Gå til innhold

Tvangsekteskap

Anbefalte innlegg

Little ¤MissSunshine¤
Skrevet

Noen som vet hvilke land de driver med tvangsekteskap? Og eventuellt hva som skjer med de jentene som nekter la seg gifte bort? Tenker da på jenter som har bodd i Norge hele livet.

Fortsetter under...

Skrevet

De fleste muslimske land driver med det. Men jentene får velge i en viss grad. De har flere kandidater og kan si nei.

Little ¤MissSunshine¤
Skrevet

De fleste muslimske land driver med det. Men jentene får velge i en viss grad. De har flere kandidater og kan si nei.

Ja kan de det? For jeg har en venninne jeg har kjent i 8 år som kom helt fortvila og fortalte at jeg måtte hjelpe henne, for foreldrene vil gifte henne bort. Hva kan man gjøre i slike tilfeller da?

PS: Takk for svar, Dorthe :)

Skrevet

Ja kan de det? For jeg har en venninne jeg har kjent i 8 år som kom helt fortvila og fortalte at jeg måtte hjelpe henne, for foreldrene vil gifte henne bort. Hva kan man gjøre i slike tilfeller da?

Jeg skal finne en adresse til deg - vent litt.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Noen familier er vel strengere enn andre. Men de jeg vet om som har blitt gift på dem måten har fått møte noen utvalgte menn, snakket med dem et par ganger og så tatt en avgjørelse.

Skrevet

Her er en URL til Internasjonalt Kultursenter i Stavanger.

http://www.inthus.no/def.asp?avd=3&sp=1&und=33

Sitat: "Informasjonstelefonen om tvangsekteskap: 815 55 201

Telefonen er åpen mellom 9.00 – 18.00."

Flott at du gjør noe for venninnen din.

Du kan også minne henne på at tvangsekteskap er forbudt i islam (hvis hun er muslim), og at et ekteskap inngått under tvang er ugyldig.

Med vennlig hilsen

Annonse

Little ¤MissSunshine¤
Skrevet

Her er en URL til Internasjonalt Kultursenter i Stavanger.

http://www.inthus.no/def.asp?avd=3&sp=1&und=33

Sitat: "Informasjonstelefonen om tvangsekteskap: 815 55 201

Telefonen er åpen mellom 9.00 – 18.00."

Flott at du gjør noe for venninnen din.

Du kan også minne henne på at tvangsekteskap er forbudt i islam (hvis hun er muslim), og at et ekteskap inngått under tvang er ugyldig.

Med vennlig hilsen

Glimrende Sør!

Tusen, tusen takk!!

Mvh

Little ¤MissSunshine¤
Skrevet

Noen familier er vel strengere enn andre. Men de jeg vet om som har blitt gift på dem måten har fått møte noen utvalgte menn, snakket med dem et par ganger og så tatt en avgjørelse.

Hmm... Denne jenta blir tvunget... Men jeg redd for om de (familien) kan gå så langt som drap, om hun nekter.

Takk for svar :)

Skrevet

Hmm... Denne jenta blir tvunget... Men jeg redd for om de (familien) kan gå så langt som drap, om hun nekter.

Gi henne nummeret sør ga deg.

Jeg bodde ved siden av hun som spilte i borettslaget og hun stakk av og fikk hjelp fra barnevernet allerede for 10 år siden når foreldrene ville tvangsgifte bort henne. Så du har grunn til bekymring.

Skrevet

Det finnes steder (f. eks. krisesenterene) som er åpne 24 timer i døgnet, og som vil gi henne beskyttelse.

Kan du si noe om hvor familien hennes kommer fra?

For mange av de som blir utsatt kan det være viktig å vite at de *ikke* går mot religionen når de nekter tvangsekteskap. Det er allerede mye for dem å gå mot familien, og de ikke skal føle at de også taler sin religion imot.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg skal finne en adresse til deg - vent litt.

Med vennlig hilsen

Er det ikke lurt å ta det på mail sør. Man kan aldri vite hvem som sitter her, og jævler er ekstremt flinke til å spore opp alt.

Skrevet

Er det ikke lurt å ta det på mail sør. Man kan aldri vite hvem som sitter her, og jævler er ekstremt flinke til å spore opp alt.

Hei,

Jeg mente ikke en "hus-adresse", men en adresse til en side på internettet, med telefonnummer til hjelpelinjer.

Takk for omtanken likevel.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Jeg mente ikke en "hus-adresse", men en adresse til en side på internettet, med telefonnummer til hjelpelinjer.

Takk for omtanken likevel.

Med vennlig hilsen

Jeg forsto at du ikke mente husadressen, men alt av linker og det minste hint kan være nok.

Krisesenter ol, må for all del ikke legges ut - om det så bare er et stedsnavn. Det må være ytterst hemmelig.

Jeg skjønner at mye er tilgjengelig, men det må ikke legges så mye som en smule til rette for potensielle overgripere.

Ellers er det fint du hjelper her. Det er mye man kan være uenig om, men ikke folk som har det vondt.

Annonse

Gjest mmeehh
Skrevet

Jeg forsto at du ikke mente husadressen, men alt av linker og det minste hint kan være nok.

Krisesenter ol, må for all del ikke legges ut - om det så bare er et stedsnavn. Det må være ytterst hemmelig.

Jeg skjønner at mye er tilgjengelig, men det må ikke legges så mye som en smule til rette for potensielle overgripere.

Ellers er det fint du hjelper her. Det er mye man kan være uenig om, men ikke folk som har det vondt.

Om det så er bare stedsnavn.. Hva mener du med det. de finnes jo i alle norske byer og tettsteder..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...