Gjest entimedaglig Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Jeg har begynt å trene, en time daglig (jogger, sykler, svømmer eller går), for å komme i form til sommeren. Jeg er normalvektig, men vil gjerne ned et par kilo. Men hvor mye skal jeg spise, for å unngå å bryte ned musklene? (Jeg har lest at dersom man spiser for lite og trener, har det motsatt effekt?) Er 1200 kalorier daglig ok? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bente831365380491 Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Det er ikke kaloriene som har noe å si, men hva du spiser!! For å få best forbrenning bør du spise 5 ganger pr dag. Det bør ikke gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid. Spis mye fiber, gjerne fibertabeletter i tillegg (5 til hvert måltid sammen med 2 glass vann). Spis sunt! Ikke spis deg stappmett, men sånn at du ikke er sulten. Kunne ramset opp masse mer, men her har du noen tips hvertfall!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Det er ikke kaloriene som har noe å si, men hva du spiser!! For å få best forbrenning bør du spise 5 ganger pr dag. Det bør ikke gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid. Spis mye fiber, gjerne fibertabeletter i tillegg (5 til hvert måltid sammen med 2 glass vann). Spis sunt! Ikke spis deg stappmett, men sånn at du ikke er sulten. Kunne ramset opp masse mer, men her har du noen tips hvertfall!! Det er da helt omvendt. Kaloriene som bestemmer det hele... Det som skjer når du spiser sunt og ikke lever på potetgull og cola er at du da automatisk vil spise mindre kalorier gjennom dagen. Og med dette kan du endre vekten. Hvis du går inn for det kan du bli smellfeit på epler, hvis du vil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jake1365380469 Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 1200 kalorier er LITE! 2-3000 ville jeg sagt. Ta deg en tur på iform.no eller treningsforum.no Der står det mye bra!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Det er da helt omvendt. Kaloriene som bestemmer det hele... Det som skjer når du spiser sunt og ikke lever på potetgull og cola er at du da automatisk vil spise mindre kalorier gjennom dagen. Og med dette kan du endre vekten. Hvis du går inn for det kan du bli smellfeit på epler, hvis du vil. Det er hverken slik eller omvendt. Logisk nok har begge deler innvirkning, og den eneste fornuftige løsningen er å finne et passelig kaliriinntak i forhold til aktivitetsnivået, og i tillegg spise ofte og ikke overmåtes mye. "..........................." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Det er hverken slik eller omvendt. Logisk nok har begge deler innvirkning, og den eneste fornuftige løsningen er å finne et passelig kaliriinntak i forhold til aktivitetsnivået, og i tillegg spise ofte og ikke overmåtes mye. "..........................." Du skrev det jo selv.... "Et passelig kaloriinntak." Hjelper ikke å spise sunt så lenge man spiser for mye. Men du kan faktisk slanke deg på usunn mat.. Å spise både sunt OG passe mye kalorier er helt klart det beste. Men kalorioversikt er det viktigste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 1200 kalorier er LITE! 2-3000 ville jeg sagt. Ta deg en tur på iform.no eller treningsforum.no Der står det mye bra!! Greit å høre vedkommendes vekt osv før du slenger ut et slikt tall, kanskje? Jeg veier per dags dato 122kg og spiser nå 3000kcal, på deff. Ville med andre ord ikke anbefalt ei jente på kanskje halvparten om å spise det samme på deff.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kalorine Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Greit å høre vedkommendes vekt osv før du slenger ut et slikt tall, kanskje? Jeg veier per dags dato 122kg og spiser nå 3000kcal, på deff. Ville med andre ord ikke anbefalt ei jente på kanskje halvparten om å spise det samme på deff.... Nei, ikke sant? Jeg veier rundt 52 og skal jeg ned etpar kg..så må jeg ligge på mellom 1200-1500 cal. pr dag pluss trening. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Nei, ikke sant? Jeg veier rundt 52 og skal jeg ned etpar kg..så må jeg ligge på mellom 1200-1500 cal. pr dag pluss trening. Vel, håper du ikke er så høy... For vekta høres jo veldig lav ut fra før. Kaloriene kan passe bra, men husk en fin fordeling mellom næringstoffene. Som regel spiser man ALT for mye karbohydrater. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bente831365380491 Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Det er da helt omvendt. Kaloriene som bestemmer det hele... Det som skjer når du spiser sunt og ikke lever på potetgull og cola er at du da automatisk vil spise mindre kalorier gjennom dagen. Og med dette kan du endre vekten. Hvis du går inn for det kan du bli smellfeit på epler, hvis du vil. Kaloriene er ikke alt!!!!! Det går ikke kun an å telle kalorier dersom man skal gå ned i vekt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kalorine Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Vel, håper du ikke er så høy... For vekta høres jo veldig lav ut fra før. Kaloriene kan passe bra, men husk en fin fordeling mellom næringstoffene. Som regel spiser man ALT for mye karbohydrater. Nå var ikke poenget mitt at jeg skulle slanke meg.. Er ikke mer en 165 over bakken og veldig spebygd..så fettet synes fort selv om vekta er lav. Har bare registrert selv hva som må til om jeg nødvendigvis skal ha av etpar kg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kalorier i sunn mat og Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Kaloriene er ikke alt!!!!! Det går ikke kun an å telle kalorier dersom man skal gå ned i vekt! Kalorier sier det meste ja..dersom du er i tvil så begynn å regne ut..da vil du fort merke det. Letteste måte å beregne/finne ut hvor mye man bør gå ned/opp...og hva som bør inntas hver dag. Så får man selv vurdere hvor mye av det som skal være fra karbo/protein eller fett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bente831365380491 Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Kalorier sier det meste ja..dersom du er i tvil så begynn å regne ut..da vil du fort merke det. Letteste måte å beregne/finne ut hvor mye man bør gå ned/opp...og hva som bør inntas hver dag. Så får man selv vurdere hvor mye av det som skal være fra karbo/protein eller fett. Mamma har vært på slankekur, og gått ned ca 30 kg, og der telte de ikke en eneste kalori, men de spiste sunt, og spiste fiber før hvert måltid, og de veide maten for å ikke spise for mye. De skulle spise den samme maten som før (middag og slikt), men spiste mye fiberbrød. 5 måltider hver dag! Og dette funket! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kalorier i sunn mat og Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Mamma har vært på slankekur, og gått ned ca 30 kg, og der telte de ikke en eneste kalori, men de spiste sunt, og spiste fiber før hvert måltid, og de veide maten for å ikke spise for mye. De skulle spise den samme maten som før (middag og slikt), men spiste mye fiberbrød. 5 måltider hver dag! Og dette funket! Jada..fint det..men måler man det i kalorier så vil man fort se at inntak er mindre enn det man forbrenner i løpet av en dag. Poenget er at man ikke må innta flere kalorier enn det man forbruker. Om din mor har fulgt et kurs så har hun vært så "heldig" at andre har regnet ut kaloriinnholdet i måltidene for henne. Satt sammen noe hun kan spise..så slipper hun å regne selv. Men det kan man jo gjøre selv helt gratis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Jada..fint det..men måler man det i kalorier så vil man fort se at inntak er mindre enn det man forbrenner i løpet av en dag. Poenget er at man ikke må innta flere kalorier enn det man forbruker. Om din mor har fulgt et kurs så har hun vært så "heldig" at andre har regnet ut kaloriinnholdet i måltidene for henne. Satt sammen noe hun kan spise..så slipper hun å regne selv. Men det kan man jo gjøre selv helt gratis. Mammaen din har vært på kurs og gått ned 30kg, og dette har skjedd fordi maten har blitt veid og dermed har kaloriene blitt tilpasset henne. Som det ble sagt over her så kunne mammaen din også ha gjort dette hjemme, helt gratis. Men motivasjonsfaktoren er klart grei å ha med seg... Så kaloriene er fortsatt det viktigste, og mammaen din er beviset på det. Men som sagt tidligere, kombinasjon mellom sunn balansert mat og kaloritelling er det beste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Du skrev det jo selv.... "Et passelig kaloriinntak." Hjelper ikke å spise sunt så lenge man spiser for mye. Men du kan faktisk slanke deg på usunn mat.. Å spise både sunt OG passe mye kalorier er helt klart det beste. Men kalorioversikt er det viktigste. Så hvis jeg f.eks. skal ligge på 3000 kcal om dagen fordi jeg vil få av et par kg fett, så mener du det er greit (ikke det beste, men helt ok...) og kjøpe inn masse Snickers, dele det opp i porsjoner sånn at jeg spiser hver 3. time, og dermed lever på dette? Så lenge jeg dytter i meg 3000 kcal. om dagen. Da vil jeg gå ned i vekt, dersom 3000 kcal er det jeg med min vekt og form bør spise på deff? Dette er ganske nytt for min del, men jeg må innrømme at jeg ikke er videre oppdatert på de siste årenes teorier. Og de forandres jo stadig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Så hvis jeg f.eks. skal ligge på 3000 kcal om dagen fordi jeg vil få av et par kg fett, så mener du det er greit (ikke det beste, men helt ok...) og kjøpe inn masse Snickers, dele det opp i porsjoner sånn at jeg spiser hver 3. time, og dermed lever på dette? Så lenge jeg dytter i meg 3000 kcal. om dagen. Da vil jeg gå ned i vekt, dersom 3000 kcal er det jeg med min vekt og form bør spise på deff? Dette er ganske nytt for min del, men jeg må innrømme at jeg ikke er videre oppdatert på de siste årenes teorier. Og de forandres jo stadig. Helt riktig, men svært usunt! Du har sikkert sett på "robbinson" før; hvis deltagerene der ble servert snickers istedet for mengden ris og fisk, ville de alle gått ned like mye. For vekttapet kommer av for lite kalorier og ikke hva de spiser. Men skulle de nå blitt servert snickers hele oppholdet, så ville feilernæring blitt et problem. Men det er en annen sak. Og igjen sier jeg det at tilpasset kalorier sammen med et sunt kosthold vil være det optimale for "normal" slanking. Jeg bare prøver å vise at tilpasset kalorier er det viktigste ved vektreduksjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bente831365380491 Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Jada..fint det..men måler man det i kalorier så vil man fort se at inntak er mindre enn det man forbrenner i løpet av en dag. Poenget er at man ikke må innta flere kalorier enn det man forbruker. Om din mor har fulgt et kurs så har hun vært så "heldig" at andre har regnet ut kaloriinnholdet i måltidene for henne. Satt sammen noe hun kan spise..så slipper hun å regne selv. Men det kan man jo gjøre selv helt gratis. Men det var ikke slik at det var noen ting de ikke kunne spise, så kurslederen kunne jo ikke vite hva hun spiste til middag. Hun skulle jo ikke lage noe annet til seg selv enn det vi andre spiste! Hadde vi pizza til middag, så spiste hun pizza. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Men det var ikke slik at det var noen ting de ikke kunne spise, så kurslederen kunne jo ikke vite hva hun spiste til middag. Hun skulle jo ikke lage noe annet til seg selv enn det vi andre spiste! Hadde vi pizza til middag, så spiste hun pizza. Hvis hun ikke hadde senket kaloriene sine så ville hun ikke gått ned et gram. Kan ikke diskutere dette. Om hun teller eller veier er ett fett. Å spise 2 pizzastykker mindre enn vanlig blir også det samme, for kaloriene blir senket. Men hva er det du sier, spiste hun pizza og fortsatt gikk ned 30kg? Det er jo ikke sunn mat... hmm 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Helt riktig, men svært usunt! Du har sikkert sett på "robbinson" før; hvis deltagerene der ble servert snickers istedet for mengden ris og fisk, ville de alle gått ned like mye. For vekttapet kommer av for lite kalorier og ikke hva de spiser. Men skulle de nå blitt servert snickers hele oppholdet, så ville feilernæring blitt et problem. Men det er en annen sak. Og igjen sier jeg det at tilpasset kalorier sammen med et sunt kosthold vil være det optimale for "normal" slanking. Jeg bare prøver å vise at tilpasset kalorier er det viktigste ved vektreduksjon. Jeg har andre erfaringer enn deg. Jeg trente veldig mye tidligere, og når jeg var i militæret og på øvelser var jeg livredd for å miste muskelmasse som følge av så godt som ingen mat. Det jeg da gjorde var å smugle med meg nettopp Snickers på øvelsene, og baserte mine måltider på sjokolade. Jeg var den eneste som etter øvelsene faktisk hadde lagt på meg, og det til tross for at det var begrenset hvor mye sjokolade jeg klarte å smugle med meg inn, altså lå jeg på et lavere kcal nivå enn hva jeg vanligvis ville gjort. Mine erfaringer med deff er at det beste som funker for meg er å ligge på rundt 30 % proteiner, 10 % fett og resten karbohydrater. Jeg går ned raskere da enn om jeg senker karbohydratnivået og øker fettnivået. Selv om det siste åpenbart er veldig populært i dag. Mine erfaringer er altså at det viktigste er rett balanse mellom protiner, fett og karbohydrater, og ikke slavisk følge en diett på f.eks. 2500 kcal per dag, hvor man ikke tenker på hvor disse kaloriene kommer fra. Vi kan forresten ta nok et eksempel her: Når jeg er forkjøla orker jeg aldri å spise noe særlig mat. Det å ikke spise mat på f.eks. 1 uke er selvsagt svært lite bra, og derfor baserer jeg kostholdet mitt på is og den slags usunn føde som jeg faktisk får ned. Selv om jeg denne uka spiser mindre enn vanlig legger jeg i løpet av denne uka på meg fett samtidig som min muskelmasse helt klart reduseres. Jeg er nok litt lite oppdatert på de siste årenes teorier, men du vet like godt som meg at den slags forandrer seg hele tiden. Skal man tro på dagens kosteksperter er det jo helt fantastisk at gutta på Arnold sin tid, med deres dietter og deres trening, i det hele tatt ble noe annet enn middelmådige pingler. Hehe, så jeg er nok fortsatt tilbake i steinalderen, men det funket jævla bra for meg når jeg var seriøs, og den typen dietter funker veldig godt for meg nå som jeg ikke lenger er seriøs, men som jeg forsøker å få av meg litt fett før sommeren. Jeg kjenner også min kropp så godt at dersom jeg baserer mitt kosthold på usunn mat, men holder meg innenfor kaloriinntaket jeg skal ligge på for å gå ned i vekt, så vil jeg miste muskler og legge på meg fett. Uten noen som helst tvil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.