeg er sikkert enig i mye av det du skriver. Men for enkelte, som ikke er særlig ansvarsbevisste, men overdrevent bedagelig anlagt, kan det bety en oppvåkning til både plikter og sosialt fellesskap, og at det ikke alltid er hva man GJØR, men hvem man gjør det sammen med, som teller. For å nevne noe. Så derfor er jeg litt uenig med deg også..

Men klart at siviltjeneste kan gjøre samme nytten for mange. Bare de yter en innsats uansett.

Skrevet

Hvis allergi er det største problemet ditt bør du vel absolutt dra i militæret?

Dra på sesjon, se hvordan det går, og hvis de mener at du er egnet til å avtjene førstegangstjenesten, så gjør du det da :)

Alle jeg har snakket med som har vært i militæret sier at det er den beste tida de har hatt. Tenk deg all den tida uten mamma som maser, uten kjæreste som maser, mange nye kamerater, bare gjøre ting som er gutte-aktige, bortsett fra å rydde og vaske, men det er bare de første ukene de er nøye med det uansett.

Mvh Åsemor (som fikk høre etter et ligg "gleder meg til jeg skal inn igjen etter helga jeg!" for et år siden...)

Skrevet

Jeg er sikkert enig i mye av det du skriver. Men for enkelte, som ikke er særlig ansvarsbevisste, men overdrevent bedagelig anlagt, kan det bety en oppvåkning til både plikter og sosialt fellesskap, og at det ikke alltid er hva man GJØR, men hvem man gjør det sammen med, som teller. For å nevne noe. Så derfor er jeg litt uenig med deg også..

Men klart at siviltjeneste kan gjøre samme nytten for mange. Bare de yter en innsats uansett.

Nå sa jeg jo ikke at militæret ikke har noen nytte i det hele tatt. Bare at enkelte overdriver og misforstår begrepet om hva som er nyttig og ikke nyttig. Utvilsomt mange som har hatt god nytte av militærtjenesten.

".........................."

Skrevet

Hvis allergi er det største problemet ditt bør du vel absolutt dra i militæret?

Dra på sesjon, se hvordan det går, og hvis de mener at du er egnet til å avtjene førstegangstjenesten, så gjør du det da :)

Alle jeg har snakket med som har vært i militæret sier at det er den beste tida de har hatt. Tenk deg all den tida uten mamma som maser, uten kjæreste som maser, mange nye kamerater, bare gjøre ting som er gutte-aktige, bortsett fra å rydde og vaske, men det er bare de første ukene de er nøye med det uansett.

Mvh Åsemor (som fikk høre etter et ligg "gleder meg til jeg skal inn igjen etter helga jeg!" for et år siden...)

"Alle jeg har snakket med som har vært i militæret sier at det er den beste tida de har hatt."

DET er nok uten tvil tilfeldig.

"bare gjøre ting som er gutte-aktige."

Sånn som å løpe 5 mil gjennom skauen med 20 kilo opppakning etc. Skikkelig moro :-)

"bortsett fra å rydde og vaske, men det er bare de første ukene de er nøye med det uansett."

DET kommer helt an på hvor man er og hva slags tjeneste man har, Riktignok er rekruttskolen som regel hardere enn resten, men det er absolutt ikke verdt å satse på at man skal få det spesiellt slappt etterpå.

Og forøvrig tenker jeg det hadde vært en annen oppfatning blant en del av befolkningen hvis kvinner også hadde hatt verneplikt, noe dere absolutt burde hatt.

(for ordens skyld: med "verneplikt" tenker jeg ikke nødvendigvis på væpnet tjeneste)

"........................."

Skrevet

Alle med gjennomsnitlig intelligens og fantasi kan slippe verneplikten hvis de ønsker det. Jeg vil anbefale deg å simulere en psykisk lidelse, det beste er antageklig depresjon eller sosial angst. Sett deg inn i hva dette er og dikt opp noen symptomer, men ikke overdriv.

Lykke til!

Skrevet

Skal du slippe får du søke siviltjeneste pga pasifisme. Oppføre seg som en tosk på sesjonen vil i værste fall garantere deg en tur til de værste avdelingene med de virkelige toskene.

Det er forøvrig en myte at det er lett å juge på seg psykiske lidelser, de fleste som 'klarer' det er sjuke nok til å slippe.

Slike historier blir skapt av de som har sluppet, men siden det er griseflaut å forteller venner og familie at det er noe seriøst galt med sinnet, lyver de på seg en greie om at de simulerte.

Skrevet

Enig

Gjest tips
Skrevet

kom deg inn, søk UB. Da får du mye mer ut av tiden - personlig utvikling vet du.

Gjest uten signatur
Skrevet

kom deg inn, søk UB. Da får du mye mer ut av tiden - personlig utvikling vet du.

Hva er UB?

Gjest tips
Skrevet

Hva er UB?

utskrevet befalskurs... en "utdanning" du begynner på etter 1/2 år i vanlig førstegangstjeneste. Du lærer mye mer, og blir ikke så passiv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...