Gå til innhold

Betaler for mye skatt?

Anbefalte innlegg

Gjest Nikkløs
Skrevet

Min mor bor på et aldershjem. Hun har en ganske brukbar pensjon. Hun får ca. 15.500 brutto (alderspensjon+tilleggspensjon+etterlattepensjon) Hun betaler 9.584 for å bo på aldershjemmet. Hun betaler 3.262 i skatt. Utbetalt får hun 2.690 i mnd.

Er det riktig at hun skal betale mer i skatt enn hun får utbetalt?

Hun har også en selveierleilighet stående som hun betaler utgifter på.

Fortsetter under...

Bente831365380491
Skrevet

Hun må vel betale skatt av hele bruttobeløpet, og ikke kun av det hun får utbetalt!

Skrevet

Hun må jo så klart betale skatt av brutto pensjon.

Vi betaler skatt av hele vår brutto lønn. Vi kan ikke trekke fra utgifter til bo, før skatten blir beregnet.

Gjest Nikkløs
Skrevet

Hun må jo så klart betale skatt av brutto pensjon.

Vi betaler skatt av hele vår brutto lønn. Vi kan ikke trekke fra utgifter til bo, før skatten blir beregnet.

Jeg synes bare at det staten trekker (skatt og betaling på aldershjemmet 12.846,-) og det hun sitter igjen med, 2.690,- rimer.

Bente831365380491
Skrevet

Jeg synes bare at det staten trekker (skatt og betaling på aldershjemmet 12.846,-) og det hun sitter igjen med, 2.690,- rimer.

Hadde hun bodd hjemme, hadde nok mange av disse pengene gått til mat/husholdning.

Men hvorfor ikke selge den leiligheten hun sitter med da??

Skrevet

Sitter ikke alle på aldershjem igjen med det samme da? Lommepenger liksom. Jeg sier ikke at jeg synes summen er ok altså, etter min mening er det altfor lite.

Annonse

Gjest Rusle
Skrevet

Det var da svært mye hun betaler for å bo. Å sitte igjen med kr2690 etter å ha fått utbetalt kr 15500 høres lite ut.

Skal man bo seg i hjel(nesten) på gamlehjem også nå?

Er dette et kommunalt aldershjem?

Gjest har jeg hørt
Skrevet

Det var da svært mye hun betaler for å bo. Å sitte igjen med kr2690 etter å ha fått utbetalt kr 15500 høres lite ut.

Det er vel generelt ganske dyrt å bo på sånne hjem. Leste en eller annen plass om et sted som kostet over 15000 kr. Uansett, så tror jeg at de skal betale 3/4 av det de får i trygd for plassen!

Gjest Nikkløs
Skrevet

Hadde hun bodd hjemme, hadde nok mange av disse pengene gått til mat/husholdning.

Men hvorfor ikke selge den leiligheten hun sitter med da??

Jeg kan ike selge den, fordi hun tror at hun skal få komme hjem igjen. Hun er dement, og jeg har ikke kommet dit ennå at jeg bare legger papirer foran henne for undertegning.

Gjest Nikkløs
Skrevet

Ja, Rusle, det er et kommunalt alders/sykehjem.

Bente831365380491
Skrevet

Jeg kan ike selge den, fordi hun tror at hun skal få komme hjem igjen. Hun er dement, og jeg har ikke kommet dit ennå at jeg bare legger papirer foran henne for undertegning.

Hvis hun er dement, kan hun vel bli umyndiggjort??

Gjest Nikkløs
Skrevet

Hvis hun er dement, kan hun vel bli umyndiggjort??

Det er mange stadier av demens.

Hun er ikke så syk at jeg kan umyndiggjøre henne.

Skrevet

En bruttolønn på 15500/mnd = årslønn på 186.000.

Skatt beregnet på dette beløpet for pensjonist (har altså ikke tatt med kapitalinntekter og -utgifter her, ei heller formuesskatt) blir kr 35 932.

Fordelt på trekk i 10,5 måned (dvs trekkfri i juni og halvt trekk i desember) = kr 3 422/mnd.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...