Gå til innhold

Jeg skal bli fadder:)

Anbefalte innlegg

Gjest Isell
Skrevet

Jeg skal bli fadder til en nydelig gutt. Har aldri vært fadder før og lurer på hva som er oppgaven min. Er ikke medlem av statskirken, så tenkte mer at jeg kan stille opp på andre ting en "kristen oppdragelse".

Har lyst til å gi han en fin dåpsgave, men hva er vanlig å gi? Tenkte på en sparekonto eller BSU i tillegg. Hvordan er det da, må jeg ha med meg en av foreldrene og hvor mye penger må settes inn hvert år?

Er ikke rik, men tenkte å gi noe ordentlig likevel:)

Fortsetter under...

Skrevet

Og du er sikker på at du får være kirkelig fadder når du ikke står i statskirken selv? Har inntrykk av at det varierer fra kirke til kirke.

Gjest Isell
Skrevet

Og du er sikker på at du får være kirkelig fadder når du ikke står i statskirken selv? Har inntrykk av at det varierer fra kirke til kirke.

Så lenge en av fadderne er medlem går det bra fikk jeg høre. Håper det stemmer da.

Gjest siria
Skrevet

Så lenge en av fadderne er medlem går det bra fikk jeg høre. Håper det stemmer da.

Nei du trenger ikke å ha med deg foreldrene for å opprette sparekonto. Det synes jeg er verdens beste dåpsgave. Begge mine barn fikk det.

Skrevet

Du får nok et lite hefte før dåpen som forteller hva som er din oppgave som fadder.

I det heftet jeg fikk står det blant annet:

"Som fadder er du et fitne som kan fortelle at barnet er døpt til Faderens, og Sønnens og Den Hellige Ånds navn. I dåpen blir barnet Guds barn. Det blir btatt inn i Guds rike og får troen i gave. Men troen trenger næring for å vokse og modnes. Derfor må barnet få lære om Gud.

Ved døpefonten får du del i et ansvar: "Å hjelpe barnet til å bli hos Kristus når det vokser påå." Du lover å be for barnet og tar medansvar for at barnet får opplæring i den kristne tro.

Rent praktisk kan du følge opp dette ved for eksempel å gi fadderbarnet ditt en barnebibel, kristne barnebøker og kassetter, figurer til en julekrybbe eller lignende, alt etter aldren"

... la barnet være med på søndagsskole eller i kristent barnearbeid. Du kan også tilby deg å ta med barnet på en gudstjeneste"

Så jeg kan ikke akkurat se at den oppgaven passer for en som ikke er kristen.

Annonse

Gjest ikke BSU
Skrevet

BSU er kun lønsomt om man har inntekt, ellers er det ingen gevinst å hente.

Skrevet

Skjønner ikke hva folk skal med faddere som ikke er kristne. Har du satt deg inn i hva du sier ja til som fadder? Det er et løfte overfor barnet som jeg vil tro du har problemer med å følge opp hvis du ikke er kristen. (Skjønt, du kan selvfølgelig være kristne uten å stå i statskirken).

Ellers er sparekonto en veldig fin gave. Vi har gitt det, sammen med barnebibel og sølvkors.

Skrevet

BSU er kun lønsomt om man har inntekt, ellers er det ingen gevinst å hente.

Pengene er jo der uansett, og er avsatt til bolig en gang i fremtiden. Jeg syns BSU var en god idé jeg.

Skrevet

Skjønner ikke hva folk skal med faddere som ikke er kristne. Har du satt deg inn i hva du sier ja til som fadder? Det er et løfte overfor barnet som jeg vil tro du har problemer med å følge opp hvis du ikke er kristen. (Skjønt, du kan selvfølgelig være kristne uten å stå i statskirken).

Ellers er sparekonto en veldig fin gave. Vi har gitt det, sammen med barnebibel og sølvkors.

Sansynligheten for at heller ikke foreldrene er kristne er stor. Det jeg ikke skjønner er hvorfor så mange ikke-kristne døper ungene sine.

Gjest ikke BSU
Skrevet

Pengene er jo der uansett, og er avsatt til bolig en gang i fremtiden. Jeg syns BSU var en god idé jeg.

Hele poenget med BSU er jo at man får skattefradrag, og da må man jo ha noe å trekke skatten fra.

BSU er ikke noe godt forslag, det finnes mange andre bedre sparetilbud.

Skrevet

Hele poenget med BSU er jo at man får skattefradrag, og da må man jo ha noe å trekke skatten fra.

BSU er ikke noe godt forslag, det finnes mange andre bedre sparetilbud.

Halve poenget med BSU er at pengene er øremerket bolig. Det andre halve poenget er at det gir skattefradrag.

Gjest Isell
Skrevet

Føler at jeg kan følge opp barnet i tråd med de kristne verdiene selv om jeg ikke er kristen men støtter humanetikerne. For meg går det ut på mye av det samme.

Foreldrene har sine grunner for å døpe barnet. Det er en tradisjon i deres familier, uten at de er ultrarelgiøse. Mange måter å være kristen på.

Annonse

Skrevet

Du kan spare inntil 15.000 kroner i året i BSU, og totalt 100.000 kroner. Du får 20% av dette i mindre skatt.

Dersom du setter pengene på en sparekonto til barnet, kan barnet når det begynner å tjene penger, flytte pengene over på BSU og få skattefradrag.

Nå er det nok BSU som gir mest rente da...

Skrevet

Du har da strengt talt ikke noe med grunnene til at folk er faddere, har du? Jeg er fadder til ene tantebarnet mitt og skal være for minste sønnen til søstra mi også, og jeg er absolutt ikke kristen, men jeg er da en like god fadder som de som er kristne allikevel... Syns folk burde slutte å blande seg borti ting de ikke har noe med ...

Skrevet

Du får nok et lite hefte før dåpen som forteller hva som er din oppgave som fadder.

I det heftet jeg fikk står det blant annet:

"Som fadder er du et fitne som kan fortelle at barnet er døpt til Faderens, og Sønnens og Den Hellige Ånds navn. I dåpen blir barnet Guds barn. Det blir btatt inn i Guds rike og får troen i gave. Men troen trenger næring for å vokse og modnes. Derfor må barnet få lære om Gud.

Ved døpefonten får du del i et ansvar: "Å hjelpe barnet til å bli hos Kristus når det vokser påå." Du lover å be for barnet og tar medansvar for at barnet får opplæring i den kristne tro.

Rent praktisk kan du følge opp dette ved for eksempel å gi fadderbarnet ditt en barnebibel, kristne barnebøker og kassetter, figurer til en julekrybbe eller lignende, alt etter aldren"

... la barnet være med på søndagsskole eller i kristent barnearbeid. Du kan også tilby deg å ta med barnet på en gudstjeneste"

Så jeg kan ikke akkurat se at den oppgaven passer for en som ikke er kristen.

Pisspreik syns nå jeg ... Man kan da være en utmerket støtte selv om man ikke er kristen .. Jeg står riktignok i statskirken, men jeg er ikke det fnugg kristen, men jeg er da like god fadder som kristne er allikevel.

Skrevet

Du har da strengt talt ikke noe med grunnene til at folk er faddere, har du? Jeg er fadder til ene tantebarnet mitt og skal være for minste sønnen til søstra mi også, og jeg er absolutt ikke kristen, men jeg er da en like god fadder som de som er kristne allikevel... Syns folk burde slutte å blande seg borti ting de ikke har noe med ...

Helt enig, Anki.

Gjest Eizoze
Skrevet

Pisspreik syns nå jeg ... Man kan da være en utmerket støtte selv om man ikke er kristen .. Jeg står riktignok i statskirken, men jeg er ikke det fnugg kristen, men jeg er da like god fadder som kristne er allikevel.

Selvsagt ikke. Hele poenget med å stille som fadder i kirkens dåpsrituale, er å love å sikre at barnet oppdras ihh. til den kristne troen.

Hvis du vil være en en slags voksen-kompis så må du gjerne det, men det er ikke det samme som å være fadder.

Gjest Eizoze
Skrevet

Vet du hva det betyr å være fadder?

Vi snakker her om fadder-ordningen slik den defineres av kirken, og ikke "fadder" som på en folkehøyskole e.l. Du lover en ting som har med kristendommen å gjøre. Det er ganske opplagt at kristne lettere kan oppfylle disse løftene.

Skrevet

Vet du hva det betyr å være fadder?

Vi snakker her om fadder-ordningen slik den defineres av kirken, og ikke "fadder" som på en folkehøyskole e.l. Du lover en ting som har med kristendommen å gjøre. Det er ganske opplagt at kristne lettere kan oppfylle disse løftene.

Men det kommer jo også an på hva foreldrene legger i det, da.

Joda, jeg vet at det er det som står i "reglementet" osv.

Men dersom foreldrene selv ikke er spesielt kristne, og bare døper pga. tradisjon, f eks, eller for at barnet ikke skal trenge å døpe seg senere dersom det ønsker å konfirmere seg, så er det ikke så veldig viktig at fadderne er kristne.

Hvor mange av de som døper barna sine tror du er kristne?

Hvor mange tror du bryr seg om fadderne er det?

Selv om det opprinnelig og egentlig er sånn ment, så er det langt fra de aller fleste som er så veldig opptatt av det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...