Gå til innhold

Maksimal muskeloppgang fram til sommern.


Gjest Trenger litt tips

Anbefalte innlegg

Gjest Trenger litt tips

Hei

Jeg lurte på hvor mye muskelmasse jeg kan klare og legge på meg til sommeren.

Jeg veier ca 90kg nå, er ca 180cm, regner med at jeg har mellom 5 og 10kg med ekstra fett, jeg skal ha bort dette og vil gjerne opp i ca 100kg.

Er det uoppnåelig til sommeren i år?

Tar gjerne i mot forslag om hvordan jeg kan trene og eventuelle råd.

Kan også nevne at jeg tar CLA (3g pr dag).

Håper på svar.

Tusen takk :]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Jeg lurte på hvor mye muskelmasse jeg kan klare og legge på meg til sommeren."

Umulig å si akkurat hvor mye da det avhenger av hvor mye du har trent før, hvordan du trener nå, spiser osv...

"Jeg veier ca 90kg nå, er ca 180cm, regner med at jeg har mellom 5 og 10kg med ekstra fett, jeg skal ha bort dette og vil gjerne opp i ca 100kg."

Det er ikke mulig! Hvis du skal få av deg 10 kg fett og likevel opp i 100 kg så må du legge på deg 20 kg med muskelmasse.. dette kan du bare glemme først som sist...

"Er det uoppnåelig til sommeren i år?"

Jupp slike resultater vil ta mange år!

"Tar gjerne i mot forslag om hvordan jeg kan trene og eventuelle råd."

Du sier ingenting om du har trent før osv... Men å trene ett 3-4 dagers split-program hvor du trener igjennom hver muskelgruppe 1 gang (aldri mer..) per uke er ett råd jeg ville gitt til alle som skal begynne å trene og vil ha resultater.

2-3 øvelser per muskelgruppe holder også lenge. En økt bør ikke ta mer enn max 1 time. Itillegg til denne styrketreninga her så kan du jo kjøre litt forbrenningstrening rett etter styrkeøkta.

"Kan også nevne at jeg tar CLA (3g pr dag)."

Ubrukelig stoff etter min menig, men det skader jo ikke å prøve det om du har råd til å kaste penger i dass...

Håper på svar. Tusen takk :]

Det er skrevet mye om hvordan man skal trene her på dette forumet, så for ytterligere beskrivelse av treningsprogram kan du bare søke deg tilbake. Søk f.eks. på mitt nick også finner du sikkert en del jeg har skrevet om det her på forumet.

Eller du kan gå inn på en meget bra treningsside som heter:www.tren-hardt.com Her finner du mye bra stoff og en god beskrivels av den treningsfilosofien jeg beskriver ovenfor.

Kostholdet ditt er også særdeles viktig, langt viktigere enn akkurat hva du gjør på treninga, så sett deg gjerne ned å les litt om kosthold. Men å spise 5-6 måltider per dag er ihvertfall helt klart å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trenger litt tips

"Jeg lurte på hvor mye muskelmasse jeg kan klare og legge på meg til sommeren."

Umulig å si akkurat hvor mye da det avhenger av hvor mye du har trent før, hvordan du trener nå, spiser osv...

"Jeg veier ca 90kg nå, er ca 180cm, regner med at jeg har mellom 5 og 10kg med ekstra fett, jeg skal ha bort dette og vil gjerne opp i ca 100kg."

Det er ikke mulig! Hvis du skal få av deg 10 kg fett og likevel opp i 100 kg så må du legge på deg 20 kg med muskelmasse.. dette kan du bare glemme først som sist...

"Er det uoppnåelig til sommeren i år?"

Jupp slike resultater vil ta mange år!

"Tar gjerne i mot forslag om hvordan jeg kan trene og eventuelle råd."

Du sier ingenting om du har trent før osv... Men å trene ett 3-4 dagers split-program hvor du trener igjennom hver muskelgruppe 1 gang (aldri mer..) per uke er ett råd jeg ville gitt til alle som skal begynne å trene og vil ha resultater.

2-3 øvelser per muskelgruppe holder også lenge. En økt bør ikke ta mer enn max 1 time. Itillegg til denne styrketreninga her så kan du jo kjøre litt forbrenningstrening rett etter styrkeøkta.

"Kan også nevne at jeg tar CLA (3g pr dag)."

Ubrukelig stoff etter min menig, men det skader jo ikke å prøve det om du har råd til å kaste penger i dass...

Håper på svar. Tusen takk :]

Det er skrevet mye om hvordan man skal trene her på dette forumet, så for ytterligere beskrivelse av treningsprogram kan du bare søke deg tilbake. Søk f.eks. på mitt nick også finner du sikkert en del jeg har skrevet om det her på forumet.

Eller du kan gå inn på en meget bra treningsside som heter:www.tren-hardt.com Her finner du mye bra stoff og en god beskrivels av den treningsfilosofien jeg beskriver ovenfor.

Kostholdet ditt er også særdeles viktig, langt viktigere enn akkurat hva du gjør på treninga, så sett deg gjerne ned å les litt om kosthold. Men å spise 5-6 måltider per dag er ihvertfall helt klart å anbefale.

Jeg har trent i snart et år, fikk program for kanskje 9 mnd siden.

Har siden da prøvd og trene 3 ganger i uka, men vært lite siste mnd pga eksamener, juleferie og sykdom.

Så nå skal jeg ta inn igjen til sommern:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trenger litt tips

"Jeg lurte på hvor mye muskelmasse jeg kan klare og legge på meg til sommeren."

Umulig å si akkurat hvor mye da det avhenger av hvor mye du har trent før, hvordan du trener nå, spiser osv...

"Jeg veier ca 90kg nå, er ca 180cm, regner med at jeg har mellom 5 og 10kg med ekstra fett, jeg skal ha bort dette og vil gjerne opp i ca 100kg."

Det er ikke mulig! Hvis du skal få av deg 10 kg fett og likevel opp i 100 kg så må du legge på deg 20 kg med muskelmasse.. dette kan du bare glemme først som sist...

"Er det uoppnåelig til sommeren i år?"

Jupp slike resultater vil ta mange år!

"Tar gjerne i mot forslag om hvordan jeg kan trene og eventuelle råd."

Du sier ingenting om du har trent før osv... Men å trene ett 3-4 dagers split-program hvor du trener igjennom hver muskelgruppe 1 gang (aldri mer..) per uke er ett råd jeg ville gitt til alle som skal begynne å trene og vil ha resultater.

2-3 øvelser per muskelgruppe holder også lenge. En økt bør ikke ta mer enn max 1 time. Itillegg til denne styrketreninga her så kan du jo kjøre litt forbrenningstrening rett etter styrkeøkta.

"Kan også nevne at jeg tar CLA (3g pr dag)."

Ubrukelig stoff etter min menig, men det skader jo ikke å prøve det om du har råd til å kaste penger i dass...

Håper på svar. Tusen takk :]

Det er skrevet mye om hvordan man skal trene her på dette forumet, så for ytterligere beskrivelse av treningsprogram kan du bare søke deg tilbake. Søk f.eks. på mitt nick også finner du sikkert en del jeg har skrevet om det her på forumet.

Eller du kan gå inn på en meget bra treningsside som heter:www.tren-hardt.com Her finner du mye bra stoff og en god beskrivels av den treningsfilosofien jeg beskriver ovenfor.

Kostholdet ditt er også særdeles viktig, langt viktigere enn akkurat hva du gjør på treninga, så sett deg gjerne ned å les litt om kosthold. Men å spise 5-6 måltider per dag er ihvertfall helt klart å anbefale.

Jeg har trent i snart et år, fikk program for kanskje 9 mnd siden.

Har siden da prøvd og trene 3 ganger i uka, men vært lite siste mnd pga eksamener, juleferie og sykdom.

Så nå skal jeg ta inn igjen til sommern:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent i snart et år, fikk program for kanskje 9 mnd siden.

Har siden da prøvd og trene 3 ganger i uka, men vært lite siste mnd pga eksamener, juleferie og sykdom.

Så nå skal jeg ta inn igjen til sommern:)

Du kan jo begynne med å skrive opp programmet ditt her, samt hvordan du spiser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trenger litt tips

Du kan jo begynne med å skrive opp programmet ditt her, samt hvordan du spiser...

Skavvise da,

jeg deler program med kameraten min og han har den lappen vi har skrevet det ned på..

Jeg har det bare i hodet men kan prøve..

Dag 1.

Skrå hantelpress x3/4

Hantelpress x3/4

Romaskin x4

Lat puldown x3

Fly x3/4

Dag 2.

Benpress x4

To benøvelser til jeg ikke husker navnet på (maskiner) :D x3

Franskpress (om jeg ikke husker feil) x3/4

En til hvor man holder en hantel bak hodet og tar den opp og ned.

Dag 3.

Huff..Glemt alt jeg nå :D Øvelse med vekter hvor du løfter med skuldrene..x4

Situpsmaskin x6

Situps x4

En øvelse hvor du legger armen på en skrå bek og løfter vekt slik at man trener kun underarmen. x4

Tror det var alt, men kan være jeg har glemt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skavvise da,

jeg deler program med kameraten min og han har den lappen vi har skrevet det ned på..

Jeg har det bare i hodet men kan prøve..

Dag 1.

Skrå hantelpress x3/4

Hantelpress x3/4

Romaskin x4

Lat puldown x3

Fly x3/4

Dag 2.

Benpress x4

To benøvelser til jeg ikke husker navnet på (maskiner) :D x3

Franskpress (om jeg ikke husker feil) x3/4

En til hvor man holder en hantel bak hodet og tar den opp og ned.

Dag 3.

Huff..Glemt alt jeg nå :D Øvelse med vekter hvor du løfter med skuldrene..x4

Situpsmaskin x6

Situps x4

En øvelse hvor du legger armen på en skrå bek og løfter vekt slik at man trener kun underarmen. x4

Tror det var alt, men kan være jeg har glemt noe.

Så det vil si at du på de forskjellige dagene trener (1) rygg og bryst, (2) bein og triseps og (3) skuldre og biceps.

Dette kan sikkert funke det forutsatt at du har viledager mellom hver dag og ikke kjører f.eks. triseps dagen etter bryst.

Likevel ville jeg nok heller satt opp noe slikt:

Dag 1: Bryst/triseps

Dag 2: rygg/ biseps

Dag 3: Bein/skuldre

Men det viktigste er ikke hva du trener sammen, men at du sørger for å ha viledager mellom de dagene samme muskler blir brukt (f.eks. når du trener bryst bruker du skuldrene og triceps også, og når du trener rygg bruker du også biceps).

På hver muskelgruppe bør du trene 2-3 øvelser. 3 øvelser på de større muskelgruppene som rygg, bryst, bein, og to på de mindre muskelgruppene som skuldre, triseps og biseps.

Du har trent i ett år og har sannsynligvis lært deg hvordan du trener riktig. Det er svært viktig at du gjør øvelsene riktig, uten å jukse og på den måten koble inn andre muskelgrupper.

Selv tror jeg at jeg ville trent som følger iforhold til det programmet jeg satt opp ovenfor:

Dag 1: Bryst/triseps

Benkpress

Skråbenk

Pec dec/cabel eller lignende

Franskpress

Triceps pushdowns

Dag 2: rygg/ biseps

Markløft (forutsatt at du ikke har ryggproblemer og her er det ekstremt viktig at du gjør det riktig).

Nedtrekk foran med bredt grep (rett i ryggen når du trekker ned).

Sittende roing.

Rekkefølgen på øvelsene og hvilke øvelser du bruker fra gang til gang kan varieres

Hvis du ikke vil kjøre markløft så kan du bytte den ut med forroverbøyd roing med stang (min favoritt for ryggen).

Dag 3: Bein/skuldre

Knebøy (den desidert best

beinøvelsen).

Leg extension (Beinspark kalles den kanskje på norsk...).

lår curl for baksiden av låra.

Leggpress (stående eller sittende, varier).

Mage kan du trene 1-2 ganger i uka.

Det er viktig at du kjører alle øvelsene strikt, og ta heller på for lite vekter enn for mye. Det viktige er at du skal kjenne at muskelen arbeider noe grusomt.. gjør du ikke det så gjør du noe feil!

Disse øktene bør heller ikke ta mer enn ca 45-60 min (+ oppvarming og eventuell aerobisk trening etter styrkeøkta). 2-4 sett per øvelse holder også lenge.

Når det gjelder å få av deg fett så har jeg selv veldig bra erfaringer med spinning, samt det å steppe 20-30 min direkte etter styrkeøkta.

MEN det viktigste av alt er kostholdet ditt... Spis sunn, proteinrik mat, og fordel måltidene på 5-6 måltider per dag. Det siste ett par timer før du legger deg, og dersom du virkelig går inn for dette så er ikke en proteindrink rett før leggetid å forakte... Men dette er selvsagt ikke nødvendig.

Skal du kjøpe kostillskudd ville jeg forresten i framtiden driti i CLA og heller kjøpt noe proteinpulver. De aller færreste av oss klarer å få i seg nok proteiner bare basert på det daglige kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vil si at du på de forskjellige dagene trener (1) rygg og bryst, (2) bein og triseps og (3) skuldre og biceps.

Dette kan sikkert funke det forutsatt at du har viledager mellom hver dag og ikke kjører f.eks. triseps dagen etter bryst.

Likevel ville jeg nok heller satt opp noe slikt:

Dag 1: Bryst/triseps

Dag 2: rygg/ biseps

Dag 3: Bein/skuldre

Men det viktigste er ikke hva du trener sammen, men at du sørger for å ha viledager mellom de dagene samme muskler blir brukt (f.eks. når du trener bryst bruker du skuldrene og triceps også, og når du trener rygg bruker du også biceps).

På hver muskelgruppe bør du trene 2-3 øvelser. 3 øvelser på de større muskelgruppene som rygg, bryst, bein, og to på de mindre muskelgruppene som skuldre, triseps og biseps.

Du har trent i ett år og har sannsynligvis lært deg hvordan du trener riktig. Det er svært viktig at du gjør øvelsene riktig, uten å jukse og på den måten koble inn andre muskelgrupper.

Selv tror jeg at jeg ville trent som følger iforhold til det programmet jeg satt opp ovenfor:

Dag 1: Bryst/triseps

Benkpress

Skråbenk

Pec dec/cabel eller lignende

Franskpress

Triceps pushdowns

Dag 2: rygg/ biseps

Markløft (forutsatt at du ikke har ryggproblemer og her er det ekstremt viktig at du gjør det riktig).

Nedtrekk foran med bredt grep (rett i ryggen når du trekker ned).

Sittende roing.

Rekkefølgen på øvelsene og hvilke øvelser du bruker fra gang til gang kan varieres

Hvis du ikke vil kjøre markløft så kan du bytte den ut med forroverbøyd roing med stang (min favoritt for ryggen).

Dag 3: Bein/skuldre

Knebøy (den desidert best

beinøvelsen).

Leg extension (Beinspark kalles den kanskje på norsk...).

lår curl for baksiden av låra.

Leggpress (stående eller sittende, varier).

Mage kan du trene 1-2 ganger i uka.

Det er viktig at du kjører alle øvelsene strikt, og ta heller på for lite vekter enn for mye. Det viktige er at du skal kjenne at muskelen arbeider noe grusomt.. gjør du ikke det så gjør du noe feil!

Disse øktene bør heller ikke ta mer enn ca 45-60 min (+ oppvarming og eventuell aerobisk trening etter styrkeøkta). 2-4 sett per øvelse holder også lenge.

Når det gjelder å få av deg fett så har jeg selv veldig bra erfaringer med spinning, samt det å steppe 20-30 min direkte etter styrkeøkta.

MEN det viktigste av alt er kostholdet ditt... Spis sunn, proteinrik mat, og fordel måltidene på 5-6 måltider per dag. Det siste ett par timer før du legger deg, og dersom du virkelig går inn for dette så er ikke en proteindrink rett før leggetid å forakte... Men dette er selvsagt ikke nødvendig.

Skal du kjøpe kostillskudd ville jeg forresten i framtiden driti i CLA og heller kjøpt noe proteinpulver. De aller færreste av oss klarer å få i seg nok proteiner bare basert på det daglige kostholdet.

Jeg glemte vel å skrive opp både skuldre og biceps øvelser...

På biceps ville jeg trent to øvelser, f.eks. hantelpress og scott curl, men her er det mange muligheter så bare varier.

På skuldre ville jeg trent en pressøvelse (skulderpress, militærpress, nakkepress etc), sidehev, og en øvelse på baksiden av skuldra. Baksiden av skuldra blir ofte glemt å det vil gi deg en litt rar symmetri... Så det er viktig at du også trener denne lille muskeligruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

dersom du skal ned ti kilo i fettvekt og opp til 100 kg. i kroppsvekt, altså 20 kilo muskler, vil jeg tro at du kan klare dette på alt mellom 7-12 år- avhengig av om du trener riktig og ellers har alle faktorer på din side. Fettreduksjonen alene vil du nok kunne klare på omkring 3 måneder. De første kiloene med muskler vil også være på plass i løpet av en ligendene periode. Deretter må du regne med at ting vil gå litt saktere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen store mål du har. En ting er er i allefall sikkert og det er at du kan komme på litt god vei fram til sommeren. Trenger egentlig ikke si så veldig mye annet da det har blitt sagt mye fornuftig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trenger litt tips

Hei,

dersom du skal ned ti kilo i fettvekt og opp til 100 kg. i kroppsvekt, altså 20 kilo muskler, vil jeg tro at du kan klare dette på alt mellom 7-12 år- avhengig av om du trener riktig og ellers har alle faktorer på din side. Fettreduksjonen alene vil du nok kunne klare på omkring 3 måneder. De første kiloene med muskler vil også være på plass i løpet av en ligendene periode. Deretter må du regne med at ting vil gå litt saktere.

Håper du mener 7-12 mnd og ikke 7-12 år...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trenger litt tips

Så det vil si at du på de forskjellige dagene trener (1) rygg og bryst, (2) bein og triseps og (3) skuldre og biceps.

Dette kan sikkert funke det forutsatt at du har viledager mellom hver dag og ikke kjører f.eks. triseps dagen etter bryst.

Likevel ville jeg nok heller satt opp noe slikt:

Dag 1: Bryst/triseps

Dag 2: rygg/ biseps

Dag 3: Bein/skuldre

Men det viktigste er ikke hva du trener sammen, men at du sørger for å ha viledager mellom de dagene samme muskler blir brukt (f.eks. når du trener bryst bruker du skuldrene og triceps også, og når du trener rygg bruker du også biceps).

På hver muskelgruppe bør du trene 2-3 øvelser. 3 øvelser på de større muskelgruppene som rygg, bryst, bein, og to på de mindre muskelgruppene som skuldre, triseps og biseps.

Du har trent i ett år og har sannsynligvis lært deg hvordan du trener riktig. Det er svært viktig at du gjør øvelsene riktig, uten å jukse og på den måten koble inn andre muskelgrupper.

Selv tror jeg at jeg ville trent som følger iforhold til det programmet jeg satt opp ovenfor:

Dag 1: Bryst/triseps

Benkpress

Skråbenk

Pec dec/cabel eller lignende

Franskpress

Triceps pushdowns

Dag 2: rygg/ biseps

Markløft (forutsatt at du ikke har ryggproblemer og her er det ekstremt viktig at du gjør det riktig).

Nedtrekk foran med bredt grep (rett i ryggen når du trekker ned).

Sittende roing.

Rekkefølgen på øvelsene og hvilke øvelser du bruker fra gang til gang kan varieres

Hvis du ikke vil kjøre markløft så kan du bytte den ut med forroverbøyd roing med stang (min favoritt for ryggen).

Dag 3: Bein/skuldre

Knebøy (den desidert best

beinøvelsen).

Leg extension (Beinspark kalles den kanskje på norsk...).

lår curl for baksiden av låra.

Leggpress (stående eller sittende, varier).

Mage kan du trene 1-2 ganger i uka.

Det er viktig at du kjører alle øvelsene strikt, og ta heller på for lite vekter enn for mye. Det viktige er at du skal kjenne at muskelen arbeider noe grusomt.. gjør du ikke det så gjør du noe feil!

Disse øktene bør heller ikke ta mer enn ca 45-60 min (+ oppvarming og eventuell aerobisk trening etter styrkeøkta). 2-4 sett per øvelse holder også lenge.

Når det gjelder å få av deg fett så har jeg selv veldig bra erfaringer med spinning, samt det å steppe 20-30 min direkte etter styrkeøkta.

MEN det viktigste av alt er kostholdet ditt... Spis sunn, proteinrik mat, og fordel måltidene på 5-6 måltider per dag. Det siste ett par timer før du legger deg, og dersom du virkelig går inn for dette så er ikke en proteindrink rett før leggetid å forakte... Men dette er selvsagt ikke nødvendig.

Skal du kjøpe kostillskudd ville jeg forresten i framtiden driti i CLA og heller kjøpt noe proteinpulver. De aller færreste av oss klarer å få i seg nok proteiner bare basert på det daglige kostholdet.

Er kjempefint at du gir såpass gode råd.

Jeg lurter på om jeg skal kjøre biceps programmet på www.tren-hardt.com. Kanskje ryggprogrammet også.

Jeg pleier gjerne og sykle 10-20 minutter etter treninga.

Jeg har tatt proteiner en periode før, men da la jeg på meg litt fett og det vil jeg ikke igjen. Jeg blir litt forvirret nå, hva gir best resultat, proteiner før eller etter trening?

Hvordan skal jeg spise ellers?

Og hvordan skal jeg varme opp og tøye ut?

Har hørt man ikke skal tøye ut om man har trent sikkelig hardt.

Takker for alle råd så langt og håper på flere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...