Gjest Adelin Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Jeg har plutselig og helt uventet fått en 15 åring i huset!! Det er datteren til samboeren min som har havnet i et uheldig miljø der hun bor sammen med moren sin på en annen kant av landet. Hun røyker og skulker skolen, stikker av hjemmefra for så å bli funnet sanseløst beruset av sin mor og hennes samboer. Det har rett og slett gått litt over styr. Dermed fikk moren nok, satte henne på flyet, da det var gjort ringte hun oss og sa at nå ga hun opp, vi fikk ta oss av henne. Så her står vi da og vet ikke helt hvordan vi skal gripe dette an. Selvfølgelig vil vi jentens beste, og har innfunnet oss at hun må bli boende hos oss en stund, å sende henne opp igjen til det miljøet og en mor som er utslitt nytter ikke. Men det kom litt brått på og det er mye nytt å forholde seg til, vi har selv to mindreårige barn her, og å plutselig få en krakilsk tenåring i hus er ikke bare bare. Mye praktisk som må ordnes, melde overgang til ny skole, hun må nok ha ekstrappfølging da hun over lengre tid har skulket og gitt blaffen i alt som heter lekser. Hun kjenner ingen her som vi bor, så vi må sørge for at hun havner i et godt miljø, og håper det ikke tar lang tid før hun finner nye venner her. Jeg trenger bare noen gode råd om hvordan vi skal gripe dette an. Selv er hun veldig grei når hun er her, hun virker nesten lettet over å ha kommet seg bort fra det harde miljøet, og er enig i at det er best at hun blir hos oss. Men hun savner nok vennene sine og det blir sikkert hardt for henne i en overgang. Vi har gjort det helt klart at vi ikke godtar noe tull, og har også bedt henne slutte å røyke, nå skal hun i første omgang bare konsentrere seg om å ta igjen det hun har gått glipp av på skolen. Hører gjerne fra andre som har 15 åringer i hus, hvilke grenser, regler har dere? Når må de være hjemme om kvelden, leggetider, helger, hvordan reagerer dere på røyking? Ukepenger? Oppgaver i hjemmet? Håper å få noen gode råd fra dere der ute! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145786-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinúviel Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Først og fremst tenker jeg at dere må få henne til å føle at hun er velkommen, at dere er glade for å ha henne der. En 15-åring er utrolig sårbar, og spesielt tror jeg denne jenta sliter litt, eller i hvertfall har gjort det. Selvom en 15-åring begynner å bli stor og har behov for å "bestemme endel selv", skal det være kjøreregler for henne som for alle andre. Det gjelder plikter og rettigheter i felles hjem. Leggetid synes jeg avhenger litt av søvnbehov og aktivitet. Men kl. 11 på en hverdag bør en være i seng. Har man behov for egne lommepenger, så betinger det at man jobber for dem. gjør avtale om faste jobber og et bestemt beløp en gang i mnd. Ikke strø noen kroner her og der, da blir det aldri slutt på forespørslene! Alminnelig folkeskikk er en forutsetning for å lykkes for oss alle! Utover det synes jeg min tenåring må få dyrke sine interesser, selvom jeg synes de er litt "rare" det skal selvfølgelig ikke ha noe med ekstrem atferd, røyking og doping å gjøre. Spør henne om folk hun liker på skolen, oppmuntre til å ta kontakt hvis dere føler at det er greie folk. Vis henne de mulighetene for aktiviteter som finnes i deres nærmiljø. Motiver (ikke mas!!) om at hun kan få begynne på noe hun synes høres gøy/interessant ut. Lytt til hvem hun er, hva hun interesserer seg for, meninger og synspunkter. Er det noe en femtenåring er full av så er det det! Og de ønsker å bli tatt alvorlig, og at noen er interessert. Synes du er omsorgsfull og motivert til å lykkes med dette. Så godt for henne å komme til dere! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145786-hjelp/#findComment-924212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adelin Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Først og fremst tenker jeg at dere må få henne til å føle at hun er velkommen, at dere er glade for å ha henne der. En 15-åring er utrolig sårbar, og spesielt tror jeg denne jenta sliter litt, eller i hvertfall har gjort det. Selvom en 15-åring begynner å bli stor og har behov for å "bestemme endel selv", skal det være kjøreregler for henne som for alle andre. Det gjelder plikter og rettigheter i felles hjem. Leggetid synes jeg avhenger litt av søvnbehov og aktivitet. Men kl. 11 på en hverdag bør en være i seng. Har man behov for egne lommepenger, så betinger det at man jobber for dem. gjør avtale om faste jobber og et bestemt beløp en gang i mnd. Ikke strø noen kroner her og der, da blir det aldri slutt på forespørslene! Alminnelig folkeskikk er en forutsetning for å lykkes for oss alle! Utover det synes jeg min tenåring må få dyrke sine interesser, selvom jeg synes de er litt "rare" det skal selvfølgelig ikke ha noe med ekstrem atferd, røyking og doping å gjøre. Spør henne om folk hun liker på skolen, oppmuntre til å ta kontakt hvis dere føler at det er greie folk. Vis henne de mulighetene for aktiviteter som finnes i deres nærmiljø. Motiver (ikke mas!!) om at hun kan få begynne på noe hun synes høres gøy/interessant ut. Lytt til hvem hun er, hva hun interesserer seg for, meninger og synspunkter. Er det noe en femtenåring er full av så er det det! Og de ønsker å bli tatt alvorlig, og at noen er interessert. Synes du er omsorgsfull og motivert til å lykkes med dette. Så godt for henne å komme til dere! Lykke til! Ja nå er det allerede gått en uke, og alt går fint, i dag har hun sin første skoledag her, og vi er kjempespent på hvordan det går. Hå¨per hun får noen greie venner, det skal visst være veldig godt miljø og greie elever i den klassen, så vi får bare krysse fingrene. Ser ut som om hun allerede har forandret seg mye, vanskelig å forstå at den greie jenten for en uke siden ble hentet stupfull hjem av sin mor/stefar. Hun virker lettet over å ha komt seg bort fra det dårlige miljøet og alt presset, her hos oss er hun som et barn igjen, og det skal hun få lov til å fortsette med, for selv om hun er på vei inn de voksnes rekker, så er hun fortsatt et barn. Hun sluttet å røyke dagen etter hun kom hit, da kom hun frivillig og leverte tobakken fra seg. Så jeg er mer optimistisk nå, det kommer nok til å ta tid, men det kan ikke være lett for henne heller, hun er som du sier i den mest sårbare alderen. men jeg tror dette skal gå bra......! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145786-hjelp/#findComment-926331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Ja nå er det allerede gått en uke, og alt går fint, i dag har hun sin første skoledag her, og vi er kjempespent på hvordan det går. Hå¨per hun får noen greie venner, det skal visst være veldig godt miljø og greie elever i den klassen, så vi får bare krysse fingrene. Ser ut som om hun allerede har forandret seg mye, vanskelig å forstå at den greie jenten for en uke siden ble hentet stupfull hjem av sin mor/stefar. Hun virker lettet over å ha komt seg bort fra det dårlige miljøet og alt presset, her hos oss er hun som et barn igjen, og det skal hun få lov til å fortsette med, for selv om hun er på vei inn de voksnes rekker, så er hun fortsatt et barn. Hun sluttet å røyke dagen etter hun kom hit, da kom hun frivillig og leverte tobakken fra seg. Så jeg er mer optimistisk nå, det kommer nok til å ta tid, men det kan ikke være lett for henne heller, hun er som du sier i den mest sårbare alderen. men jeg tror dette skal gå bra......! Hvis det er noen ungdomsklubb eller fritidsaktivitet som mange av de andre jentene i klassen går på, så forsøk å motivere henne til å bli med der fra høsten av. Det er viktig å ha noen treffpunkter utenfor skolegården også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145786-hjelp/#findComment-927146 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinúviel Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Ja nå er det allerede gått en uke, og alt går fint, i dag har hun sin første skoledag her, og vi er kjempespent på hvordan det går. Hå¨per hun får noen greie venner, det skal visst være veldig godt miljø og greie elever i den klassen, så vi får bare krysse fingrene. Ser ut som om hun allerede har forandret seg mye, vanskelig å forstå at den greie jenten for en uke siden ble hentet stupfull hjem av sin mor/stefar. Hun virker lettet over å ha komt seg bort fra det dårlige miljøet og alt presset, her hos oss er hun som et barn igjen, og det skal hun få lov til å fortsette med, for selv om hun er på vei inn de voksnes rekker, så er hun fortsatt et barn. Hun sluttet å røyke dagen etter hun kom hit, da kom hun frivillig og leverte tobakken fra seg. Så jeg er mer optimistisk nå, det kommer nok til å ta tid, men det kan ikke være lett for henne heller, hun er som du sier i den mest sårbare alderen. men jeg tror dette skal gå bra......! Å, dette var godt å høre! Det er helt opplagt at hun føler seg trygg hos dere. Lykke til med framtida! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145786-hjelp/#findComment-927735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest våris Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Ja nå er det allerede gått en uke, og alt går fint, i dag har hun sin første skoledag her, og vi er kjempespent på hvordan det går. Hå¨per hun får noen greie venner, det skal visst være veldig godt miljø og greie elever i den klassen, så vi får bare krysse fingrene. Ser ut som om hun allerede har forandret seg mye, vanskelig å forstå at den greie jenten for en uke siden ble hentet stupfull hjem av sin mor/stefar. Hun virker lettet over å ha komt seg bort fra det dårlige miljøet og alt presset, her hos oss er hun som et barn igjen, og det skal hun få lov til å fortsette med, for selv om hun er på vei inn de voksnes rekker, så er hun fortsatt et barn. Hun sluttet å røyke dagen etter hun kom hit, da kom hun frivillig og leverte tobakken fra seg. Så jeg er mer optimistisk nå, det kommer nok til å ta tid, men det kan ikke være lett for henne heller, hun er som du sier i den mest sårbare alderen. men jeg tror dette skal gå bra......! Ikke for å strø salt i såret, men jenta er blitt avvist og gitt opp av sin mor. Dette MÅ gå inn på henne. Jeg vil tro at hun er hyggelig nå, men at hun kan få behov for å teste ut om dere også vil gi henne opp. Det kan være lurt å være forberedt på det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145786-hjelp/#findComment-928164 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.