Gå til innhold

Stivet av venstre stortå - nå er den vond og hoven

firebird1365380441

Anbefalte innlegg

firebird1365380441

for 1 mnd siden fikk jeg stivet av venstre stortå i grunnleddet.Jeg har Ehlers Danlos Syndrom der alle kroppens ledd glir ut av ledd relativt ofte.Stortærne har begge blitt stivet av med 2 års mellomrom.Den høyre gikk det helt ok med, men etter at den venstre ble stivet av, har jeg hatt en del trøbbel.For det første satt gipsen såstramt på at den måtte fjernes og erstattes med en ny gips som ble lagt til oppunder kneet.

Det gikk greit en 2 ukers tid, men så begynte gipsen å gnage over tærne , samt på leggen like under kneet.Dette førte til at jeg fikk store kjøttsår der gipsen gnog som verst og for 2 dager siden ble det så ille at jeg tok fram en hekksaks og klippet av hele gipsen.

Egentlig skulle jeg ha hatt gipsen på til 28 mai.Nå går jeg minst mulig på venstre fot og om jeg må bevege meg over en lengre strekning enn 200 meter, bruker jeg krykker.

Problemet som nå har seilet opp er at stortåa er nesten helt følelsesløs, ikke bare i selve tåa, men også i store deler av selve foten.Det virker som at sensibiliteten i huden er nedsatt.Jeg kan f.eks ikke kjenne forskjell på spisse og butte gjenstander som trykkes mot ulike deler av foten og tåa.

Dessuten har stortåa hovnet opp til ca 4 dobbel størrelse og området rundt selve arret er blå/lilla/purpur og varmt.Det kommer ikke noe puss ut av såret - som er helt grodd etter at stingene ble tatt i forbindelse med at gipsenble skiftet.Det dunker/pulserer i selve stortåa, men faren min mener at det sikkert er helt normalt.

har noen her inne noe synspunkt på om jeg bør oppsøke lege eller ikke?

Jeg er jente, 30 år, 172,5 cm høy, veier i overkant av 80 kilo(la på meg 12 kilo etter tå operasjonen 22 april)og er i vanlig god form.Pga operasjonen har det dessverre ikke blitt mye trening.

Håper at noen av dere her inne kan gi meg noen fornuftige råd om hva jeg bør gjøre....Jeg er veldig i tvil om jeg skal oppsøke lege eller ikke.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har altså store kjøttsår på beinet, dårlig følelse i foten, stor hoven lilla/blå tå, også vet du ikke om du skal gå til legen?

Er det så ille som det høres ut som hadde jeg ringt sykebilen for lenge siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

Du har altså store kjøttsår på beinet, dårlig følelse i foten, stor hoven lilla/blå tå, også vet du ikke om du skal gå til legen?

Er det så ille som det høres ut som hadde jeg ringt sykebilen for lenge siden...

Problemet er at faren minikke synes det er noe å rope "ulv ulv" for.Her i familien er det ikke særlig populært å "løpe til legen for alt mulig".....og jeg orker ikke å krangle med faren min hvis jeg kan unngå det.En skal helst ikke feile noe i denne familien, så det at jeg har EDS har ikke blitt tatt nådig opp....beklager....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at faren minikke synes det er noe å rope "ulv ulv" for.Her i familien er det ikke særlig populært å "løpe til legen for alt mulig".....og jeg orker ikke å krangle med faren min hvis jeg kan unngå det.En skal helst ikke feile noe i denne familien, så det at jeg har EDS har ikke blitt tatt nådig opp....beklager....

Hei,

Men det er din tå, og ikke faren din sin. Det er du som bestemmer, og han har jo overhodet ikke noe med om du går til legen hver dag!

Vær så snill å ringe til legevakten, ihvertfall. Tlf: 73 52 25 00, for eksempel.

God bedring! Og husk du får INGEN premier for ikke å gå til legen. Tvertimot.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring iallefall legevakten og spør! De kan vurdere om du bør ta en tur eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare dra til legen, trenger ikke involvere faren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...