Gå til innhold

Språklige morsomheter! :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det verste som finnes er særskriving av ord. Helt forferdelig. Lamme lår, litteratur historie, fjern kontroll. osv.. Jeg blir dårlig..

Min "favoritt" er "sløyd lærer"!

:-)

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

17

• siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

8

• annegunn

7

• laban

2

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Med vennlig hilsen

*LOL*

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

Med vennlig hilsen

Helt sykt...

Skrevet

Helt sykt...

Læreren likte det nok ikke, han heller! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Pult ost

Virus definisjons oppdateringer...

Annonse

Skrevet

Synes det herlig når folk omtaler fordeler og BAKDELER!

Det heter ulemper! Bakdeler er bak på kroppen, og er ikke alltid en ulempe!

Det går også mye "vondt i kjeden" her inne på DOL :-D

Som hun som fikk en kjele satt opp i kjeden for å få satt fødselen i gang... *ler*

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Læreren likte det nok ikke, han heller! ;-)

Med vennlig hilsen

hva med pult ost, da??

Skrevet

Ikkje heilt det samme, men en onkel av meg har det med å rote litt med ord og uttrykk. En klassiker er "korrupsjon i rørene"... ;-)

Skrevet

hva med pult ost, da??

En som ikke er av det grove kaliber, men hvor meningen blir fullstendig snudd, er "røyk fritt"! *humre*

Skrevet

Som hun som fikk en kjele satt opp i kjeden for å få satt fødselen i gang... *ler*

*fnis* måtte tenke meg om både en og to ganger før jeg skjønte den med "kjele"! ;-)

Skrevet

dæsken! Selv i riksmålsordboken fra 1937 står det 'gjennom fingrene' (selv om det henvises til hva som _egentlig_ menes).

morsan.... vi kan visst bare gi opp, og ta et glass vin istedenfor å holde styr på dette

:-))

Skrevet

Ja, det er lov å si det, men ikke skrive det. Like lite som det er lov å skrive "lissom"

Lov og lov, fru Blom. Det kommer an på øret som hører det, da!

Vi lærer gutten vår å si det som vi mener er riktig, og jeg tror de fleste foreldre til barna i hans omgangskrets er nokså enige i dette.

Men ennå så er han så liten at vi har en viss påvirkningskraft, så fremtiden vil vise.... Men vi skal ihvertfall ha gjort vårt.

Kanskje det i en overgangsfase - før "alle" sier "sj" - vil være et slags "klasseskille" mellom dem som bruker de ulike lydene?

Annonse

Skrevet

*fnis* måtte tenke meg om både en og to ganger før jeg skjønte den med "kjele"! ;-)

Ja, ikke sant?

Mange argumenterer med at det er jo ikke så farlig å få skj kj lydene riktig skrevet, for det blir jo forstått likevel, men at en kjele oppi kjeden er en gele oppi skjeden er ikke så helt greit å ta med det samme.

Jeg fikk i hvertfall dagens latter den gangen jeg så denne på et eller annet fødselsforum. ;-)

Skrevet

Ja, ikke sant?

Mange argumenterer med at det er jo ikke så farlig å få skj kj lydene riktig skrevet, for det blir jo forstått likevel, men at en kjele oppi kjeden er en gele oppi skjeden er ikke så helt greit å ta med det samme.

Jeg fikk i hvertfall dagens latter den gangen jeg så denne på et eller annet fødselsforum. ;-)

Greit å vite forskjell på skyss og kyss dersom man skulle få et tilbud, sier jeg til mine barn...

Skrevet

Greit å vite forskjell på skyss og kyss dersom man skulle få et tilbud, sier jeg til mine barn...

Mener jeg har lest den før fra deg! :-) Så jeg har derfor benyttet den som eksempel for guttungen på hvorfor det er så viktig å lære seg kj-lyden også! :-))

Og etter at jeg for en tid tilbake leste noe om ta man burde lære barna sine kjønnsorganenes "egentlige" navn, så slo jeg to fluer i en smekk! Ikke bare lærte jeg ham at det heter penis og skjede, men tok også den med hun som hadde fått et pent skjede til jul! *S*

Det var tydeligvis ustyrlig morsomt at noen dermed risikerer å si at de har fått en pen jentetiss!! *lol* Så forhåpentligvis blir han bare enda mer påpasselig med å si lydene riktig! :-))

Skrevet

Mener jeg har lest den før fra deg! :-) Så jeg har derfor benyttet den som eksempel for guttungen på hvorfor det er så viktig å lære seg kj-lyden også! :-))

Og etter at jeg for en tid tilbake leste noe om ta man burde lære barna sine kjønnsorganenes "egentlige" navn, så slo jeg to fluer i en smekk! Ikke bare lærte jeg ham at det heter penis og skjede, men tok også den med hun som hadde fått et pent skjede til jul! *S*

Det var tydeligvis ustyrlig morsomt at noen dermed risikerer å si at de har fått en pen jentetiss!! *lol* Så forhåpentligvis blir han bare enda mer påpasselig med å si lydene riktig! :-))

Det eksemplet skal jeg huske på til minstemann blir så stor at han forstår hvor flaut det er.

Skrevet

Lov og lov, fru Blom. Det kommer an på øret som hører det, da!

Vi lærer gutten vår å si det som vi mener er riktig, og jeg tror de fleste foreldre til barna i hans omgangskrets er nokså enige i dette.

Men ennå så er han så liten at vi har en viss påvirkningskraft, så fremtiden vil vise.... Men vi skal ihvertfall ha gjort vårt.

Kanskje det i en overgangsfase - før "alle" sier "sj" - vil være et slags "klasseskille" mellom dem som bruker de ulike lydene?

Klasseskille? Hva mener du?

Skrevet

Klasseskille? Hva mener du?

nja, ikke helt presist og dekkende begrep "klasseskille", men likefullt et skille mellom dem som mener at dette med språk er viktig og dem som mener at det ikke er så nøye. Og så tror jeg at det er en viss forskjell på disse to gruppene bl.a. i utdannelsesnivå.

Skrevet

nja, ikke helt presist og dekkende begrep "klasseskille", men likefullt et skille mellom dem som mener at dette med språk er viktig og dem som mener at det ikke er så nøye. Og så tror jeg at det er en viss forskjell på disse to gruppene bl.a. i utdannelsesnivå.

Nei det er det faktisk ikke. Det var det nok før, mer et slags ungdomsspråk. Men husk på at sammenfallet mellom sj og kj lyden er gammel. Den ble først oppdaget på på 70-tallet, så den er godt over 35 år gammel her i landet.

Noe klasseskille er det nok ikke snakk om, mer at noen er mer obs på språket sitt enn andre uansett utdannelsesnivå. For all del, rett på barna deres, jeg gjør det selv, men det jeg ville fram til var at det har ikke noe for seg. det er også mulig at sammenfallet plutselig stopper opp og danner nye dialektgrenser eller isoglosser, slik som vi har sett med mange andre lyder som lenisering (ptk-bdg) Meens atter andre lyder sprer seg fortsatt slik som skarre-r.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...