Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å kjøpe meg sykkel for første gang i voksen alder(!!!). Jeg har ikke tenkt å kjøpe en rådyr en, og jeg må kunne bruke den til litt trim både på asfalt og skogsveier. Er det noen som har tips til merke og type?

Fortsetter under...

Skrevet

Du bør kjøpe en hybridsykkel med større hjul enn vanlig :)

Styr unna selv-bygge-syklene på Biltema mener nå jeg, selv om mange sier de er ålreite. Så i avisa her om dagen at de ferreste klarte å sette de sammen riktig.

Jeg er strålende fornøyd med DBS-en min jeg kjøpte i høst :)

Skrevet

Jeg hadde flere billig-sykler og alle gikk i stykker etter kort tid. I 1994 kjøpte jeg en DBS Kilimanjaro som da kostet i overkant av 4000,-. Den er like fin og like god enda!

Legg i litt penger og kjøp et kjent merke i alle fall.

Skal du sykle på noe annet enn asfalt må du ha litt bredde på dekkene.

Skrevet

Jeg hadde flere billig-sykler og alle gikk i stykker etter kort tid. I 1994 kjøpte jeg en DBS Kilimanjaro som da kostet i overkant av 4000,-. Den er like fin og like god enda!

Legg i litt penger og kjøp et kjent merke i alle fall.

Skal du sykle på noe annet enn asfalt må du ha litt bredde på dekkene.

Jeg hadde også en slik en, men den er nå herpet.

Dessuten er den tung og nærmest et drog i forhold til moderne sykler.

Skrevet

Jeg hadde også en slik en, men den er nå herpet.

Dessuten er den tung og nærmest et drog i forhold til moderne sykler.

Ja, den er tung, men utrolig god å sykle på! :o)

Poenget mitt var egentlig at hun burde ligge unna billigsyklene på Biltema o.l. og heller legge litt mer kroner i en litt skikkeligere sykkel som hun jo vil ha mye mer glede av,

Skrevet

Ja, den er tung, men utrolig god å sykle på! :o)

Poenget mitt var egentlig at hun burde ligge unna billigsyklene på Biltema o.l. og heller legge litt mer kroner i en litt skikkeligere sykkel som hun jo vil ha mye mer glede av,

Det er sant.

Jeg ble bare så skuffet selv da jeg prøvde en annen sykkel og fant ut at min egen var tung og dårligere.

Men før det var jeg fornøyd, ja.

Annonse

Skrevet

Det finnes veldig mange bra sykler i dag, av mange merker. DBS, Diamant, Merida og Scott er kjente merker, men det finnes mange flere som er bra. Gir og bremser er som regel dønn lik på alle uansett merke.

Du bør bruke 3-4000,- for å få en sykkel som varer en stund og ikke trenger reparasjon i ett sett. Kan også være greit å kjøpe i en skikkelig sykkelforretning eller sykkelavdeling på en stor sportsforretning. Der er utvalget bra, og de har gjerne betjening som kan hjelpe deg å velge riktig sykkel (tips: Ikke kjøp på lørdag! Da er det mye "lørdagsbetjening" på jobb som ikke har så mye peiling).

Hvis du ikke skal kjøre "over stokk og stein", men har tenkt å bruke den på grusveier i skogen og på asfalt, anbefales en sykkel med 28 tommers hjul og litt smalere dekk enn de rene terrengsyklene. Disse kalles ofte hybridsykler, som betyr at de er en mellomting mellom terreng og asfaltsykkel. Det er kommet mange slike på markedet i år. Kjøp sykkel med dempegaffel foran hvis du skal sykle mye på grus-/skogsveier.

Det er viktig at du finner en sykkel med riktig størrelse, slik at du sitter bra (pass på at sykkelen ikke er for lang, slik at du må bøye deg for langt forover, etc.). I det hele tatt er det viktigste at du finner en type sykkel som du liker å sykle på, slik at den blir brukt. Kanskje en mere "gammeldags" sykkel er best for deg fordi den gir en mer oppreist sittestilling.

Det lønner seg å se seg litt om, og spørre og grave litt på forskjellige steder før man bestemmer seg.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...