Gå til innhold

Samsyn -

Anbefalte innlegg

Gjest mamma'n hans

Har noen av dere andre hørt om samsyn? Fader'n til min sønn og sønnen min kom triumferende hjem her om dagen etter optikerbesøk. Optikeren hadde visstnok fjernet hele adhd-diagnosen ved å si at det problemer med samsynet som er årsaken til alle problemene min sønn har.

Jeg lurer nå på hva som er høna og egget, her - er samsynet dårlig pga. adhd, eller gir dårlig samsyn symptomer som til forveksling ligner adhd.

Vet noen av dere mer om dette?

Det er snakk om en optiker Engebretsen eller noe sånt, på Solli plass i Oslo - har noen hørt om ham?

Håper på svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146384-samsyn/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Rairai

At man oppdager samsynsproblemer er ikke god nok grunn til å feie en ADHD-diagnose vekk. En optiker har ikke kompetanse til å vurdere om et barn har ADHD eller ikke.

Samsynsproblemer har vært sett hos barn med ADHD men jeg har aldri hørt at det skal være noen sammenheng. Samsynsproblemer finner man hos mange forskjellige unger.

Jeg vet ikke hvor denne optikeren burde vært meldt hen, men jeg synes han burde vært meldt til en instans som fører tilsyn med optikere. Kvakksalver. Han bør holde seg til å diagnostisere synsproblemer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146384-samsyn/#findComment-943121
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest mamma'n hans

At man oppdager samsynsproblemer er ikke god nok grunn til å feie en ADHD-diagnose vekk. En optiker har ikke kompetanse til å vurdere om et barn har ADHD eller ikke.

Samsynsproblemer har vært sett hos barn med ADHD men jeg har aldri hørt at det skal være noen sammenheng. Samsynsproblemer finner man hos mange forskjellige unger.

Jeg vet ikke hvor denne optikeren burde vært meldt hen, men jeg synes han burde vært meldt til en instans som fører tilsyn med optikere. Kvakksalver. Han bør holde seg til å diagnostisere synsproblemer.

Hei!

Er det ikke rart hvordan vi mennesker hører det vi ønsker å høre? Og overhører det vi ikke vil høre?

Det viser seg jo at far har totalt misforstått det som ble sagt hos optikeren. For da jeg snakket med ham, var det noe helt annet jeg fikk høre enn det jeg fikk gjenfortalt fra far og sønn!

Så nå er jeg inne i et meget fruktbart samarbeid om utredning av min sønn, inkludert hans noe dårlige samsyn. Hva som er høna og egget er jo et godt spørsmål. Problemer med koordinasjonen kan jo blant annet vise seg ved nedsatt samsyn. Koordinajon er jo et av problemene man kan se også ved adhd.

Så den optikeren - ham kan jeg forgylle! Og enda en gang har jeg altså oppdaget at far må ha det samme problemet som er så tydelig i hans sønn.

Det er litt rart at vi ikke er blitt flinkere til å innse at dersom unger kan ha adhd - så kan sannelig voksne ha det, også!

Når jeg tenker tilbake på "vanskelige mennesker" jeg kjenner og har møtt, lurer jeg på hvor mange av dem det er som faktisk går rundt med dårlig rykte. Ikke fordi de er slemme eller vanskelige, men fordi verken de selv eller omgivelsene faktisk innser at de har adhd! Tenk så mye lettere det hadde vært for alle parter dersom vi ikke alltid går ut fra at andre oppfører seg "dårlig" med hensikt. Men faktisk fordi de har et lite handicap!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146384-samsyn/#findComment-948757
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...