Gå til innhold

Språklige morsomheter! :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

så streng du er da! Er alle matematikere slik? ;-)

Hvem har sagt at jeg er matematiker?

å glemme å lese

glemte å lese

Såvidt mine gamle, ruste norskkunnskaper holder mål skal det altså være 'å', med andre ord var det feil at det var feil.... Og jeg husker fremdeles ikke å lese igjennom innleggene, har jeg sett :-(

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

17

• siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

8

• annegunn

7

• laban

2

Skrevet

Hvem har sagt at jeg er matematiker?

å glemme å lese

glemte å lese

Såvidt mine gamle, ruste norskkunnskaper holder mål skal det altså være 'å', med andre ord var det feil at det var feil.... Og jeg husker fremdeles ikke å lese igjennom innleggene, har jeg sett :-(

*hrmf* jeg er visst alt for lett påvirkelig! :-( Da jeg leste den "gir opp"-meldingen din tenkte jeg faktisk "var det noe galt der, da?". Men så ble jeg usikker pga ditt spm og så måtte jeg liksom finne noe, da....

He he, sånn kan det gå når det lir mot kveld og jeg egentlig skulle ha gjort noe HELT annet enn å sitte her og "tulle"! :-)

Skrevet

*hrmf* jeg er visst alt for lett påvirkelig! :-( Da jeg leste den "gir opp"-meldingen din tenkte jeg faktisk "var det noe galt der, da?". Men så ble jeg usikker pga ditt spm og så måtte jeg liksom finne noe, da....

He he, sånn kan det gå når det lir mot kveld og jeg egentlig skulle ha gjort noe HELT annet enn å sitte her og "tulle"! :-)

Jepp :-)

Jeg skal gå og gjøre noe annet jeg også, tror jeg, for det er 100010 i totallssystemet som er 34, ikke 10010.

Hilsen matematikeren

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Iggnorrant!

Ikke morsomt, men:

Jeg liker ikke at 'han' nesten helt har overtatt for 'ham'.

Mens 'hun' og 'henne' eksisterer som alltid. ER vi sløve, eller?!? (solidarisk uttrykt)

Skrevet

Ikke morsomt, men:

Jeg liker ikke at 'han' nesten helt har overtatt for 'ham'.

Mens 'hun' og 'henne' eksisterer som alltid. ER vi sløve, eller?!? (solidarisk uttrykt)

Enig i det med ham/han.

Men når det gjelder hun/henne så ser vi dessverre ofte at det kun brukes "hun", men DET har vel ikke blitt godkjent ennå/enda håper jeg??!!

Eks: "Jeg sa det til hun" *grøsser*

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

Enig i det med ham/han.

Men når det gjelder hun/henne så ser vi dessverre ofte at det kun brukes "hun", men DET har vel ikke blitt godkjent ennå/enda håper jeg??!!

Språket forandrer seg, det har det alltid gjort.. Det nytter nok ikke å kjempe mor sj lyden som tar over for kj lyden. Den kommer.

Skrevet

Språket forandrer seg, det har det alltid gjort.. Det nytter nok ikke å kjempe mor sj lyden som tar over for kj lyden. Den kommer.

Ja man må alltid regne med at språket utvikler seg over tid. Men man kan jo gjøre sitt beste for å styre evt utsette slike endringer.

Så det er ingen grunn til å "gi opp" selv om man ser vtrender i tiden - hva enten det måtte være utsagn om at man har fått et fint skjede i julegave (*he he*) eller det gjelder at sms-språket brer om seg.

Skrevet

I min dialekt så er det korrekt med sj-lyd til alle kj-, skj- og sj-ord.

Lært talefeil eller ikke, hele bygda sier det.

Skrevet

Synes det herlig når folk omtaler fordeler og BAKDELER!

Det heter ulemper! Bakdeler er bak på kroppen, og er ikke alltid en ulempe!

Det går også mye "vondt i kjeden" her inne på DOL :-D

Gjest mor i juni
Skrevet

Enig i det med ham/han.

En eks-kollega var et skikkelig næpskrell, hun sa nettopp det. En gang sa hun til og med - "jeg sjørte hun til de."

Hallo, hallo...

Skrevet

Ja man må alltid regne med at språket utvikler seg over tid. Men man kan jo gjøre sitt beste for å styre evt utsette slike endringer.

Så det er ingen grunn til å "gi opp" selv om man ser vtrender i tiden - hva enten det måtte være utsagn om at man har fått et fint skjede i julegave (*he he*) eller det gjelder at sms-språket brer om seg.

Nei, men det er ikke mulig å stoppe det. det er det som er poenget. Vår forfedre syntes sikkert de yngre generasjonene "slurvet" med språket, men lyder ble borte uansett.. Denne endringen fra sj til kj er en endring som har tatt og vil ta ganske lang tid, i forhold til andre endringer.

Skrevet

ja ja *he he* da kan jeg vel ikke si at det er FEIL, men at det er RART må vel fortsatt være lov å si! ;-)

den derre ordboken henger jo ikke helt på greip da.. Skal jommen sjekke i en bedre bok, som ikke har sklidd helt ut i åker'n

Skrevet

Nei, men det er ikke mulig å stoppe det. det er det som er poenget. Vår forfedre syntes sikkert de yngre generasjonene "slurvet" med språket, men lyder ble borte uansett.. Denne endringen fra sj til kj er en endring som har tatt og vil ta ganske lang tid, i forhold til andre endringer.

jeg sa sj.. istedenfor kj.. da jeg var liten, og det ble jeg erta for.. Og nå er det lissom lov :P

Skrevet

jeg sa sj.. istedenfor kj.. da jeg var liten, og det ble jeg erta for.. Og nå er det lissom lov :P

Ja, det er lov å si det, men ikke skrive det. Like lite som det er lov å skrive "lissom"

Skrevet

Ja, det er lov å si det, men ikke skrive det. Like lite som det er lov å skrive "lissom"

men nå gjør jeg som jeg vil ... lissom!!!!!!

Skrevet

den derre ordboken henger jo ikke helt på greip da.. Skal jommen sjekke i en bedre bok, som ikke har sklidd helt ut i åker'n

dæsken! Selv i riksmålsordboken fra 1937 står det 'gjennom fingrene' (selv om det henvises til hva som _egentlig_ menes).

morsan.... vi kan visst bare gi opp, og ta et glass vin istedenfor å holde styr på dette

Skrevet

Det verste som finnes er særskriving av ord. Helt forferdelig. Lamme lår, litteratur historie, fjern kontroll. osv.. Jeg blir dårlig..

Skrevet

På 17.mai gikk jeg bak et foreldrepar - og faren sa et eller annet til ungen deres, da mora sa til han: "ikke sett på grill i hodet på han, nå da!"

HEHE

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...