Gå til innhold

faller mellom 2 stoler

Anbefalte innlegg

Gjest anonym idag2
Skrevet

Min mor er for syk til å jobbe.

Og slik det er nå kan de heller ikke dokumentere at hun vil være syk/ufør i mange år fremover(selv om det er det mest sannsynlige).

Hun har gått på rehab. i et år som nå er opphørt. Hun får derfor ikke ny rehab for de sier det ikke fører noen vei.

Økonomien er et stort problem. Hva kan hun gjøre? Har hun ingen rettigheter?

Hun har prøvd alt med trygdekontoret, men de sier hun ikke har krav på noe mer og at det ikke er deres problem. Hun er oppgitt og har ikke krefter til noe mer.

Hilsen en litt oppgitt datter

Skrevet

Hvor gammel er hun? Er hun under 50 er det vanskelig å få uføretrygd uten yrkesmessig attføring. Er hun eldre, kan hun muligens søke på foreløpig ufør.

Man kan få yrkesmessig attføring uten rehab. Jeg hadde ikke krav på rehab så jeg gikk rett over fra sykepenger til yrkesmessig attføring.

Har hun muligheter til halv uføre og jobbe 50 % er det lettere å få.

Gjest trygdet
Skrevet

Hvis trygdekontoret avslår å gi rehab videre etter ett år, så tar de feil. Selv gikk jeg på rehab i to år. Hvis legen mener at det er en mulighet for at din mor kan bli bedre med mer behandling, så har hun krav på videre rehabilitetspenger.

Hvis legen til din mor mener at hun ikke vil bli bedre med mer behandling, så bør hun søke om uføretrygd. Dette bør hun snakke med sin lege om først. Hun kan da risikere å ikke motta penger i behandlingstiden for uføresøknaden, men vil få dem tilbakebetalt senere hvis hun får innvilget uføretrygd.

Ellers kan hun selvsagt henvende seg til sosialkontoret og søke økonomisk hjelp fra dem.

Gjest anonym idag2
Skrevet

Hvor gammel er hun? Er hun under 50 er det vanskelig å få uføretrygd uten yrkesmessig attføring. Er hun eldre, kan hun muligens søke på foreløpig ufør.

Man kan få yrkesmessig attføring uten rehab. Jeg hadde ikke krav på rehab så jeg gikk rett over fra sykepenger til yrkesmessig attføring.

Har hun muligheter til halv uføre og jobbe 50 % er det lettere å få.

Hun er under 50 år.

Skal prøve snakke med henne igjen, men hun har nesten egentlig gitt opp. Sier selv at hun ikke makter mer papirarbeid.

Skrevet

Hun er under 50 år.

Skal prøve snakke med henne igjen, men hun har nesten egentlig gitt opp. Sier selv at hun ikke makter mer papirarbeid.

Hun kan be om en individuell plan hvis hun ikke orker mer. Da får hun hjelp til å skrive søknader og hendvender seg til koordinator dersom hun trenger hjelp. Kjenner hun til noen som jobber på sosialkontor, ergoterapeut, noen på aetat eller lignende som hun har tillit til?

Jeg skjønner innmari godt mora di og har sjøl fått satt opp IP og det gjør alt mye lettere selv om noe fremdeles er vanskelig å få igjennom.

Skrevet

Hvis trygdekontoret avslår å gi rehab videre etter ett år, så tar de feil. Selv gikk jeg på rehab i to år. Hvis legen mener at det er en mulighet for at din mor kan bli bedre med mer behandling, så har hun krav på videre rehabilitetspenger.

Hvis legen til din mor mener at hun ikke vil bli bedre med mer behandling, så bør hun søke om uføretrygd. Dette bør hun snakke med sin lege om først. Hun kan da risikere å ikke motta penger i behandlingstiden for uføresøknaden, men vil få dem tilbakebetalt senere hvis hun får innvilget uføretrygd.

Ellers kan hun selvsagt henvende seg til sosialkontoret og søke økonomisk hjelp fra dem.

Men man behøver ikke ha krav på uføre selv om man ikke har krav på rehabpenger. Det er et hull der men det trodde jeg kunne hjelpes med foreløpig uføretrygd nå

Gjest anonym i dag2
Skrevet

Hun kan be om en individuell plan hvis hun ikke orker mer. Da får hun hjelp til å skrive søknader og hendvender seg til koordinator dersom hun trenger hjelp. Kjenner hun til noen som jobber på sosialkontor, ergoterapeut, noen på aetat eller lignende som hun har tillit til?

Jeg skjønner innmari godt mora di og har sjøl fått satt opp IP og det gjør alt mye lettere selv om noe fremdeles er vanskelig å få igjennom.

Hvordan går man frem for å få en individuell plan?

Skrevet

Hvordan går man frem for å få en individuell plan?

Legen min ringte sosialkontoret fordi han så at jeg var blitt en kasteball mellom alle kontorene. Så fikk jeg en time der og deretter samlet vi alle de jeg hadde spurt om hjelp fra og så satte vi opp planen med ergoterapeuten min som koordinator. Man kan velge selv hvem som skal være koordinator og da velger man selvfølgelig den man har mest og best kontakt med.

Gjest trygdet
Skrevet

Men man behøver ikke ha krav på uføre selv om man ikke har krav på rehabpenger. Det er et hull der men det trodde jeg kunne hjelpes med foreløpig uføretrygd nå

Selvsagt kan trygdekontoret lage faenskap hvis de vil, men de kan ikke nekte å behandle en uføresøknad hvis legen hennes mener det er det rette. Og nå er det midlertidig ufør som kan brukes, nettopp i de tilfeller hvor trygdekontor/lege er usikker på om sykdommen er permanent eller midlertidig.

Det er ikke noe krav om at man skal ha prøvd yrkesrettet attføring før man søker om uføretrygd.

Skrevet

Selvsagt kan trygdekontoret lage faenskap hvis de vil, men de kan ikke nekte å behandle en uføresøknad hvis legen hennes mener det er det rette. Og nå er det midlertidig ufør som kan brukes, nettopp i de tilfeller hvor trygdekontor/lege er usikker på om sykdommen er permanent eller midlertidig.

Det er ikke noe krav om at man skal ha prøvd yrkesrettet attføring før man søker om uføretrygd.

Likevel forlanger gjerne trygdekontoret at man skal ha gjennomgått yrkesmessig attføring før man får uføretrygd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...