Gjest gomle Skrevet 10. mai 2004 Skrevet 10. mai 2004 Hva er egentlig god nok grunn til å si opp noen? Det gjelder en butikkansatt som baksnakker butikken og eieren, som går ifra butikken i lange perioder når han er alene på vakt. Finnes det noen nettsider med regler for hva som er grunn til å si opp noen? 0 Siter
KaVa Skrevet 10. mai 2004 Skrevet 10. mai 2004 Dersom den ansatte vanskjøtter arbeidet sitt, spesielt over lengre perioder, er det måter du kan få han/henne oppsagt. Men det gjelder å følge boka: Gi advarsler, innkall til møte, etc. oppsigelsesvernet står sterkt i Norge, men dersom det er en legitim grunn, så er det altså mulig. Enkleste er vel kanskje å sjekke med en advokat? 0 Siter
Gjest martamor Skrevet 12. mai 2004 Skrevet 12. mai 2004 Ta en titt i arbeidsmiljøloven! §60 slår fast at ingen kan sies opp uten at det er saklig begrunnelse til det. Såvidt jeg vet, tror jeg man etter tre advarsler kan sparke noen, men det er jeg ikke heeelt sikker på. Uansett bør du få sjefen din til å ta en prat med vedkommende slik at han/hun får en sjanse til å forbedre seg. Fortsetter det, er det bare å skrive ut advarsler da! Ta en titt på lovdata.no for å lese resten av loven:) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.